۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۲۹۹۸۴

نخستین همایش بین المللی مدیریت رسانه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش بین المللی مدیریت رسانه با حضور مشاور رییس جمهور و رییس کتابخانه ملی در تهران برگزار شد.
سازمان اسناد و کتابخانه ملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش بین المللی مدیریت رسانه صبح امروز یک شنبه 18 آبان ماه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، رضا صالحی امیری، مشاور رییس جمهوری و رییس کتابخانه ملی در این همایش، گفت: توسعه فرهنگی بستری را جهت رشد و شکوفایی اقتصاد فراهم می کند و جهت دستیابی به آن می بایست سیر مستمر و دایمی صورت گیرد و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

 

وی افزود: برای توسعه فرهنگی، نیازمند آسیب شناسی در این زمینه هستیم و کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه تالیف و چاپ شده است.

 

رییس کتابخانه ملی با اشاره به نادیده گرفتن امور فرهنگی در کشور اعلام کرد: به جای بالا بردن سطح مصرف می بایست مصرف فرهنگی را افزایش دهیم و در این زمینه همت گماریم.

 

صالحی امیری افزود: رسانه و نظام ارتباطی یکی از مهم ترین عوامل توسعه فرهنگی است و هدایت آن بدون نظام منسجم و شناخت افکار عمومی امکان پذیر نیست.

 

در ادامه این مراسم حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری با بیان اقدام شایسته مقام معظم رهبری در رابطه با انتصاب رییس جدید صدا و سیما گفت: این انتصاب از سوی مقام معظم رهبری حاکی از این است که آینده روشنی در انتظار صدا و سیما می باشد.

 

در ادامه این مراسم علی اکبر فرهنگی بنیانگذار رشته مدیریت رسانه و استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: با وجود اینکه رشته مدیریت رسانه رشته نوپایی است، ماهیت و قدرت رسانه ها به دانش این رشته بستگی دارد.

 

وی افزود: این رشته در کشورهای غربی نیز نوپا است و سابقه آن به بیش از 20 سال هم نمی رسد، دانشگاه هایی که این رشته را بنیان نهادند، دانشگاه های بزرگی بودند که رشته های مختلفی  چون جامعه شناسی، مدیریت و ارتباطات و غیره را با هم داشتند و در نهایت با ترکیبی از این رشته و بالطبع فارغ التحصیلانش هنوز جوان هستند؛ رشته های جدید، نظریه پردازانش هنوز خیلی زیاد نیستند و نهایت باید منتظر باشیم تا در آینده به تدریج اسامی بیشتری مطرح شوند.

 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت و نقش این رشته در جهان افزود: ما می بایست در این رشته فعالیت بیشتری انجام دهیم و در جهان صاحب نظریاتی با بنیاد اسلامی ایرانی شویم.

 

فرهنگی در رابطه با روند شکل گیری رشته مدیریت اعلام کرد: این رشته با یک سلسه نشست بین دانشگاه تهران و معاونت آموزشی صدا و سیما شروع شد، در آن زمان که بنده در دانشگاه تهران به عنوان معاون پژوهشی و رییس گروه مدیریت دولتی انجام وظیفه می کردم این نشست ها شروع به شکل گرفتن کرد، منتهی ذهنیت این قضیه برای شخص من از سه چهار سال پیش از آن مطرح شده بود و بنده در سمینار های مختلفی که در صدا و سیما یا جاهای دیگر داشتم این موضوع را که یک همچنین رشته ای هست و باید در ایران نیز باشد را طرح کرده بودم.

 

در ادامه این مراسم محمود اسعدی استاد مدیریت رسانه و طراح و دبیر چهره های ماندگار با بیان اینکه بسیاری از افردای که از رشته مدیریت رسانه فارق التحصیل می شوند به کارهای غیر مرتبط می پردازند، گفت: همه این عوامل به دلیل عدم مدیریت علمی و عدم توجه مسولان به این رشته است.

 

وی افزود: کار رسانه در کشور ما به جای این که فرآیند محور باشد، انسان محور است، از این رو افراد پویا و خلاق تنها می بایست در این عرصه حضور یابند و وضع موجود را به موعود تبدیل کنند.

 

طراح و دبیر چهره های ماندگار با بیان تداوم و استمرار فعالیت در رشته مدیریت رسانه افزود: این رشته در کشور های دیگر به عنوان یک رشته اساسی مطرح و جزء رشته های برتر جهان محسوب می شود و دو واحد آن از سوی چهار استاد در دانشگاه ها تدریس می شود./818/پ201/ب4

ارسال نظرات