۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۲۹۹۹۰
سخنران حرم رضوی:

حسینی بودن یعنی آمادگی برای جانفشانی در راه دین

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی، آماده جان بازی و رشد ایمانی بودن را شرط یار امام حسین(ع) بودن عنوان کرد و گفت: حسینی بودن به معنای آماده مرگ بودن برای دفاع از دین است.
نهضت حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد ظهر امروز در حرم مطهر رضوی با تبیین ساختار نهضت حسینی اظهار کرد: برخی ساختار نهضت حسینی را در کربلا و عاشورا خلاصه می‌کنند درحالی‌‌که این نگاهی ناقص است و اصل نهضت امام حسین(ع) مدتی قبل از واقعه عاشورا در مدینه شروع می‌شود، در کربلا و عاشورا به اوج خود می‌رسد و نیز ادامه پیدا می کند.

 

عاشورا نقطه میانی نهضت حسینی است

وی با اشاره به این‌که عاشورا نه شروع و نه پایان نهضت حسینی است، بلکه نقطه میانی این نهضت است، افزود: هنگامی که یزید روی کار آمد و از امام درخواست بیعت کرد، امام در مقابل او گفتند من بیعت نمی کنم، بلکه در برابر او خروج می کنم و برای اصلاح جدم به پا می خیزم از این روز نهضت امام حسین(ع) آغاز و به سمت مکه حرکت کردند و از هر حاجی یک خبرنگار برای انتقال پیام به سراسر عالم ساختند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: هر حاجی در بازگشت از حج برجسته ترین خاطره اش که در این خصوص بود را برای مردم بیان می‌کرد و سینه به سینه در همه عالم فراگیر شد؛ آن گاه امام به سمت کوفه آمدند، در کنار آن در کربلا واقعه عاشورا رخ داد اما نهضت حسینی با شهادت سیدالشهدا(ع) در این روز تمام نمی شود، بلکه در قالب اسارت اهل بیت و یاران ادامه می‌یابد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: خطبه های الهی حضرت زینب(س) و سیدالساجدین(ع) روشنگری و دگرگونی هایی در کوفه و شام ایجاد کردکه پایه‌های حکومت امویان و یزیدیان را شکست.

 

وی با اشاره به این‌که نهضت امام حسین(ع) که شش ماه به طول انجامید از مدینه شروع و در مدینه نیز به پایان رسید، اظهار کرد: نهضت ساختار نهضت حسینی در دو بخش «حرکت تا شهادت در عاشورا» و «اسارت تا ورود در مدینه» تبیین می‌شود که دارای دو وجه اشتراک هستند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: هردو بخش با مدیریت و رهبری معصوم(ع) صورت گرفته است؛ هدایت و رهبری بخش اول از سوی امام حسین(ع) و بخش دوم نیز از سوی امام زین العابدین(ع) بوده است. هر دو بخش مواضع، پیام‌ها و شعارهای واحد دارند؛ پیام امام حسین(ع) در مکه و مدینه متفاوت از حضرت زینب(س) در کوفه شام نبوده است.

 

شرط حسینی شدن

وی افزود: نهضت در هردو بخش با بصیرت و چشمانی باز هدایت شده است. یاران در هر دو بخش به طور گزینشی و انتخابی هستند؛ در بخش اول سیدالشهدا(ع) و در بخش دوم سیدالساجدین(ع) یاران خود را چندین بار غربال و گزینش کرده اند، معیار گزینش یاران امام در کلام خود امام حسین(ع) تبیین شده است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که امام فرمودند: «هر کس که می خواهد با ما همراه شود باید دو شرط داشته باشد»، گفت: شرط نخست، آماده جان‌بازی باشد؛ ممکن است پایان این راه خون‌بازی و جان فدا کردن باشد، شرط دوم آماده دیدار با خدا باشد یعنی به لحاظ ایمانی و رشد باطنی به درجه لقاالله و دیدار با خدا رسیده باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که این ملاک و معیار مختص به دوره امام حسین(ع) نبوده است بلکه در طول تاریخ جریان داشته و دارد، خاطرنشان کرد: امرور نیز معیار حسینی بودن، آماده جان بازی و رشد ایمانی بودن است  در حالی که امروز برخی در حد سینه زنی حسینی‌ هستند، برخی در حد نذری خوردن، برخی در حد چای دادن به مردم، برخی در حد نذری دادن، برخی در حد عزاداری و وای وای کردن.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این‌که برخی از این موارد خوب اما بسیار سطحی است، تاکید کرد: حسینی بودن به معنای آماده مرگ بودن برای دفاع از دین و به عنوان مثالی روشن، به معنای شکستن کمر داعش است./1308/پ202/ب5

ارسال نظرات