۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۲۳۰۰۹۱
سوم آذرماه؛

همایش بزرگ کتاب در قزوین برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان داشت: در سومین روز از آذرماه سال جاری نیز همایشی را به منظور تقدیر از خادمان و پیشکسوتان عرصه کتاب و کتابخوانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار می‌کنیم که در این بین همه 240 عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد باراجین، پیام نور، علمی و کاربردی حضور خواهند داشت.
موسي احمدي، مديرکل فرهنگ و ارشاد قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، مهدی احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عصر امروز یکشنبه هجدهم آبان در نشستی خبری با اصحاب رسانه که به منظور اطلاع یافتن از برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر در هفته کتاب گرد هم آمده بودند، گفت: رسانه و آزادی مسؤولانه شعار امسال جشنواره مطبوعات و خبرگزاری هاست که در ورای خود حکایت از شعور و درکی دارد که پشتوانه این سخن است.

وی با بیان این‌که رسانه اثرگذارترین و پایدارترین قانون طبیعت وجدان بشری است ابراز داشت: اصحاب رسانه و قلم باید آزادانه و با تکیه به قانون مقدس وجدان، مسؤولیت‌ها و تعهدات خود را در دنیای رسانه ها انجام دهند.

بی طرفی اصحاب رسانه عمیق ترین تأثیر را دارد

احمدی با بیان این‌که رسانه‌ها باید از عملکرد جناحی بپرهیزند و وابستگی به جناح‌ها را رها کنند، اظهار داشت: بی‌طرفی اصحاب رسانه می‌تواند عمیق ترین و مثبت ترین تأثیر را به همراه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان داشت: هتک حرمت، توهین، شایعه سازی و به خطر انداختن امنیت اجتماعی مردم، جعل حقایق که خود نوعی خشونت مطبوعاتی محسوب می شود از جمله مواردی است که اصحاب قلم می توانند با تعهد و مسؤولیت پذیری خود از آنها دوری کنند.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در برابر این مسائل مواردی چون آگاه سازی مردم، انتقادات منصفانه و سازنده، بارور کردن اندیشه ها، ایجاد جهش فکری در میان مسؤولان از جمله وظایفی است که جامعه رسانه ای کشور می تواند با استعانت از آزادی مسئولانه آنها را به درستی در کشور محقق کند.

24 آبان تا اول آذرماه هفته کتاب نام گرفته است

احمدی با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی گفت: 24 آبان تا اول آذرماه هفته کتاب نام گرفته است و بر این اساس این هفته با دو رویکرد ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه ویژه به بحث رویکردهای نوین در این عرصه در قزوین برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: 19 دستگاه در رابطه با اشاعه فرهنگ کتاب خدمات ارائه می دهند که در این راستا هر کدام از این دستگاه ها در هفته کتاب برنامه ای را متناسب با سطح امکانات و توانایی های خود در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا خواهند کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه مهمترین هدف برگزاری این هفته است لذا باید از گنجینه ای به نام کتاب که نوعی سفیر فرهنگی محسوب می شود بیش از پیش استفاده شود.

وی در ادامه، نگارخانه استاد محصص واقع در ساختمان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین را محل احتمالی برپایی نمایشگاه کتاب در طول این هفته معرفی کرد و افزود: در طول هفته کتاب تمام دستگاه‌های مؤثر در امر فرهنگ و مراکز علمی همچون دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه به منظور ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه مشارکت به عمل خواهند آورد.

این مسؤول استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و مراکز علمی استان در هفته کتاب را از راهکارهای بسط و گسترش اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه خواند و گفت: خدمات دستگاه‌ها در طول این هفته از سوی بازرسان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کارگروه‌هایی در راستای احیای فرهنگ کتابخوانی به منظور شناسایی نیازهای نوجوانان و جوانان در سطح مراکز علمی و دعوت از ناشران با توجه به خواسته‌های نسل امروز تشکیل شده است اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم مخاطبان بیشتری در سال جاری از نمایشگاه کتاب استان قزوین بازدید به عمل آورند.

همایش بزرگ کتاب در سوم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد

احمدی بیان داشت: در سومین روز از آذرماه سال جاری نیز همایشی را به منظور تقدیر از خادمان و پیشکسوتان عرصه کتاب و کتابخوانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار می‌کنیم که در این بین همه 240 عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد باراجین، پیام نور، علمی و کاربردی حضور خواهند داشت.

وی از سخنرانی اهالی فرهنگ، پخش فیلم، بازگو کردن دغدغه‌های رهبری در مقوله کتاب و کتابخوانی و همچنین برگزاری مسابقه کتابخوانی در این همایش خبر داد و گفت: با توجه به تقارن هفته کتاب با فصل عزای سالار شهیدان، انتخاب بهترین فیلمنامه و تصویرسازی در زمینه عاشورای حسینی و همچنین ارائه کتاب‌هایی برگزیده در زمینه فرهنگ زندگانی سیدالشهدا(ع) از دیگر برنامه‌های همایش مزبور به شمار می‌آید.

فرهنگ سازی در رابطه با کتاب وظیفه همگانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد: فرهنگ‌سازی در مقوله کتاب و کتابخوانی نیازمند بسترسازی در طول سال است و تنها با یک هفته نمی‌توان تحولی چشمگیر در این زمینه را شاهد بود، از همین رو مساعدت تمام دستگاه‌ها، خانواده‌ها و یکایک افراد استان از جمله ضروریات ارتقای این مهم است.

وی در ادامه با بیان این‌که در عصر امروز که با توسعه فناوری‌های مختلف رو به رو هستیم جایگاه کتاب به فراموشی سپرده شده است ابراز داشت: در حالی که منابع اینترنتی با وجود گستردگی و تنوع از ویژگی مستند و مستدل بودن کتاب برخوردار نیستند زیرا منابع موجود در فضای مجازی همانند کتاب مراجع ذیصلاح را برای اخذ مجوز پشت سر نگذاشته‌اند.

اعتبار خرید کتاب در سال جاری چهار برابر شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: خوشبختانه به لطف الهی و عنایتی که مقام معظم رهبری به کتاب و کتابخوانی دارند اعتبارات اداره کل ارشاد استان برای خرید کتاب در سال جاری تا چهار برابر افزایش داشته و از 20 میلیون تومان به 80 میلیون تومان رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با این حال فصل پنج اداره کل ارشاد استان کفاف برنامه ها فرهنگی قزوین را نمی دهد، چرا که کل این مبلغ متأسفانه 380 میلیون تومان است در حالی که به عنوان مثال تنها در جشنواره خوشنویسی استان 400 میلیون تومان هزینه شده است با این حال علی رغم بودجه بسیار اندک موفق شدیم برنامه ها و جشنواره هایی چون جشنواره مطبوعات، جشنواره فرهنگ رضوی، چاپ را در سال جاری برگزار کنیم.

شورای فرهنگ عمومی نهادی تصمیم ساز و تصمیم گیرنده است

احمدی همچنین با اشاره به فرارسیدن 14 آبان روز شورای فرهنگ عمومی گفت: شورای فرهنگ عمومی در جهت جلوگیری از مشکلات و آسیب های اجتماعی می تواند یکی از نهادها و تشکیلات بسیار تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: ریاست این شورا بر عهده نماینده ولی فقیه در استان و نائب رئیسی و دبیری آن نیز به ترتیب با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان است که در مجموع از 24 عضو تشکیل شده که دستگاه ها و نهادهایی چون اداره کل اطلاعات، تبلیغات اسلامی و نیز اعضای آن هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان داشت: با توجه به اعضای این شورا و ظرفیت تاثیرگذاری آن شورای فرهنگ عمومی نهادی تصمیم ساز و تصمیم گیرنده است، بنابراین باید از ظرفیت آن استفاده کرد.

احمدی با بیان این‌که باید در جهت ساماندهی و تاثیرگذاری بیش از پیش این شورا تلاش کرد اظهار داشت: در همین رابطه لازم است تا ماده 10 این شورا که مربوط به تامین اعتبار تصمیمات این شوراست، تامین شود از طرفی نیز کارگروه های مرتبط و مورد نیاز در این شورا پیش از برگزاری جلسات عمومی تشکیل شود تا بحث ها با کارشناسی و دقت بیشتر پیگیری شود.

وی در ادامه افزود: جلوگیری از موازی کاری از دیگر مسائلی است که باید در بهبود کارآیی شورای فرهنگ عمومی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

احمدی در پایان از انجام تحقیقاتی میدانی در سطح استان پس از پایان هفته کتاب خبر داد و گفت: این اقدام از آنجایی صورت می‌گیرد که نیاز است جایگاه کتاب به عنوان کالایی مصرفی در بین مردم استان مشخص و با آسیب‌شناسی صحیحی راهکارهایی اجرایی به منظور ترویج استفاده از آن اندیشیده و اتخاذ شود./955/پ202/ب

ارسال نظرات