۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۰۹۹
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج:

جامعه امروز نیازمند اخلاق حسینی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با تأکید بر اینکه جامعه امروز ما نیازمند اخلاق حسینی است گفت: گریه برای امام حسین(ع) خوب است اما کسی با گریه حسینی نمی شود و گریه شاخص حسینی شدن نیست بلکه با مکارم اخلاق می‌توان حسینی شد.
حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا تويسركاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد رضا تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یکشنبه شب در جمع عزاداران حسینی هیأت رزمندگان اسلام کاشان در مجموعه فرهنگی ورزشی شهدای بسیج کاشان با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع)گفت: امام حسین(ع) در این حدیث خطاب به همه مردم می گوید ای مردم بشتابید به سوی مکارم اخلاق و به سرعت به طرف  این گنجینه خوشبختی حرکت کنید.

 

وی افزود: دستور امام حسین(ع) فقط برای شیعه و مسلمانان و موحدین نیست بلکه همه انسانها نیازمند این نسخه شفا بخش هستند و تأکید دارد همه به سرعت به سوی مکارم اخلاق بروند و در عمرکوتاه خود در این کار کوتاهی نکنند تا ذخیره برای آخرت خود داشته باشند.

 

حجت الاسلام تویسرکانی گفت: کسانی که دارای حسن خُلق هستند سه ویژگی گشاده رویی، نرم خویی و خوش زبانی را دارند و هرکس این سه ویژگی را داشته باشد دارای حسن خلق است.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج حسن خلق را ملاک انسانیت ندانست و گفت: حسن خلق خوب است اما سازوکاری برای زندگی دنیایی، مشهورشدن، ثروت اندوزی و... است، از این رو حسن خلق در حیوانات نیز هست اما انسان بدزبان و انسانی که زود عصبانی می شود و بد زبان می شود از حیوان بدتر است.

 

به گفته وی حسن خُلق ملاک انسانیت نیست چرا که فرقه های انحرافی و گروههای تبشیری و عرفان های جدید نیز با نرم زبانی و خوش زبانی افراد را جذب می کنند.

 

حجت الاسلام تویسرکانی گفت: آنچه ما را از حیوانات متمایز می کند حسن خُلق نیست بلکه مکارم اخلاق است لذا آنچه باعث می شود انسانها در آسمانها عظیم شمرده شوند و در بین فرشتگان عزیز باشند مکارم اخلاق است.

 

وی با اشاره به معنی مکارم اخلاق که امام حسین(ع) همه را سفارش به مکارم اخلاق می کند گفت: امام صادق(ع) می فرماید، جامع ترین آیه در مکارم اخلاق در بین بیش از 6 هزار آیه ، آیه 199 سوره اعراف است که روی این آیه باید تفکر و تدبّر و به آثار آن فکرکرد.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به این که جامعه ما آنقدر که به اخلاق حسینی محتاج است به شجاعت حسینی محتاج نیست گفت: ما قبل از اینکه به شجاعت حسینی، بصریت حسینی نیازمند باشیم به اخلاق حسینی نیازمندیم و آنچه باعث خیر و برکات می شود اخلاق است و همه ما و همه اقشار دنیا نیازمند مکارم اخلاق هستند.

 

وی افزود: امروز آنچه  ما در خانواده، اجتماع، سازمان ها، نهادها، در فضای سیاسی، فرهنگی و در هیئات مذهبی به آن محتاج  هستیم اخلاق کریمه است.

 

به گفته وی شجاع بودن، با بصریت بودن، با حجاب بودن سخت و دشوار نیست اما آنچه سخت و دشوار است و برخی آن را محال و غیر ممکن می دانند و معتقدند در دنیا کسی به آن نرسیده است مگر ارث برده باشد مکارم اخلاق است.

 

حجت الاسلام تویسرکانی گفت: رسیدن به مکارم اخلاق به قدری سخت است که برخی از بزرگان بعد از 40 سال عبادت تنها صاحب برخی از ویژگی های مکارم اخلاق می شوند بنابراین مکارم اخلاق نیازمند ریاضت زیادی است و این مدال رنگی است که با به دست آوردن آن می توان در کنار اولیا قرارگرفت.

 

وی آیه 199 سوره اعراف را مکارم اخلاق دانست و گفت : هرکس صاحب صفت عفو شود در جامعه تأثیر گذار است و اثر عفو در جامعه نیز ماندگار است از این رو یکی از کارهای بزرگی که امام حسین در روز عاشورا انجام داد که از همه درس های امام حسین بزرگتر بود بخشیدن حرابن ریاحی گناه کار کبیره بزرگ بود که اگر حُر  روز سوم محرم با امام حسین همکاری می کرد حادثه کربلا رخ نمی داد.

 

وی با بیان اینکه شجاعت و شمشیر زدن خوب است اما هنر نیست از همه مهمتر عفو است یاد آورشد: حرابن ریاحی مقابل امام زمان خودش ایستاد و امام حسین(ع) را تا مرز شهادت برد اما امام حسین(ع) او را عفو کرد.

 

حجت الاسلام تویسرکانی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه امروز ما نیازمند اخلاق حسینی است گفت: گریه برای امام حسین(ع) خوب است اما کسی با گریه حسینی نمی شود و گریه شاخص حسینی شدن نیست بلکه با مکارم اخلاق و عفو می توان حسینی شد بنابراین عفو، افراد را جسور نمی کند بلکه تربیت می کند.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به اینکه درزندگی همه ائمه اطهار، عفو حرف اول را می زند یاد آورشد: آنقدر که عفو تربیت می کند تنبیه تربیت نمی کند بنابراین بدی های دیگران را با خوبی ها تلافی کنید که این جمله، راهبرد و کلام خدا است./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات