۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۳۰۳۳۱
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

سبک زندگی امام حسین سرشار از معرفت الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تمامی سیره و سبک زندگی امام حسین (ع) سرشار از معرفت به حضرت حق است، گفت: خداپرستی و تسلیم در برابر حق برجسته ترین ویژگی سیره عملی و رفتاری امام حسین(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين علي نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جلسه امام حسین شناسی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که سیره رفتاری چیزی جز لوازم وارثت است، گفت: تمامی علمای علم اخلاق معتقد هستند که سیره اکتسابی است و شامل سیره قبیحه و سیره حسنه می شود که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.

 

وی با بیان این که سیره رفتاری و عملی در انسان به دو شکل ایجاد می شود، افزود: گاهی انسان از سر عادت و این که همراهانش و اعضای خانواده یا دوستان او کاری را انجام می دهند رفتاری را از خود بروز می دهد که این نوع سیره از روی عادت است و اگر قبیح باشد انسان را در سراشیبی سقوط قرار می دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خانواده، دوستان، محیط زندگی و اساتید انسان نقش مهمی در تعیین سیره فرد دارند، ادامه داد: نوع دومی از سیره وجود دارد که از ارزش بسیار بالایی برخوارد بوده و ارزشمند است و این سیره تکرار عملی از روی معرفت است؛ برای مثال پدر فردی نماز می خواند او هم به تعبیت از پدر نماز می خواند یا دوستش به عهد های خود وفا می کند او هم در مقابل این رفتار را در زندگی خود تکرار می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به این که سیره انبیا و ائمه ناشی از معرفت است، گفت: در ائمه و سیره آنها صفات خاصی وجود دارد که بنابر سخن امام صادق(ع) در هیچ کدام از انسان های دیگر وجود ندارد که همین موضوع موجب شده سیره عملی اهل بیت(ع) منحصر و کامل بوده و انسان با اقتدا به ائمه بتواند به تعالی دست یابد.

 

وی افزود: امام حسین(ع) جامع صفات پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) هستند یعنی تمامی ویژگی های و صفات برجسته ای که در سیره و سبک زندگی  حضرت پیامبر(ص) و پدر و مادر گرامیشان بود را کسب کرده بودند و در صحرای کربلا هنگامی که می خواستند خود را معرفی کنند فرمودند جد بزرگ من پیامبر(ص) و مادر و پدر من علی و زهرا(ع) هستند و من نور این دو قمر هستم که ویژگی ها و فضایل آنها را کسب کرده ام.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نه تنها سیره عملی امام حسین(ع) کامل است بلکه در بعد نظری هم سیره ایشان کمال مطلق است، یادآور شد: دعای عرفه نمونه ای از سیره نظری و کلامی امام حسین(ع) است که تمامی این دعا و کلمه به کلمه آن در بردارنده معرفت الهی بوده و کامل ترین سیره را برای اقتدا و تعالی انسان در درون خود دارد./968/پ202/ی

ارسال نظرات