۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۳۰۶۱۴

پرهیز از تکفیر فرقه‌های اسلامی؛ از الزامات وحدت مسلمین

خبرگزاری رسا ـ یکی از عوامل وحدت‌بخش برای ایجاد فضای سالم دینی و کاهش اختلافات و تنش‌ها، پرهیز از تکفیر کردن است.
وحدت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی در یادداشتی به بررسی نقش پرهیز از تکفیر فرق اسلامی در ایجاد وحدت بین مسلمانان پرداخته است.

 

یکی از عوامل وحدت‌بخش برای ایجاد فضای سالم دینی و کاهش اختلافات و تنش‌ها، پرهیز از تکفیر کردن است. متأسفانه یکی از بیماری‌های جوامع مذهبی، رواج تکفیر و اتهام بی دینی به مخالفان فکری و عقیدتی است تا جایی که در میان پیروان مذاهب، فضای سخت و شکننده‌ای ایجاد می‌شود که یکدیگر را تحمل نمی‌کنند و حاضر به همکاری با هم نیستند، در حالی که خدای آنها، قبله آنها و پیامبرشان یکی است، اما یکدیگر را به کفر نسبت می‌دهند.

 

بیماری تکفیر، عموماً در محیط‌های رشد نیافته شکل می‌گیرد که فرد تصور می‌کند چون نظرات او درست است، پس دیگری بر باطل و گمراه و قابل تکفیر است. البته طبیعی است که هر فردی، نظرات خود را حق و صحیح بداند، اما باید احتمال بدهد که دیگری درباره عقیده او چنین فکر نمی‌کند و با توجه به محیط دینی که در آن تربیت یافته، به نتایج فکر او نرسیده و بسا با مستندات و براهین دیگری به نتیجه‌ای مخالف آنچه او عقیده دارد، رسیده و از این رو در پیشگاه خداوند عناد و لجاجی نداشته و به اصطلاح قرآنی بر حق، سر پوشی نگذاشته و معذور است و اگر قرار باشد، هر مذهبی، مذهب دیگر راتکفیر کند، همه پیروان یک مذهب از سوی پیروان مذهب دیگر کافر شده‌اند و این روش موجب درگیری، دو دستگی و رواج تعصب کورکورانه و حب و بغض‌های غیرمنطقی خواهد شد و به رواج کینه، جنگ و برادرکشی که از خواسته‌های دشمنان است، می‌انجامد و به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند.

 

به هر حال در قرآن کریم این روش به شدت مورد مذمت قرار گرفته است:«یا ایها الذین آمنوا اذا ضربتم فی سبیل الله فتبینوا و لاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمناً؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون در راه خدا زمین را طی می‌کنید، وارسی کنید و به کسی که نزد شما اظهار اسلام می‌کند، نگویید تو مؤمن نیستی».

 

مفهوم این پیام قرآنی، آن است که در گشت و گذار و ارتباط با جوامع و ملت‌ها که انسان افکار و اندیشه‌های متفاوتی را می‌بیند، به مجرد این‌که دید کسی بر خلاف عقیده او سخن نمی‌گوید، نباید وی را طرد و لعن کند و به او نسبت نامسلمانی بدهد. بنابراین، اینک که دشمنان قسم خورده برای نابودی اسلام و مسلمین باتحریک افراد تند و با به کارگیری حربه تکفیر و در نتیجه تجویز به قتل پیروان دیگر فرقه‌ها، کمر همت بسته‌اند، بر همه مسلمانان لازم است تا با بهره‌گیری از آیات نورانی قرآن دست از هر گونه تکفیر برادران دینی خود برداشته و اگر نقد و نظری درباره فرقه‌ای از مسلمانان دارند با شیوه‌های قرآنی آن را نقد نمایند.

از این رو رهبران و اندیشمندان فرقه‌های مذهبی رسالت خطیری در آگاه‌سازی پیروان خویش در این موضوع دارند تا نگذارند افراد جاهل و افراطی چهره اسلام را خدشه دار کنند و با این کارشان آب به آسیاب دشمنان بریزند.

 

بدون شک اگر با تکفیر در هر سطحی مبارزه شود، نتیجه‌‌اش جز تعالی فکر، شفاف‌شدن حقایق و نزدیکی قلوب و کاهش اختلافات و ناامیدی دشمنان اسلام نخواهد بود./907/د102/ی

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 

ارسال نظرات