۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۶۹۳

نخستین همایش استانی متولیان موقوفات در خراسان جنوبی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که در راستای ساماندهی موقوفات غیر متصرفی نخستین همایش استانی این گونه موقوفات در استان برگزار می شود، گفت: بیش از 150 واقف در این همایش حضور خواهند داشت.
حجت الاسلام محمد طاهر گرايلي مدير کل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، در حاشیه بازدید از بزرگترین نمایشگاه وقف کشور در خراسان جنوبی با بیان این که موقوفات به چند دسته تقسیم می شوند، گفت: یکی از تقسیم بندی های عمده برای موقوفات تقسیم بندی به تصرفی و غیر تصرفی است که منظور از موقوفات متصرفی موقوفاتی هستند که در شکل ملک، زمین و باغ هستند و موقوفات غیر متصرفی موقوفاتی هستند که به این شکل نباشند که وقف برای عزاداری اهل بیت، وقف برای کمک به بیماران، و انواع وقف های قرآنی و فرهنگی از جمله این موقوفات محسوب می شوند.

 

 

وی با بیان این که تمامی موقوفات غیر متصرفی استان در سامانه جامع وقف ثبت و سند شده اند، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی قصد دارد با برگزاری اولین همایش استانی موقوفات غیر متصرفی با حضور واقفان راه های ارتقا بهروری این موقوفات را مورد بررسی قرار دهد.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی همچنین با بیان این که حدود سه سال از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه کشور می گذرد، گفت: به منظور ارتقا بهره‌وری موقوفات و نیز توسعه و ترویج فرهنگ وقف و همچنین آشنایی بیشتر متولیان با این سامانه و کارکردهای مفید و موثر آن در شفاف سازی عواید موقوفات همایش استانی موقوفات غیر متصرفی برگزار خواهد شد.

 

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که نظارت بر حسن اجرای نیات واقفان خیراندیش و نیز حفظ و حراست از موقوفات از دیگر اهداف سازمان اوقاف از برگزاری این همایش است، گفت: در راستای نظارت بر سازمان اوقاف بیش از 150 واقف در این همایش سازمان اوقاف را همراهی خواهند کرد.

 

 

وی افزود: در این همایش حجت الاسلام حسنی نیا مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، طبسی مشاور عالی و مدیر کل منابع مالی غیر عمومی سازمان اوقاف و توکلی زاده مدیر عامل موسسه قرض الحسنه راسخون حضور خواهند داشت و همچنین در حاشیه این همایش کارگاه های آموزشی سامانه جامع  وقف شامل تنظیم بودجه، مفاصاحساب، تنظیم قرارداد اجاره، اجرای نیات واقفین خیر اندیش و نحوه مدیریت بر موقوفات غیر متصرفی برای شرکت کنندگان در همایش برگزار خواهد شد.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که گسترش وقف در جامعه ضامن افزایش سرمایه اولیه برای توسعه زیربناهای فرهنگی و اجتماعی است، گفت: اگر فرهنگ وقف به خوبی در جامعه معرفی شود می توان بسیاری از مشکلات را با آن حل کرد و سرمایه اولیه برای بسیاری از پروژه های سودآور اقتصادی فراهم می شود.

 

 

حجت الاسلام گرایلی با اشاره به این که باید وقف و انواع آن به خوبی به مردم معرفی شود، گفت: باید رسانه های گروهی در معرفی فرهنگ وقف در سطح کشور تلاش بیشتری داشته باشند تا با افزایش وقف بتوانیم بسیاری از مشکلات روز جامعه را برطرف کنیم و اقتصاد مقاومتی ار از یک شعار به یک چرخ عملی در کشور تبدیل کنیم./968/پ202/ب4

ارسال نظرات