۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۲۳۰۸۰۱
در حرم رضوی؛

ساختار نهضت حسینی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی، گفت: نهضت اای عبدالله الحسین(ع) در عاشورا متولد و تمام نشده، بلکه عقبه و دنباله ای دارد که عاشورا نقطه میانی آن است.
 امام حسين(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، در سلسله برنامه های تبلیغی محرم الحرام حرم مطهر رضوی در تبیین ساختار نهضت حسینی اظهار داشت: نهضت ابی عبدالله الحسین(ع) در عاشورا متولد و تمام نشده است، بلکه عقبه و دنباله ای دارد که عاشورا نقطه میانی آن است؛ برای دستیابی به آثار و برکات مجموع این حرکات باید سیر حکومت معاویه و روی کار آمدن یزید و مخالفت امام حسین(ع) با بیعت او را دنبال کرد و به واقعه کربلا رسید که شامل دو بخش است.

 

وی تصریح کرد: بخش اول حرکت از مدینه تا شهادت امام و یارانش در عاشورا و بخش دوم در قالب اسارت اهل بیت (ع) است که با زیرو رو کردن 40 منزل از کوفه به شام از شام مدینه باز می گردند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این‌که پیام نهضت در نیمه اول قبل از واقعه عاشورا تدوین و پس از عاشورا تبلیغ می‌شود، عنوان کرد: چهار پیام خداباوری در اندیشه، خداباوری در عمل، نترسیدن از مرگ و نترسیدن از اقلیت یاران تدوین و در بخش دوم تبلیغ شد؛ تبیین این پیام‌ها تنها به صورت فرمول و نظریه پردازی نبود بلکه در عمل نیز نشان داده شود.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: این چهار پیام در دو نیمه مکمل هم هستند که هفت نقطه اشتراک دارند؛ هر دو نیمه از سوی انسانی معصوم هدایت شده در نیمه اول با رهبری سیدالشهدا و نیمه دوم با سیدالساجدین(ع) بوده است.

 

وی افزود: وحدت و یکپارچگی هر دو نیمه؛ شعارها، پیام‌ها، موضع گیری ها و درس‌های واحد- طراحی هر دو نیمه با چشم باز و بصیرت است و مسیر برای امام حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) روشن است. امام نیامدند کشته شوند یا به حکومت برسند یا به پیروزی یا به شکست ظاهری برسند بلکه به گفته خود امام(ع) برای اصلاح امت جدم آمده‌ام نتیجه هر چه باشد برای‌ آن برنامه داریم؛ اگر پیروز شویم حمد و سپاس خدا را و اگر شکست بخوریم صبوری می‌کنیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی به دیگر وجوه اشتراک اشاره و عنوان کرد: یاران هر دو نیمه با معیار و ملاک «آمادگی و جان‌فشانی در راه خدا» انتخاب و گزینش شده اند- کثرت اسناد و گویا بودن هر دو بخش- خدایی بودن هردو بخش و چون خدایی است، ماندگار است. هم‌چنین در هر دو بخش پیروزی صورت گرفت علی رغم این‌که بخش اول با شهادت خاتمه و بخش دوم با اسارت آغاز شد ولی چون دشمن به دنبال نابودی توحیدی بود با ارزیابی بقای اسلام متوجه می‌شویم دشمن به هدفش نرسیده است پس نهضت عاشورا پیروز است.

 

استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: این دو بخش افزون بر هفت نکته مشترک در چند جهت از هم جدا و متفاوت می‌شوند؛ در نیمه اول عمده یاران مرد هستند و در نیمه دوم عمده زنان و کودکان به اسارت برده می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: پیام و درس این قسمت این است که برای حفظ دین و ارزش های دین برهمه لازم است که به میدان بیایند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی افزود: بخش اول مردان با جنگیدن در میدان جنگ نقش آفرینی می‌کنند و تنها شهیده بخش اول همسر عبدالله بن عمرالکعبی(نو عروس) است در حالی که بخش دوم عمده زنان و نونهالانی چون باقرالعلوم کودک سه ونیم ساله به رهبری امام سجاد(تنها مرد بخش دوم) با خطبه و سخنرانی نقش آفرینی می‌کنند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات