۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۳۱۲۴۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

آزادگی؛ مبنای جهان‌بینی سیاسی امام حسین

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان با بیان این که امروز وابستگی به غیر بردگی مدرن است، گفت: جهان بینی سیاسی امام حسین(ع) در جریان واقعه کربلا در شاخصی به نام آزادگی می شود.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه علمیه قم، در جمع طلاب علوم دینی حاضر در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که جهان بینی سیاسی امام حسین(ع) در جریان واقعه کربلا در شاخصی به نام آزادگی خلاصه می شود، گفت: امام حسین(ع) در روایتی می فرمایند مردم بردگان دنیا هستند و امروز دین لقلقله زبانها شده است.

حجت الاسلام عرفان با ابراز این که امام حسین(ع) در مسیر کربلا با تأکید بر آزادگی سیره اسلام را اساس هدایت جامعه به سوی آزادگی می دانند، گفت : در اسلام هم تا سه قرن پیش بردگی به معنای جاهلیتش وجود داشته است و سیره نبوی به ما نشان می دهد که اسلام با برنامه ای طولانی به آهستگی این ضد ارزش را از جامعه پاک کرده است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در خطاب به لشکر یزید فرمودند آزاده باشید حتی اگر دین ندارید و مبنای آزادگی امام علیه السلام در اینجا آزادگی از بردگی سنتی نبود بلکه اشاره به یک بردگی ویژه دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از این بردگی های مد نظر حضرت که ما در تفاسیر قیام عاشورا آن را در می یابیم بردگی صفات است، گفت: بعضی از صفات وجو دارند که انسان را به نهایت پستی می رسانند مانند بخل و طمع و در واقعه عاشورا هم این طمع بود که سپاهی 30 هزار نفری را در مقابل ولی خدا به آرایش نظامی کشاند.

وی ضمن اشاره به این که امام حسین(ع) در جهان بینی کربلا حریت را به بشر آموختند و اقامه اذان و نماز را هدف قیام خود قراردادند تا با ستون دین حریت از صفات را راه سعادت قرار دهند، گفت: سر بریده امام حسین(ع) بر روی نیزه آیات سوره کهف را تلاوت می فرمود و روایت است که در زمان ظهور امام عصر(عج) اصحاب کهف که نماد آزدگی بشریت هستند با ایشان خواهند آمد.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: چه می شود که انسان به این درجه بزرگ نائل می شود که خداوند در کتابش از او یاد می کند و امام معصومی در ادامه قیامش این آیات را تلاوت می کند و با آخرین ذخیره خداوند برانگیخته می شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که گذشت از پست و مقام و تقرب جستن به خداوند منان اصحاب کهف را به این مقام رساند، گفت: بردگی عادت هم از بردگی هایی است که انسان را به نابودی می کشاند تا جایی که امام علی (ع) می فرمایند عادت انسان را به بردگی می کشاند.

وی همچنین با ابراز این که آیت الله بهاءالدینی همیشه می فرمودند که باید مبداء میل تغییر یابد، گفت: جامعه ما اگر امروز می خواهد نتیجه قیام امام حسین(ع) باشد باید با بصیرت به ریسمان ولایت چنگ بزند و بردگی های امروز را خوب بشناسد و به آن تن ندهد./837/پ202/س

ارسال نظرات