ویژگیهای شیعه در روایات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حسینی، سخنران حرم مطهر رضوی درسلسله برنامههای تبلیغی محرم الحرام حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امام صادق(ع) مذهب شیعه را زنده کرد به تبیین ویژگیهای شیعه پرداخت و اظهار داشت: جانشینان نبی مکرم اسلام محمد مصطفی(ص) 12 امام هستند که در دوران خفقان امامت امام حسن مجتبی(ع) بنی امیه و معاویه بر همه بلاد اسلامی سیطره پیدا کرد و 10 سال دوران امام حسین(ع) همزمان با دوران معاویه نیز همانگونه بود و با روی کارآمدن یزید امام حسین(ع) شهید شدند.
وی افزود: امام سجاد(ع) نیز به تربیت شاگردانی در این زمینه پرداخت، امام باقر(ع) زیربنای دانشگاه اسلامی را ساخت و امام جعفر صادق(ع) آن را بارور کردند، بنابراین امام صادق(ع) موسس مذهب شیعه نیست بلکه احیاگر مذهب شیعه است.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه امام صادق(ع) به عنوان احیاگر مذهب شیعه اسلام اصیل صفاتی برای شیعه بیان کرده است، عنوان کرد: از ویژگیهای پیرو و شیعه خالص امام صادق(ع) این است که لقمه حرام نمیخورد؛ وارد مال حرام نمی شود به مال دیگران تعدی نمی کند زیرا اثر یک لقمه حرام تا 40 روز در انسان است از جمله آثارآن فرد حاضر به شنیدن کلام حق نیست و دعایش مستجاب نمیشود.
سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: تلاش برای خدمت به مردم از دیگر صفات شیعیان است، همچنین اینکه دامنش لکه دار نمی شود؛ شیعه مرد و زن اهل گناه نیست، محل حرام نمی رود، فحشا انجام نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه در روایات گوناگون صفتهایی برای شیعه بیان شده است، افزود: امام هشتم امام رضا(ع) سه صفت برای شیعه بیان کردهاند؛ در مقابل دستور ما تسلیم هستند چون و چرایی در برابر دستورات امام خویش ندارند آنها را میپذیرند، علاوه بر تسلیم بودن به دستورات ما عمل هم میکنند و یکی از صفات برجسته شیعیان ما دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع) است.
سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که امیرمومنان امام علی(ع) نیز دو صفت برای شیعه ذکر کردهاند، بیان کرد: شیعههای مرا با دو صفت امتحان کنید اگر داشتند، شیعه هستند اقامه نماز در اول وقت و کمک به دیگران با امواشان.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: هنگام اذان به اقامه نماز میپردازند یانه؟ اگر نسبت به نماز در وقت اذان بیاعتنا باشند شیعه نیستند، «ویل» یکی از درکات جهنم جایگاه نمازگزارانی است که آخر وقت، باسرعت و بیاعتنا نماز میخوانند، دوم اینکه با اموالشان در رابطه با دیگران چگونه برخورد می کنند؛ جوامع شیعی مانند یک خانواده هستند که اعضای آن هنگام نیاز باید از هم دستگیری کنند./1308/پ202/ب4