۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۳۲۰۸۰
استاد حوزه علمیه:

اشک ریختن بر امام حسین راهنمای انسان به سوی سعادت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: اشک ریختن بر امام حسین(ع) که ناشی از معرفت و محبت است سبب تغییر مسیر زندگی در جهت سعادت است و مانع به انحراف رفتن انسان می‌شود؛ اشک بر مصائب امام حسین(ع) طبق روایات موجب تعالی درجه و رتبه انسان در عالم وجود می‌شود.
محرم حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدهادی محمودی، کارشناس و مبلغ حوزوی، صبح امروز،‌ در مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله(ع)، با بیان اهمیت و فضیلت گریه بر مصائب امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گفت: یکی از انواع اشک ریختن، گریه و بکاء صفاتی و معرفتی است یعنی اشکی که منشأ آن در وجود انسان معرفت است.

 

وی ادامه داد: معرفت یعنی انسان نسبت به فضائل و خصلت‌های ائمه اطهار(ع) مانند ایثار و اقامه نماز و عدالت ایشان، آگاه باشد و هر لحظه رفتار و کردار خودش را با آنها که اعمال و رفتارشان میزان عمل انسان است مقایسه کند.

 

کارشناس امور دینی افزود: این اشک ریختن که ناشی از معرفت و محبت است سبب تغییر مسیر زندگی در جهت سعادت است و مانع به انحراف رفتن انسان می‌شود، اشک بر مصائب امام حسین(ع) طبق روایات موجب تعالی درجه و رتبه انسان در عالم وجود می‌شود.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از انواع گریه کردن بکاءالرحمة است، گفت: بکاءالرحمة ناشی از جریحه‌دار شدن عواطف و احساسات انسان است، مثل وقتی که انسان با خبر جنایتی یا صحنه دلخراشی مواجه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: منشأ چنین اشکی قلب انسان است که اثر آن در چشم و به صورت گریه ظاهر می‌شود، اگر کسی چشمه آن را خشکاند یعنی مبتلا به قساوت قلب شد از بکاءالرحمة محروم شده است.

 

وی در جواب کسانی که شیعیان را به دلیل گریه بر مصائب کربلا سرزنش می‌کنند، گفت: طبق روایاتی که به ما رسیده است و سنت پیامبر اکرم(ص) توصیه‌‌ای مبنی بر منع گریه نشده است، پیامبر در غم از دست دادن فرزند خردسالشان گریه کردند و گفتند اشکم جاری است زیرا قلبم ناراحت است.

 

کارشناس و مبلغ حوزوی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه کسی که بر امام حسین(ع) اشک بریزد و عزاداری کند با حالت نشاط و بهجت به سوی خانواده‌اش می‌رود، ادامه داد: پیامبر(ص) خودشان نیز در از دست دادن جناب جعفربن‌ابیطالب و جناب حمزه اقامه عزا کردند.

 

وی در ادامه با اشاره به بکاء و اشک در فقدان عزیزان گفت: یکی دیگر از انواع اشک ریختن اشک فقدان محبوب است، مثلا در ادعیه‌ای که به ما رسیده است در دعای افتتاح ندبه می‌کنیم و از فقدان نبی و غیبت ولی امرمان ابراز ناراحتی می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام محمودی با بیان داستان پشیمانی عبیدالله‌ حر جعفی از اینکه به ندای یاری طلبیدن امام حسین(ع) پاسخ نداده و با ایشان همراه نشده است، افزود: نوع دیگر اشک ریختن بکاء و اشک عدم حضور است، گاهی انسان در حسرت اینکه در زمان نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نبوده تا در رکاب ایشان باشد به خاطر این عدم حضور اشک می‌ریزد.

 

وی با بیان اینکه گریه و بکاء همیشه نشانه افسردگی نیست و موجب مکدر شدن روح نمی‌شود گفت: کسانی که در برپایی مجلس عزای امام حسین(ع) شبهه ایجاد می‌کنند از اثرات و برکات و انواع اشک‌ها که موجب تعالی انسان است، غافل هستند./914/پ202/ب4

ارسال نظرات