۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۳۲۴۲۸

معرفی بقعه امامزاده اسماعیل در خراسان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ آستان امامزاده اسماعیل(ع) در شهرستان خضری، از توابع خراسان جنوبی است که در بالای تپه ای مشرف بر کوه های سیاهکوه قرار گرفته و معبری است که قلب هر زائری را به عرش الهی راهنمایی می کند.
امام زاده اسماعيل خضري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، مزار امامزاده اسماعیل(ع)بن موسی جعفر در فاصله 200 متری از جاده کرغند،خضری و در فاصله 30 کیلومتری از شهر خضری دشت بیاض است اولین بنای این امامزاده را کسانی ساخته اند که در عالم خواب دستور ساخت به آن ها امر شده است.

 

 این گزارش حاکیست ساختمان اولیه بنا یک اتاقک گلی و خشتی بود و هنوز بر روی سنگ لوح قدیمی مزار نام کربلایی تقی دیده می‌شود.

 

در سال 69 بقعه فعلی به صورت شش ضلعی با همکاری اهالی و خیرین محل ساخته شد و بنای جدیدالاحداث آرامگاه به شکل قدس و شش ضلعی منتظمی است و ارتفاع تقریبی آن چهار متر است که با آجر و سیمان و آهن ساخته شده و بر بالای آن گنبدی مخروطی به ارتفاع چهار متر استوار است که بر همین اساس بلندای گنبد به هشت متر می‌رسد.

 

در هر ضلع بقعه به استثنای اضلاع جنوبی و غربی دو پنجره فلزی تعبیه شده و در ضلع جنوبی آن ایوانی احداث گردیده که دو پله از سطح زمین بلندتر است و دهانه‌ای به اندازه دو متر و عمق و ارتفاع پنج متر دارد.

 

کف این امامزاده به ارتفاع یک متر سنگ مرمر است و رویه دیوارهای اطراف آن تا زیر سقف آجرنما شده است.

 

بر سر درب ایوان این عبارت نوشته شده مرقد مطهر امامزاده اسماعیل پسر موسی بن جعفر(ع) و در ضلع غربی بقعه و متصل به آن یک اطاق به عنوان نمازخانه برای بانوان ساخته شده ولی آقایان از فضای آرامگاه برای نماز خواندن و عبادت استفاده می‌کنند.

 

صورت قبر به طول دو متر و عرض یک متر و ارتفاع 50 سانتی‌متر در زیر گنبد از آجر ساخته شده و رویه و بدنه آن گچکاری است و روی آن را با پارچه سبز و مشکی پوشانیده‌اند و جنس ضریح از آهن و به رنگ طلایی نقاشی شده است و در حاشیه بالایی آن آیاتی از سوره بقره نگارش یافته است.

 

همچنین صورت قبر در مرکز ساختمان قرار نگرفته و در پرس وجو مردم دلیل این کار این موضوع دانستند که به هنگام ساخت بنای فعلی تصمیم می‌گیرند که صورت قبر را جابه جا کنند تا قبر در وسط قرار گیرد اما با زدن چند ضربه کلنگ به قبر و مشاهده خون از تصمیم خود منصرف می‌شوند و به همین وضعیت باقی می‌ماند.

 

صحن مزار به وسیله یک دیوار به ارتفاع یک متر از آجر محصور شده است و کف آن موزائیک است و در جنوب شرقی آرامگاه زائرسرا دارای هفت اتاق با یک سالن و یک راهرو و آشپزخانه است.

 

 سرویس‌های بهداشتی، آب و برق و تلفن از دیگر امکانات این زیارتگاه بوده و در گذشته آب مورد نیاز مزار قبلا توسط نهری از روستای گزنشک که به درون آب انباری در جوار مزار می‌ریخت تامین می ‌شده ولی امروزه آب مورد نیاز از طریق شبکه آب لوله‌کشی بهداشتی تامین می‌شود.

 

همچنین در ایام خاص به ‌ویژه در روز عاشورا زائران زیادی به این محل می‌آیند  که بیشتر زائران این آرامگاه را اغلب اهالی شهرستانهای قائنات، سرایان و فردوس و شهر خضری دشت بیاض به ویژه روستاهای اطراف تشکیل می‌دهند.

 

مراسم هفتگی در این امامزاده در شب‌های چهارشنبه، جمعه، پختن آش و غلور نذری است که در روزهای مختلف سال انجام می شود./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات