قرآن برهان بزرگ الهی در اختیار انسانها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علی نظریمنفرد، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در مراسم عزاداری در دادسرای عمومی و انقلاب قم درباره قرآن تلاوت کردن سر امام حسین(ع) در بالای نیزهها سخن گفت.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کتاب ارشاد شیخ مفید از جمله کتاب هایی به شمار می رود که در آن به حادثه کربلا اشاره شده است. عمده مطالب این کتاب، به اثبات امامت حضرت علی(ع) و جریان کربلا پرداخته که معتبر و مورد توجه است.
کارشناس دینی با اشاره به قرآن تلاوت کردن سر امام حسین(ع) در بالای نیزهها، ابراز داشت: جریان قرآن تلاوتکردن سر امام حسین(ع) در بالای نیزهها، در کتاب ارشاد شیخ مفید نقل شده است که این امر به حسب عادت، امری عادی نیست. انسان زنده میتواند صحبت کند، اما هنگامی که رگ گردن بریده شود، حیات انسان به پایان میرسد و به طور طبیعی سر بریده شده نمیتواند صحبت کند؛ صحبتکردن سر از تن جدا شده، امری خارقالعاده است.
وی با بیان اینکه در سورههای مختلف قرآن، به معجزههای پیامبران اشاره شده است، گفت: از جمله در قرآن به تبدیلشدن عصای حضرت موسی(ع) به اژدها، زندهشدن مردگان و برطرف کردن دردهای بدون درمان با معجزه حضرت عیسی(ع) و تکلم در بدو تولد آن حضرت اشاره شده است.
حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد درباره معجزه اظهار داشت: امور خارقالعادهای که از نظر عادت نمیشود آنها را بر اثر قوانین جاری عادی توجیه کرد معجزه نامیده میشود. همانطور که متخصصی علت یک بیماری را میداند و سایر مردم نمیدانند، به گفته علامه طباطبایی(ره) تمامی معجزات علتهایی دارد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تمامی امور به اراده خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: انسان موحد باید این نکته را بپذیرد که هر چه در عالم اتفاق میافتد، به واسطه اراده خداوند متعال است و در اراده تکوینی حضرت حق، مراد از اراده جدا نمیشود.
این کارشناس دینی به اراده تشریعی اشاره کرد و گفت: تنها اراده خدا در اراده تشریعی سبب فعل نیست؛ باید خدا اراده کند و بنده نیز با اراده خود به نماز مشغول شود که به این نوع اراده، اراده تشریعی میگویند، اما اراده تکوینی اراده حضرت حق است.
حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد درباره معجزه و کرامت ابراز داشت: اگر کسی بگوید که اسلام را پذیرفته است، اما معجزات را قبول نکند، یعنی قرآن را قبول نکرده است، چرا که معجزات در قرآن کریم آمده است.
استاد حوزه علمیه قم به تفاوت بین معجزه و کرامت پرداخت و اظهار داشت: معجزه همراه با دعوای نبوت است. به این صورت که شخصی در قبال ادعای نبوت خود، معجزه را نشان میدهد. معجزه، نشان راستگویی هر پیامبر و کرامت برای اولیای خداوند است، یعنی ولی خدا دارای کرامت است، اما مدعی نبوت نیست. صاحب کرامت نیز کار خارقالعاده میکند. معجزه و کرامت تفاوت ماهوی ندارند.
این کارشناس دینی قرآن را معجزه واقعی پیامبر اکرم(ص) دانست و ابراز داشت: قرآن، برهان بزرگی در اختیار ما است. با توجه به تبلیغات و حملاتی که در فضای مجازی علیه اسلام و قرآن وجود دارد، قرآن نیز در حال گسترش است و برخی از دانشمندان بزرگ کتابهای فراوانی درباره معجزات پیامبر اکرم(ص) نوشتهاند.
حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد درباره قدرت خداوند متعال خاطرنشان کرد: گفته میشود که مردم در طول 23 سال از نبوت پیامبر گرامی اسلام(ص)، بیش از 4400 امر خارقالعاده از آن حضرت مشاهده کردهاند. قرآن تا قیامت، معجزه است. خداوندی که عبارت «انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا» را در دهان بچه میگذارد، میتواند تلاوت قرآن را در سر بریده سیدالشهدا(ع) قرار دهد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: موارد دیگری درباره تکلمکردن پس از مرگ وجود دارد؛ از جمله هنگامی که سر سعید بن جبیر را که از بدنش جدا کردند، شهادتین میگفت؛ همچنین نقل شده است که برخی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) پس از مرگ، تکلم می کردند.
این کارشناس دینی اظهار داشت: سر مبارک امام حسین(ع) در مکانهای مختلفی قرآن را تلاوت میکرد که یکی از آن مکانها، کنار دروازه شهر کوفه بود. برخی از افراد، صدای قرآن تلاوتکردن امام حسین(ع) را شنیدند که این امر، کار خارقالعادهای است، چرا که از این طریق حجت برای عدهای تمام شود.
وی اشاره به سخنی از کاشف الغطاء درباره قرآن تلاوت کردن سر مبارک امام حسین(ع) گفت: برخی از افراد قرآن تلاوتکردن سیدالشهدا(ع) را میشنیدند، اما همه توان شنیدن آن را نداشتند./822/پ202/ی