۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۳۲۸۱۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

توجه‌ به آموزه‌های اسلام جهان را از جنگ و خشونت حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله فاضل لنکرانی بر ضرورت توجه مراکز بین‌المللی نسبت به آموزه‌های اخلاقی اسلام تأکید کرد و گفت: اگر آموزه‌های اسلام مورد توجه قرار گیرد شاهد جنگ و خشونت در جهان نخواهیم بود.
آيت‌الله فاضل لنکراني آيت الله فاضل لنکراني آيت‌الله فاضل لنکراني آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در دیدار نمایندگان کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی، با بیان این‌که اسلام نسبت به رعایت حقوق بشر اهمیت ویژه‌ای قائل است، اظهار داشت: اسلام بیش از 1400 سال پیش دستورات و قوانین مهمی را درباره حقوق بشر مطرح کرده است.


وی با اشاره به آیات و روایات وارد شده در اسلام درباره جنگ، گفت: یکی از قوانینی که در اسلام درباره جنگ آمده است؛ لزوم جنگ و ستیز با کسانی است که در معرکه جنگ حضور دارند و اسلام، مسلمانان را نسبت به بقیه و کسانی که پشت جبهه حضور دارند اعم از زنان، کودکان و سالخوردگان به مدارا توصیه کرده است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اصل در اسلام، جنگ با کسانی است که به صورت مستقیم با ما می‌جنگند و برخی از فقها نیز گفته‌اند: حق مزاحمت برای زنان و بچه‌هایی که در پشت جبهه دشمن فعالیت می‌کنند وجود ندارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که قوانین جنگ در اسلام جزء مترقی‌ترین قوانین است، افزود: چیزهایی که صلیب سرخ جهانی و حقوق بشر به دنبال آن است از مدت‌ها قبل مورد توصیه اسلام بوده است.


استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در اسلام آمده اگر کسی از جبهه دشمن به مسلمانان پناهنده شد کسی حق ندارد او را بکشد و در صورتی که به میدان نبرد دشمن بازگشت باید با او جنگید؛ حتی اگر برای تحقیق و مطالعه در مودر دین مهلت خواست باید به او مجال داد و چنانچه این را هم نپذیرد باز حق تعرض نسبت به او وجود ندارد و باید او را با احترام به محل خود برسانند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود با اشاره به جنایات داعش نسبت به مسلمانان، ابراز کرد: امروز داعش چهره باطل و غلطی را از اسلام عرضه می‌کند، از این رو وظیفه همه آزادمردان جهان است که نسبت به این مسأله روشنگری کنند و به مردم برسانند که شیعه و مکتب اسلام ناب از تکفیری‌ها بیزار است.


وی تأکید کرد: داعش با جنایات خود چهره خشنی را از اسلام به نمایش گذاشته و به دنبال ذلیل کردن اسلام واقعی است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به جنایات بنی امیه نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بیان کرد: مروان بن حکم به واسطه ظلم و جنایتی که نسبت به اهل بیت روا کرده بود از سوی مردم طرد شد اما زمانی که به خانه امام سجاد(ع) پناهنده شد، ایشان به این فرد پناه داد؛ این مسأله نشان دهنده بزرگی و عظمت دین اسلام است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که داعش از سوی مراکز امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شود، گفت: استکبار جهانی به دنبال نشان دادن چهره‌ای غلط و خشن از اسلام است.


استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که دین برای حقوق بشر اهمیت ویژه‌ای قائل است، اظهار داشت: حقوق بشر دوستانه به دنبال این است که اگر جنگی صورت گرفت از مجروحان و ستم دیدگان مراقبت کند اما باید با توجه به دستورات اسلامی راهکارهایی برای عدم جنگ و محقق شدن صلح انجام دهد.


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اسلام قوانین و مقررات اخلاقی فراوانی دارد که توجه به آنها می‌تواند جهان را از جنگ و خشونت حفظ کند.


وی با اشاره به روایات، گذشت را از ویژگی‌های بارز ائمه اطهار(ع) ذکر کرد و افزود: معصومان(ع) توصیه کرده‌اند اگر کسی به شما دشنام داد و پس از آن عذرخواهی کرد او را عفو کنید.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت توجه صلیب سرخ جهانی و مراکز بین‌المللی نسبت به آموزه‌های اخلاقی اسلام تأکید کرد و ابراز داشت: اگر آموزه‌های اسلام از سوی مراکز بین‌المللی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد و به کار گرفته شود دیگر در جهان شاهد جنگ و خونریزی نخواهیم بود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رحمانیت دین اسلام، افزود: خداوند به پیامبر اسلام توصیه می‌کند، نسبت به کسانی که به تو ظلم می‌کنند عفو و گذشت داشته باش.


استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان با بیان این که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آمادگی تعامل و همفکری با صلیب سرخ جهانی و مراکز بین‌المللی که در راستای صلح در جهان فعالیت می‌کنند را دارد، گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این زمینه اقدامات فراوانی را انجام داده و آمادگی همکاری با مراکز بین‌المللی در عرصه تحقیق، پژوهش، برگزاری سمینارها و همایش‌ها را دارد.


گفتنی است، در این دیدار مسؤول کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی از اهتمام ویژه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و شخص آیت‌الله فاضل لنکرانی نسبت به مسائل حقوق بشر دوستانه و برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه تشکر کرد.


این مسؤول همچنین با تقدیر و تشکر از آیت‌الله فاضل لنکرانی به خاطر نقطه نظرات مفید و ارزشمند راجع به مسائل حقوق بشر، گفت: کتابی آیت‌الله فاضل لنکرانی در زمینه حقوق بشر نگاشته که در کشورهای خارجی مورد استقبال قرار گرفته و همین مسأله اشتیاق دیدار با وی را در من ایجاد کرد./927/پ202/ب4

ارسال نظرات