۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۳۳۰۸۹
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

مصیبت سیدالشهدا انسان را به قرب الهی می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم مصیبت سیدالشهدا(ع) را دارای برکات فراوان خواند و گفت: عاشورا صحنه‌ای است که در آن درهای محبت و رحمت الهی برای سالکان گشوده شده است و در هیچ قضیه دیگری این قدر دستگیری از بندگان برای رابطه و تقرب به خداوند وجود ندارد.
حجت الاسلام مير باقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، پنج‌ شنبه شب در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد مصیبت سیدالشهدا(ع) را دارای فضائل و برکات فراوان عنوان کرد و گفت: مصیبت‌های دنیایی، انسان را زمین‌گیر می‌کند اما مصیبت امام حسین(ع) باعث قرب و سلوک معنوی انسان می‌شود از این‌رو در فرازهای آخر زیارت عاشورا خداوند را به خاطر این لطف بزرگ الهی حمد و ستایش می‌کنیم و سجده شکر به جا می‌آوریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، مصیبت ائمه اطهار(ع) را سنگین خواند و ابراز کرد: قرآن درباره قیامت می‌فرماید «یوم یجعل الولدان شیبا» یعنی مصیبت آنقدر سنگین است که طفل پیر می‌شود و در روایات درباره مصیبت امام حسین(ع) نیز این ویژگی ذکر شده است که این مصیبت حضرت رقیه(س) را پیر کرد.

 

وی اظهار داشت: کسی که با بلای امام حسین(ع) آشنا شد طعم مقامات معنوی ذکر شده در زیارت عاشورا را می‌چشد و از شفاعت سیدالشهدا(ع) برخوردار شده و از طریق بلای حضرت با خداوند آشنا می‌شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تأکید کرد: عاشورا صحنه‌ای است که در آن درهای محبت و رحمت الهی برای سالکان گشوده شده است  و در هیچ قضیه دیگری این قدر دستگیری از بندگان برای رابطه و تقرب به خداوند وجود ندارد.

 

وی افزود: هنگامی که انسان در سیر و سلوک با امام حسین(ع) به این بهجت روحی و مقامات معنوی می‌رسد از خداوند درخواست می‌کند که این همراهی با سیدالشهدا(ع) به دنیا ختم نشود و در آخرت نیز با حضرت همراه باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت به ریان بن شبیب فرمودند هرگاه یاد امام حسین(ع) افتادی آرزو کن «یا لیتنی کنت معهم فافوز معهم» که ای کاش در کربلا بودم و به فوض عظیم همراهی با سیدالشهدا(ع) و شهادت در رکاب ایشان نائل می‌شدم.

 

وی یادآور شد: حمد و ستایش خداوند مقامات و مقدماتی دارد و نقطه آغازین در وادی حمد این است که انسان، ضعف‌ها، اضطراب‌ها و نیازهای خودش را ببیند و اگر انسانی به نیازهای خودش واقف نباشد و خودش را مضطر نبیند به مقام حامدان نمی‌رسد.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: کسی که در زندگی به خالق هستی توجه ندارد و نعمت‌های الهی را به خودش نسبت می‌دهد معجب به نفس است و برای خداوند شریک قائل می‌شود.

 

وی نسبت دادن نعمت‌ها به اسباب را نیز ناصحیح دانست و تأکید کرد: انسان بعد از شناخت ضعف‌ها باید نعمت‌های الهی را ببیند و نباید این نعمت‌ها را به اسباب نسبت دهد زیرا خالق اسباب نیز خداوند است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: یکی دیگر از شرایط حمد و ستایش خداوند این است که انسان این نعمت‌ها را در راه خداوند مصرف کند و گرنه این نعمت‌ها همچون علم، ثروت و قدرت موجب حجاب در راه عبودیت می‌شوند.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: دنیا در روایات به بازاری تشبیه شده است که همه در آن تجارت می‌کنند برخی با خداوند داد و ستد کرده و نعمت‌های الهی را در راه خیر مصرف می‌کنند اما برخی در راه غیر خدا هزینه می‌کننند که راه نفس و شیطان است و در نهایت نیز بهره‌ای نمی‌برند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان افزود: حامدان در مسیر حمد و ستایش الهی، زیبایی صنع خداوند را در خلقت مشاهده می‌کنند و در گام بعد زیبایی توجه و عنایت پروردگار را به اولیای الهی به ویژه بر امام حسین(ع) می‌بینند چنان که حضرت زینب(س) به مقامی رسید که در اوج بلا جز زیبایی صنع خداوند ندید و جز نخستین سالکان در مصیبت سیدالشهدا(ع) است./908/پ202/ف

ارسال نظرات