۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۳۷۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

بی توجهی به مادیات انسان را به حقیقت قرآن نزدیک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: تزکیه نفس سبب می شود تا ظرفیت انسان رشد کند و هرچه انسان دلبستگی کمتری نسبت به مادیات داشته باشد، به حقیقت قرآن نزدیک تر می شود.
انس با قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: در تاریخ نقل شده است که قضاوت های حضرت علی(ع) مانع اجرای احکام اشتباه می شد؛ ایشان اشتباهات خلفای قبل از خودشان را اصلاح می کردند؛ چرا که جانشین پیامبر اکرم  باید آگاه ترین فرد به شریعت و کتاب خداوند باشد.

 

 

وی با اشاره به فراز« وَ حَمَلَه کِتَابِ اللَّهِ  سلام بر شما اهل بیتی که حاملان کتاب‏ خدا هستید.»، ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرماید: «کتاب خدا شامل چهار قسم عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است.» عبارت برای عموم مردم، اشاره برای خواص، لطایف برای اولیا الهی و حقایق برای انبیا الهی است و هر یک از انسان ها بنا بر ظرفیت وجودیشان از درجات آن بهره می برند.

 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) در توحید خالص ذوب شده اند، گفت: تزکیه نفس سبب می شود تا ظرفیت انسان رشد کند و هر چه انسان دلبستگی کمتری نسبت به مادیات داشته باشد، به حقیقت قرآن نزدیک تر می شود.

 

 

امام علی(ع) مصداق امام مبین است

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خداوند در آیه دوازدهم سوره یس می فرماید:« إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ این ماییم که مردگان را زنده مى‏کنیم و هر چه را از پیش فرستاده‏اند و آثارشان را مى‏نویسیم، و همه چیز را در لوحى نمایان بر شمرده‏ایم پیامبر اکرم(ص) در مورد این آیه می فرماید:« به راستی حضرت علی(ع) امامی است که خدا علم هر چیزی را در وجود به شمارش کرده است.»

 

 

حیدری با اشاره به فراز «وَ أَوْصِیَاءِ نَبِیِّ اللَّهِ ، و سلام بر شما اهل بیتی که جانشینان پیامبر خدا هستید، »،گفت: وصیت کلامی است که موجب اتصال می شود و در شرع اسلام به وصیت سفارش شده است؛ در روایات ائمه اطهار(ع) آمده است که مرگ بدون وصیت مرگ جاهلی است.

 

 

وی ابراز کرد: انتخاب وصی برای بعد از پیامبر، برای استمرار رسالت و میل به اهداف رسالت است، از این رو پیامبر  اکرم(ص) که زمان خروج از شهر برای خود جانشین انتخاب می کردند، قطعا برای بعد از رحلت خود نیز جانشین انتخاب کرده بودند.  

 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: قرآن به عنوان کتاب سعادت و دین اسلام به عنوان دین حیات بخش آسان و به راحتی به دست نیامده است؛ بلکه پیامبر اکرم(ص) برای حفظ دین و قرآن الهی سال ها رنج را متمحل شدند به گونه ای که نبی اکرم(ص) می فرمایند «مَا اوذی نبی مثلَ مَا اوُذیت». اصحاب نبی اکرم(ص) انسان هایی منافق بودند و  هیچ پیامبری به اندازه نبی اکرم(ص) یارانی این چنین منافق نداشته است، آن ها چهره واقعی خود را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) نشان دادند.

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عاقل ترین انتظار از پیامبر اکرم(ص) این است که ایشان بعد از رحلت خود جانشین انتخاب کنند؛ چرا که در غیر این صورت رنج و زحمت ایشان ابتر می ماند و این انتظار با وصیت آن حضرت حاصل می شود.

 

 

حیدری با خاطرنشان کردن این نکته که وصی نبی خدا جایگاه حقوقی است نه شخصی، افزود: دایره اختیار وصی محدود به وصیت است؛ وصی باید خواسته ها و سفارش های وصیت کننده را همانطور که وصیت کرده است انجام دهد؛ از این رو وصی نبی خدا جایگاه حقوقی است نه شخصی.

 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به آیه «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ، خدا بهتر مى‏داند رسالتش را کجا قرار دهد.» گفت: جانشین پیامبر را حتی پیامبر نباید تعیین کند؛ بلکه تعیین وصی برای مقام نبوت به عهده خداوند است و فقط ابلاغ آن بر عهده نبی اکرم(ص) بوده است.

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که داشتن علم و آگاهی  از کتاب خدا و سنت پیامبراکرم(ص) شرط ضروری وصی پیامبراکرم(ص) است، اظهار کرد: دایره اختیارات وصی مربوط به امور نبوت، از جمله تلاش برای هدایت مردم، تزکیه آن ها و تلاش برای انجام امر رهبری دین و دنیای مردم است، از این باید اطلاعات کافی از احکام دین و قرآن را دارا باشد.

 

 

حیدری افزود: پیامبر اکرم(ص) دارای دو شأن نبوت و رسالت و حکومت و ریاست عامه جامعه اسلامی هستند؛ به اعتقاد شیعه، تنها شأن دوم پیامبر اکرم(ص) نیاز به جانشین ندارد، بلکه شأن نخست پیامبر اکرم(ص) که همان نبوت و رسالت است نیاز به جانشین دارد؛ گرچه با رحلت پیامبر اکرم(ص) وحی تشریعی قطع شده، اما مسؤولیت حفظ دین همچنان باقی است./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات