۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۳۳۷۳۱
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

وظایف ولی فقیه از نظر آیت الله خویی گسترده تر از زمان حاضر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بعضی با مطرح کردن این مسأله که آیت الله خوئی نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتند می خواهند شکافی را در میان مراجع ایجاد کنند تا به منافع خود برسند، ادامه داد: آیت الله خوئی(ره) نه تنها نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول داشتند بلکه ایشان با داریت ویژه ای که داشتند تأیید این نظریه را حتی در زمانی که در تقیه بودند به نحوی اعلام داشته اند.
آيت الله خوئي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در 23 سومین سالگرد ارتحال آیت الله خوئی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مدرسه مبارکه مدینه العلم با بیان این که اگر خواسته باشیم حضرت آیت الله خوئی را با مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی مشهور به آخوند خراسانی صاحب کفایه مقایسه کنیم هر دو از مراجع بزرگ و شاگرد پروری بودند، گفت: وجه تمایز آیت الله خوئی با سایر علما در این بود که ایشان علاوه بر اصول گرایی شخصیتی جامع و مفسر هم بودند و شخصیت ایشان جامع و کامل بود.

 

وی ادامه داد: آیت الله خوئی مدت زیادی حوزه علمیه نجف را مدیریت کرد و شاگردان بزرگی را برای اسلام پرورش داد و با درگذشت این عالم بزگوار بعضی از پژوهش های علمی بعد از ایشان خیلی کند تر از قبل پیشرفت رفت و برای جبران این ضایعه بر طلاب علوم دینی تکلیف است تا در تحصیل جهاد کنند و راه این عالم ربانی را ادامه دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به این که بعضی با مطرح کردن این مسأله که آیت الله خوئی نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتند می خواهند شکافی را در میان مراجع ایجاد کنند تا به منافع خود برسند، ادامه داد: آیت الله خوئی(ره) نه تنها نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول داشتند بلکه ایشان با داریت ویژه ای که داشتند تأیید این نظریه را حتی در زمانی که در تقیه بودند به نحوی اعلام داشته اند.

 

وی افزود: آنچه از آراء و نظرات فقهیِ ‌آیت‌الله خویی(ره) بر می‌آید این است که ایشان روایات وارد شده در اثبات ولایت فقیه در حوزه‌ حاکمیت جامعه را که اغلب فقها مثل حضرت امام خمینی(ره) به این روایات به عنوان دلایل روایی در اثبات ولایت فقیه استناد می‌کنند، دارای دلالت کافی برای اثبات ولایت فقیه نمی‌دانند ولی این به معنای رد نظریه ولایت فقیه از سوی ایشان نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که آیت الله خوئی با توجه به شرایط سیاسی که در آن قرار داشته است روایات فوق را دارای دلالت کافی ندیدند و این بیان ایشان در حد تقیه بوده است، اظهار داشت: اثبات ما برای این مطلب این است که در واقع ‌آیت‌الله خویی(ره) با استناد به قاعده‌ی قدر متیقّن و از باب حسبه ولایت فقیه را اثبات می‌کنند.

 

وی افزود: ایشان درست است که ولایت مطلقه فقیه را بر مبنای موارد و روایاتی که امام راحل با تکیه بر آن به بیان نظریه ولایت فقیه در زمان خود پرداختند را دارای دلالت کافی نمی دانند ولی شرایط خاصی که آیت الله خوئی در آن قرار داشتند مصالح شیعیان عراق را بر کافی ندانستن دلالت روایات بر نظریه ولایت مطلقه فقیه می دانستند تا امنیت شیعیان عراق را تامین کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در واقع در دیدگاه حضرت ‌آیت‌الله خویی(ره) امور حسبه دامنه‌ گسترده ای دارد به طوری‌که اجرای حدود و اقامه‌ حکومت را هم شامل می‌شود.

 

وی ادامه داد: ‌آیت‌الله خویی(ره) در حقیقت با گسترش امور حسبه به بیش از 20 مورد اساسی که ارکان یک جامعه اسلامی را تشکیل می دهد به گسترش ولایت مطلقه فقیه حتی بیشتر وضعیت موجود پرداخته اند و این نشان از ولایت مداری ایشان در زمان خطیر غیبت کبری امام زمان(عج) دارد./837/پ202/س

 

ارسال نظرات