تبیین شادکامی از دیدگاه روانشناسی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی شادکامی در روانشناسی مثبت در اسلام شب گذشته در مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین قم برگزار شد.
حجتالاسلام عباس پسندیده، معاون پژوهشی پژهشکده اخلاق و علوم انسانی در این نشست گفت: سبک زندگی با مباحث نظری متفاوت است، چرا که سبک زندگی به رفتارها و صحنه عمل باز میگردد و اعتقادات در سبک زندگی تأثیر دارد اما خود، سبک زندگی نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مبحثهای مهم روانشناسی کیفیت در زندگی است، زندگی با کیفیت در غرب رویکردهای متعددی داشته است،نخست رویکرد لذت گرا بود که زندگی مملو از مادیات و عدم نیاز به شی دیگری در زندگی را یک زندگی با کیفیت و بدون مشکل میدانست.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم و حدیث ادامه داد: رویکرد دوم رویکرد سعادت گرا بود که بعد از به نتیجه نرسیدن رویکرد اول به این رویکرد سوق پیدا کردند این نظریه شادکامی را بر اساس دستیابی به توان بالقوه کامل فرد مییابد.
وی با ارائه نظریه سوم در ایجاد زندگی شاد در غرب یادآور شد: نظریه خواسته(نیاز) قائل است که انسان زمانی احساس شادکامی میکند که نیازهایش برطرف شود و بسیاری از این نیازها روحی و روانی است.
استاد دانشگاه علوم و حدیث با اشاره به نظریه هیجانهای مثبت سلیگمن ابراز داشت: زندگی کامل از دیدگاه سلیگمن سه بخش دارد یکی تأمین شادی در زندگی، یکی زندگی جذاب یا مشتاقانه که در اسلام به فضائل اخلاقی از آن یاد میشود و در آخر هدفمند بودن زندگی است.
وی در ادامه تصریح کرد: غرب و روانشناسان بزرگ آن بعد از تجربه راههای مختلف برای رسیدن به زندگی همراه با شادی به این نتیجه رسیدند که زندگی فقط بعد مادی آن نیست بنابراین با عدم نتیجه گیری از نظریات مادی به سمت شادکامی از دیدگاه اسلامی سوق پیدا کردهاند.
استاد دانشگاه علوم و حدیث درپایان با بیان نظریه اسلام در رسیدن به زندگی همراه با شادکامی تأکید کرد: شادکامی توحیدی نظریهای مبتنی بر حقایق و واقعیتهای عالم است که توسط خداوند طراحی شده و تداوم می یابد و توسط دین اعلام شده که اگر توسط انسان رعایت شود به زندگی شاد خواهد انجامید./1329/پ202/س