۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۳۳۷۷۳
وزیر امورخارجه در همایش دیپلماسی هسته‌ای:

محاسبات دشمنان را بهم ریختیم/ ساختار فعالیت‌های هسته‌ای در هر شرایطی حفظ می‌شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه گفت: ما در مذاکرات برای کشور خود تولید احترام کرده و محاسبات دشمنان نظام و ملت ایران را به هم ریختیم؛ امروز فضا سازی‌های خصمانه علیه ملت ایران فروریخته و دنیا به این نتیجه رسیده که باید بر اساس مبنای منطقی، درک متقابل و منافع مشترک با ملت ایران برخورد کند.
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور ایران امروز پیش از ظهر در همایش دیپلماسی هسته‌ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران، گفت: امروز شاهد هستید که شش قدرت عمده دنیا در مقابل ملت ایران به مذاکره می‌پردازند و این مساله یکی از موضوعات مهم بین‌المللی پس از جنگ سرد است.

وی افزود: امروز دنیا حتی آمریکا به این نتیجه رسیده که باید با ملت ایران از طریق منطق و تعامل رفتار کند حضور سه نفر مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در مذاکرات نشان نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی دارد.

تنها راه برخورد با ایران منطق و مذاکره است

ظریف در ادامه عنوان کرد: طی نظرسنجی که در سال 2012 از مردم آمریکا صورت گرفته بود آنها درباره مساله هسته‌ای ایران معتقد به جنگ بودند اما امروز شاهد هستیم که 84 درصد جامعه یهودی آمریکا که از تبلیغات و سیاه نمایی‌های صهیونیست‌ها بیشترین تاثیر را می‌گیرند به توافق با جمهوری اسلامی ایران فکر کرده و و به این نتیجه رسیدند که تنها راه برخورد با ملت ایران تحمیل و جنگ نیست بلکه منطق و مذاکره است.

وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که مذاکره با این کشورها بسیار سخت است، اظهار داشت: در مذاکرات به دلیل این‌که بین دو طرف با دیدگاه‌های مختلف مذاکره صورت می‌گیرد فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد، ما در مذاکرات ساعت‌های زیادی را رودرو چند جانبه و دو جانبه مذاکره داشتیم.

وی افزود: فشار مذاکرات زیاد است اما در مذاکرات وین به توافق بسیار نزدیک شدیم یعنی افق در پیش رو نشان از وجود راه حل برای طرفین داشت به گونه‌ای که بسیاری از مذاکره کنندگان فکر می‌کردند می‌توان به چارچوب کلی دست یافت.

ظریف در ادامه گفت: ما در مذاکرات امیدوار بودیم که چارچوب کلی توافق مشخص شود تا جزییات را نیز مشخص کنیم، احترام گذاشتن به حقوق مردم ایران تنها راه رسیدن به توافق است ما در مذاکرات توانستیم نظر منفی طرف‌های مذاکره کننده را تا حدودی نسبت به ایران تغییر دهیم.

تیم مذاکره کننده از روز اول مواضع منسجمی داشته است

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده بیان داشت: ما به عنوان تیم مذاکره کننده از روز اول درباره موضوع هسته‌ای به صورت منطقی بحث کردیم و در مواضع خود منسجم و استوار بودیم، هیچ نوع حرکت بدون انسجام از ما دیده نشده است، ما پایان مذاکرات را خواستار بوده و نشان دادیم که در مذاکرات جدی هستیم زیرا با زبان روشن و قابل فهم با طرف مقابل برخورد و صحبت کردیم.

وی در ادامه افزود: حمایت مقام معظم رهبری و ملت ایران که برای ما دعا کردند موجب افتخار ما است، امیدواریم که بتوانیم با این اجماع ملی مذاکرات را به نفع ملت ایران پایان دهیم.

ظریف با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرد: ساختار برنامه هسته‌ای ایران در هر شرایطی حفظ خواهد شد برنامه‌های هسته‌ای ما در اراک و سایر موارد با دسترسی به فناوری‌های جدید پیگیری می‌شود، امروز ما ثابت کردیم که بدون اتکا به کمک‌های بین‌المللی می‌توانیم به پیشرفت‌های بزرگی دست یابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در مذاکرات برای کشور خود تولید احترام کرده و محاسبات دشمنان نظام و ملت ایران را به هم ریختیم امروز فضا سازی‌های خصمانه علیه ملت ایران فروریخته و دنیا به این نتیجه رسیده که باید بر اساس مبنای منطقی، درک متقابل و منافع مشترک با ملت ایران برخورد کند.

امروز پروژه ایران هراسی شکست خورده است

وی افزود: امروز در اثر این مذاکرات که حمایت و مقاومت ملت ایران را به دنبال خود داشت پروژه ایران هراسی شکست خورده است، با هر ایرانی در سراسر دنیا صحبت شود اظهار می‌کند از ایرانی بودن خود احساس غرور می‌کند.

ظریف اظهار داشت: امروز در منطقه قدرت ایران افزایش یافته و کسی نمی‌تواند علیه منافع ملت ایران اقدامی انجام دهد سیاست‌ها و بازی‌های ضد ایرانی رنگ خود را از دست داده است، بنگاه‌های اقتصادی برای آمدن به ایران تلاش می‌کنند فضای گفتگو و معامله به روی ایران باز شده است، امروز ایران قدرتمندتر از گذشته است و این به دلیل ایستادگی و مقاومت ملت ایران است.

وزیر امور خارجه ابراز کرد: ایران هیچ وقت به گذشته برنمی‌گردد بلکه رو پیشرفت خواهد رفت، سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست اقصاد مقاومتی ایران را آسیب‌ناپذیرتر کرده است، ملت ایران چیزی بیش از حقوق خود نمی‌خواهد زیرا سیاست هسته‌ای ما بر اساس فتوای رهبری و مراجع و محاسبات استراتژیک صلح آمیز بوده و خواهد بود ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم بنابراین تفاهم برای ما مفید است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ملت ما عاقل و منطقی هستند امیدواریم که در یک چشم انداز روشن با حمایت و دعای مردم ، مقام معظم رهبری و رییس جمهور و توکل برخداوند در پایان کار به موفقیت مورد نظر دست یابیم./807/پ201/ج

ارسال نظرات