۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۲۳۴۰۸۶
امام جمعه موقت قزوین:

راه رسیدن به حق، دوری از نفس است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین با بیان این که بدترین معصیت تصدیق و تایید نفس و ماندن در هوای نفس است، گفت: راه رسیدن به رضایت حق خشمگین کردن نفس و راه رسیدن به حق هجرت و دوری از نفس است.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين حجت الاسلام عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین، شب گذشته دوازهم آذر در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم امام زاده اسماعیل، به بیان ضرورت دشمن شناسی از منظر دین  پرداخت و گفت: بر اساس آموزه‌های دینی ما اصل وجود دشمن به اثبات رسیده و این تفکر که دشمن وجود ندارد هم برخاسته از نفوذ فکرات دشمن در میان ما است.

 

امام جمعه موقت قزوین سپس به معرفی دشمنان یاد شده در قرآن پرداخت و اظهار کرد: یهودیان، کافران، شیطان و مهمتر از همه نفس خود انسان مواردی هستند که در قرآن از آنها به عنوان دشمن یاد شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند دشمن ترین دشمن انسان همان نفس اوست افزود: در وصیت امیر مومنان(ع) آمده است؛ خدا را خدا را در جهاد با نفس که بزرگترین دشمن شما است، و قطعا نخستین و بدترین معصیت تصدیق و تایید نفس و ماندن در هوای نفس است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین الملل قزوین در پاسخ به این سوال که چرا ما در بعضی موارد تشویق به کرامت نفس و در برخی مواضع دعوت به زیر پا گذاشتن نفس می‌شویم ابراز داشت: این تناقض‌ها و تضادها به این دلیل است که نفس تجلیات و ظهور و بروزهای گوناگون دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه بیان داشت: هنگامی که نفس انسان را به سوی گناه سوق می‌دهد از آن به عنوان نفس اماره یاد می‌شود و هنگامی که نفس انسان را بابت انجام کارهای اشتباه سرزنش می‌کند و او را به نیکی‌ها دعوت می‌نماید از آن به عنوان نفس لوامه یاد می‌شود، افزون بر این دو نفس ملهمه(الهام شونده) و نفس مطمئنه نیز از سایر حالت نفس انسان است که هر یک مراتبی دارد.

 

این استاد حوزه تأکید کرد: انسان با پا گذاشتن روی نفس اماره و استقبال از نفس لوامه و با استمداد نفس ملهمه که خوبی و بدی را به او الهام می‌کند به تدریج از اسلام به ایمان و پس از آن به مقام اهل ذکر می‌رسد و سپس با استمرار و در طولانی مدت متحول شده و دلش به ذکر خدا مطمئن شده و به مقام نفس مطمئنه دست پیدا می‌کند.

 

امام حمعه موقت قزوین با اشاره به داستانی از پرسش‌های فردی از پیامبر  درباره نفس عنوان کرد: راه رسیدن به معرفت حق معرفت به نفس است و راه رسیدن به موافقت با حق مخالفت با نفس است، راه رسیدن به رضایت حق خشمگین کردن نفس و راه رسیدن به حق هجرت و دوری از نفس است.

 

وی ادامه داد: راه اطاعت از خدا مخالفت و شورش در برابر نفس است و راه ذکر خدا فراموشی نفس و راه انس با خدا ترس از نفس است که رسیدن به تمام این موارد به فرموده پیامبر(ص) نیازمند یاری طلبیدن و استعانت از خداوند برای قیام علیه نفس است.

 

استادیار دانشگاه بین الملل قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) ابراز داشت: خوشا به حال کسی که در راه خدا با نفسش مبارزه کند و هر کس با لشکریان هوا و هوس خود بجنگد به رضایت پروردگار می‌رسد و هرکه عقلش نفسش را لگدمال کند با خشوع در مقابل خداوند رسیده و به رستگاری عظیم می‌رسد چرا که هیچ حجابی تاریکتر و وحشتناکتر از نفس بین خدا و انسان نیست.

 

وی در پایان گفت: به فرموده امام صادق(ع) هیچ سلاحی برای مبارزه با هوای نفس کارسازتر از احساس فقر و نیاز و خشوع در مقابل پروردگار و تشنگی در روز و بیداری در شب نیست و اگر اینگونه بمیرد شهید مرده و چنانچه با همین روش ادامه دهد به بهشتی که از آن به عنوان رضوان و رضایت بزرگ پروردگار در پاداش نفس مطمئنه است خواهد رسید./955/پ202/ب4

ارسال نظرات