کار گروهی علمی از ویژگیهای علامه مجلسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد محمدی گلپایگانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شامگاه پنج شنبه 13 آذر در جلسه درس های بحارالانوار در شهدای سرچشمه برگزار شد گفت: علامه مجلسی بسیار مظلوم واقع شدند؛ شناخت خوبی از وی انجام نشده است و کار بسیاری می طلبد؛ کارهای علمی روش شناسانه کمتر انجام شده است؛ لازم است کارهایی بر روی آثار فارسی ایشان صورت گیرد.
وی در ادامه فزود: در جمعآوری بحارالانوار، افرادی به علامه مجلسی کمک کردند؛ سید نعمت الله جزائری، میرزا عبدالله افندى اصفهانى، ملا ذوالفقار اصفهانی، شیخ عبدالله بحرانی و... از جمله افرادی بودند که به علامه مجلسی در جمع آوری بحارالانوار کمک کردند؛ هنر مرحوم مجلسی در این است که توانست کار جمعی علمی انجام دهد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت علامه مجلسی نخستین فرد یا جزء اولین نفرهای حوزه شیعه بوده که در عرصه کار علمی جمعی وارد شده است؛ امروز در فضای علمی روشن شده که کار علمی به هر میزان گروهی تر باشد اعتبار بیشتری دارد.
وی در ادامه افزود: در 400 سال پیش علامه مجلسی در انجام کار گروهی پیشقدم بوده است؛ البته این به معنای دغدغه نداشتن عالمان دوره های پیشین نیست؛ اما قبل از زمان صفویه شیعه ها عموما گرفتار اختناق زمان و گروه هایی همانند داعش بودند و فرصت و آرامش برای انجام چنین کارهای علمی گروهی را نداشتند.
حجت الاسلام گلپایگانی ادامه داد: علامه مجلسی با استفاده از فرصت توانست شاگردانی تربیت کند و به کمک شاگردان کار گروهی علمی انجام دهد. البته منظور از جمعی یا گروهی به این معنا است که کمک شاگردان در حد یافتن احادیث از باب هایی که علامه مجلسی عنوان می کرد، بود؛ گاهی شاگردان در استنساخ به علامه مجلسی کمک می کردند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: بعضی از نسخ خطی که از بحارالانوار باقی مانده است تماما به خط علامه مجلسی است، اما بعضی دیگر به این صورت است که ابتدای حدیث را علامه مجلسی نوشته است و شرح حدیث نیز به خط علامه مجلسی است و متن حدیث به خط کسی دیگر است؛ در کنار این امر علامه مجلسی شاگرد پروری می کرده است.
وی در ادامه افزود: قابل ذکر است استاد و شاگرد علامه مجلسی و خودش یعنی سه نسل علمی شرحی بر چهار کتاب اصلی شیعه نوشتند؛ شرح من لا یحضره الفقیه از سوی پدر ایشان نوشته شد و شرح کافی، و شرحی بر تهذیب توسط علامه مجلسی نوشته شد.
حجت الاسلام گلپایگانی بیان کرد: علامه مجلسی درباره حدیثی در مرآت العقول از آن به عنوان حدیث ضعیف و در حق الیقین به عنوان سند معتبر نام می برد؛ عنوان ضعیف بر مبنای متاخرین و سند معتبر بر مبنای متقدمین است.
وی در پایان خاظرنشان کرد: علامه مجلسی در بحارالانوار در بخش های متعددی عنوان می کند فلان حدیث بر طبق مبنای متاخرین ضعیف و بر مبنای متقدمین معتبر است؛ پس کسی که قصد نقد بحارالانوار را دارد باید بر مبنای متقدمین باشد./817/پ202/ب4