۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۲۳۴۳۲۱
واشنگتن‌پست:

بی‌اعتمادی عمومی به ساختار سیاسی آمریکا به یک عرف تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ بررسی تطبیقی نتایج نظرسنجی‌های موسسه «پیو» نشان می‌دهد اعتماد عمومی مردم آمریکا به ساختار سیاسی این کشور از 1960 تاکنون به صورت مداوم کاهش یافته، تا جایی که امروز بیش از 75درصد آمریکایی‌ها اعتمادی به رژیم سیاسی این کشور ندارند.
اوباما

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که تظاهرات‌های گسترده علیه نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا برای چندمین ماه متوالی ادامه دارد و همچنان رو به گسترش است، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اعتماد عمومی به دولت آمریکا از سال 1958 تاکنون روندی به شدت نزولی داشته، تا جایی که امروز می‌توان گفت اکثر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها اعتمادی به ساختار سیاسی این کشور ندارند.

 

روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی با موضوع نتایج نظرسنجی اخیر موسسه «پیو» در مورد اعتماد عمومی به نظام سیاسی آمریکا، نوشته است که بر خلاف چند دهه قبل، عدم اعتماد به دولت، اکنون در آمریکا به یک باور رایج و عمومی بدل شده است.

 

نتایج این نظرسنجی که در فوریه سال جاری صورت گرفته، نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها 24درصد مردم آمریکا می‌گویند «همیشه» یا در «اغلب موارد» به اقدامات و مواضع دولت این کشور اعتماد دارند.

 

فارغ از اینکه این میزان تقریبا پائین‌ترین حد اعتماد عمومی به ساختار سیاسی آمریکا در تاریخ این کشور است (این رقم در اکتبر 2011 به تنها 18درصد رسید)، مسئله مهمتر روند تغییر اعتماد عمومی است که برآیند کلی آن از دهه 50 میلادی به بعد نزولی بوده است.

 

واشنگتن‌پست در این رابطه می‌نویسد: «روند نزولی، بسیار شدید است. روند ریزش اعتماد عمومی در طول ریاست‌جمهوری «لیندون جانسون» و همزمان با جنگ ویتنام آغاز شد. پس از آن ادامه جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت، دهه 1970 شاهد سرعت گرفتن کاهش اعتقاد به دولت بود. در دهه 1980 بعد از یک دوره احیای نصفه و نیمه، بار دیگر خط سیر دهه‌های قبل به وضوح ادامه یافت.»

 

 این گزارش می‌افزاید: «به جز افزایش بسیار کوتاه‌مدتی که همزمان با جنگ خلیج و پس از آن حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001 رخ داد، از آن زمان شمار کسانی که به دولت اعتماد دارند، همواره به طور مداوم کاهش یافته است.»

 

نتایج نظرسنجی‌های پای صندوق رأی که ماه گذشته در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره صورت گرفت، نشان می‌دهد روند نزولی اعتماد عمومی به ساختار سیاسی از زمان آخرین نظرسنجی پیو (در ماه فوریه) همچنان ادامه یافته است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در ماه گذشته تنها 20درصد آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که به دولت اعتماد داشته‌اند.

 

در پایان گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «در هم شکستن اعتماد جمعی ما به دولت و توان و اراده آن برای کمک به حل مسائل، تبعات گسترده‌ای برای سیاستمداران دارد. آن‌ها از سوی بخش گسترده‌ای از جامعه آمریکا، واسطه‌هایی ناصادق شناخته می‌شوند و این یعنی به هرآنچه می‌گویند و انجام می‌دهند، با دیده تردید نگاه می‌شود. نمودار بالا یک چیز را نشان می‌دهد، این وضعیت به صورت یک عرف جدید درآمده است.»/982/د101/ک 

ارسال نظرات