۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۳۴۵۲۶
رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی مطرح کرد؛

زیاده خواهی سبب افزایش اضطراب و استرس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این‌که حرص و زیاده خواهی زمینه افزایش اضطراب انسان را فراهم می کند گفت: دنیا بهشت نیست که تمامی خواسته های انسان برآورده شود؛ اگر انسان آرزوهای خود را کاهش دهد مشکلاتش کمتر می شود.
حجت الاسلام عباس پسنديده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، در برنامه تلویزیونی شب های آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این که مفهوم استرس و اضطراب با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: اضطراب به نگرانی از آینده اطلاق می شود اما استرس به پریشانی فرد در زمان حال اشاره دارد که موجب فشار روحی و روانی بر فرد می شود.

 

وی با بیان این که نگرانی شدید از آینده و بی خبری از فردا هر دو به یک اندازه برای انسان مشکل آفرین هستند، ادامه داد: با وجود این که سطح رفاه زندگی مردم تغییر کرده ولی متاسفانه استرس های آنها کم نشده است.

 

رییس پژوهشکده اخلاق و رفتار شناسی اسلامی با بیان این که مردم ایران با وجود فشارهای داخلی و خارجی در طول سالیان گذشته مقاومت بسیار خوبی داشته اند، گفت: متاسفانه مشکلات دنیای معاصر موجب افزایش فشارهای روانی برمردم شده است که برای رفع این مشکلات و استرس ها روانشناسی اسلامی راه های بسیار موثری دارد.

 

حجت الاسلام پسندیده با اشاره به این که در غرب و بعضی از روانشناسان داخل کشور برای حذف استرس راهبرد افزایش رفاه و لذت جویی را پیشنهاد می کنند، اظهار داشت: تجربه ها در غرب نشان داده رفاه موجب کاهش استرس نمی شود بلکه به جای افزایش رفاه برای حذف استرس باید انسان ها را در مقابل استرس تقویت و مقاوم کرد که اسلام برای این موضوع راهبردهای موثر را ارائه می دهد.

 

وی با بیان این که در روایات متعددی بیان شده است که خداوند استرس و فشار را به اندازه توان انسان به او می دهد، گفت: متاسفانه ما انسان ها وقتی در مشکل هستیم دچار خطای مرکزیت شده و خود را در مرکز مشکلات می بینیم در حالی که اگر به زندگی دیگران نگاه کنیم و زندگی خود را با آنها مقایسه کنیم متوجه می شویم که آنها در مشکلات بسیار بدتر از ما هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند در قرآن کریم از همین روش برای آرام کردن پیامبر(ص) استفاده می کند، گفت: خداوند زمانی که پیامبر(ص) در اثر تمسخر و تکذیب مردم خسته شده بودند خداوند برای آرام کردن به ایشان فرمودند که قبل از شما هم  مردم سایر پیامبران را تکذیب کرده و به سخره می گرفتند و خداوند داستان سجده نکردن شیطان به حضرت آدم (ع) را برای ایشان باز گو کرد تا ایشان بدانند که گاهی مردم نه تنها حرف پیامبر بلکه حرف حق خود خداوند را هم گوش نمی کنند.

 

حجت الاسلام پسندیده با بیان این که یکی دیگر از عوامل اضطراب انسان آرزوهای دور و دراز دنیوی هستند، افزود: ما در زندگی باید خواسته های خود را تعدیل کنیم و از آرزوهای دور دراز دوری کنیم زیرا آنها مانند سراب هستند که انسان را به هوای آب به خود جلب می کنند اما او را فریب می دهند بنابراین انسان باید انتظارات خود را تعدیل کند تا استرس ها و اضطراب های او در زندگی کاهش یابد.

 

وی با اشاره به ارزیابی غلط از لحظه حال در هنگام مشکلات، گفت: انسان هنگامی که در مشکل است شرایط خود را به خوبی تحلیل نکرده و فقط جنبه های بد را می بیند در حالی که اگر به جنبه های مثبت توجه کند از افشار روحی و استرس بر او کم می شود.

 

حجت الاسلام پسندیده با بیان این که خداوند در قرآن کریم در این زمینه به پیامبراکرم (ص) برای این که در رسالت خود احساس شکست نکند فرمود شما مامور به ابلاغ هستید نه مامور به وظیفه، ادامه داد: رسالت شما این نیست که همه را مسلمان کنید وظیفه شما این است که پیام الهی را ابلاغ کنید؛ البته این ابلاغ پیام الهی به معنای سلب حاکمیت سیاسی از پیامبر(ص) نیست.

 

وی یادآور شد: حرص و زیاده خواهی زمینه افزایش اضطراب انسان را فراهم می کند بنابراین انسان باید به هر شکلی که شده از حرص و زیاده خواهی دروی کند زیرا این دنیا بهشت نیست که تمامی خواسته های انسان برآورده شود و به این دلیل که انسان در دنیا به آرزوهای خود نمی رسد دچار اضطراب و استرس می شود در حالی که اگر انسان آرزوهای خود را کاهش دهد مشکلاتش کمتر می شود. /837/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات