۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۵۳۱
آیت‏الله حسینی بوشهری:

برای احیای فرهنگ وقف کار چندانی نکرده‌ایم/ حفظ استقلال حوزه در گرو احیای موقوفات است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‏های علمیه کشور خواستار نقش آفرینی علما، طلاب و رسانه‏ها برای ترویج و احیای فرهنگ وقف در جامعه شد و از این که بعد از گذشت سی و پنج سال از پیروزی انقلاب کار چندانی برای این امر مهم در جامعه نشده، ابراز تاسف کرد.
آيت‌الله سيد هاشم حسيني بوشهري، مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‏الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیرحوزه‏های علمیه سراسر کشور در همایش وقف و حوزه‏های علمیه که در سالن همایش‎‏های مدرس عالی دارالشفای قم برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش وقف در جامعه، گفت: وقف فرهنگی غنی در اسلام است که از صدر اسلام تا کنون برای انتفاع عامه مردم از اموال موقوفه به کار برده شده است.

 

وی در ادامه افزود: باید اعتراف کنیم که بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب برای احیای فرهنگ وقف کار چندانی نکرده‏ایم و باید تلاش خود را بیشتر کنیم.

 

مدیر حوزه‏های علمیه خاطر نشان کرد: همه علما و مراجع عظام تقلید استقلال سیاسی و مالی حوزه‏های علمیه را امری بسیار ضروری و مهم می‏دانند و برای رسیدن به این مهم باید سنت وقف را دوباره احیا کنیم.

 

وی وقف را از سنت‏های دیرینه بشری دانست و اظهار داشت: انسان فطرتا به دنبال جاودان کردن نام و مال خود است و قرآن می‏فرماید برای جاودان کردن نام یا مال خود آن را به خدا واگذار کنیم.

 

آیت‏الله حسینی بوشهری وقف را مایه آرامش و اطمینان جامعه توصیف کرد و یادآور شد: متأسفانه مسیحیان و اروپاییان در وقف از ما بهتر عمل می‏کنند، به عنوان مثال بیمارستان‏ها، مراکز آموزشی و حتی وزارت امور خارجه برخی کشور‏های غربی از امور وقفی اداره می‏شود.

 

وی هدایت و راهنمایی واقفین را نسبت به موارد مورد نیاز جامعه برای اجرای بهتر وقف بسیار مهم دانست و تأکید کرد: باید سازمان اوقاف با بررسی دقیق مسائل مورد نیاز جامعه و اعلام آنها به واقفین برای وقف بهتر و کاربردی‏تر درجامعه بکوشد.

 

مدیر حوزه‏های علمیه کشور گسترش و نگهداری حوزه‏های علمیه کشور را مدیون وقف و واقفین دانست و گفت: طلاب، علما، رسانه‏ها و به خصوص صدا وسیما باید با ترویج فرهنگ غنی وقف در جهت احیای آن بکوشند و آن را در کشور نهادینه کنند./1329/پ202/ج

 

ارسال نظرات