۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۲۳۴۶۰۶

اعتراض مسلمانان اسپانیا به تغییر کاربری مسجد کوردوبا به کلیسا

خبرگزاری رسا ـ تصمیم مقامات کلیسای شهر کوردوبای اسپانیا برای تغییر نام مسجد این شهر به کلیسای جامع کوردوبا اعتراض مسلمانان و مقامات دولت محلی را به همراه داشته است.
مسجد کوردوباي اسپانيا
 
 
به گزارش خبرگزاری رسا، تصمیم مقامات کلیسای شهر کوردوبای اسپانیا برای تغییر نام مسجد این شهر به کلیسای جامع کوردوبا اعتراض مسلمانان و مقامات دولت محلی را به همراه داشته است.
 
رافائل رودریگز، وزیر توریسم منطقه اندلس اسپانیا در اعتراض به این تصمیم مقامات کلیسا به روزنامه "ال پائیس" گفت: پنهان کردن گذشته مسجد کوردوبا و گذاردن اسم کلیسای اعظم بر روی آن مانند این است که مسجد الحمراء را کاخ شاه چارلز بدانیم.
 
وزیر توریسم منطقه اندلس اسپانیا ضمن اظهار تاسف نسبت به این اقدام کلیسای کاتولیک که وی آن را "بنیادگرایانه" خواند اعلام کرد که دولت محلی نگرانی خود را از بابت این اقدام در اواخر ماه میلادی با مقامات کلیسا در میان خواهد گذاشت.
 
وی خاطرنشان کرد: مسجد کوردوبا یک جاذبه توریستی بسیار مهم برای منطقه اندلس محسوب شده و از این نظر پس از مسجد الحمراء در رتبه دوم قرار دارد.
 
مقامات کلیسای کاتولیک اسپانیا در طول سالیان گذشته نیز بارها تلاش کردند که مسجد قدیمی کوردوبا را که قرن ها قدمت دارد به کلیسا ملحق کرده و نام کلیسای جامع را بر روی آن قرار دهند، اقدامی که انتقاد بسیاری از گروه های مدافع حقوق مسلمانان و طرفداران احیای آثار اسلامی در اسپانیا را به همراه داشته است.
 
جزوات و برشورهایی که هم اکنون در اختیار بازدیدکنندگان از مسجد کوردوبا قرار می گیرد نیز حاوی اطلاعات گمراه کننده ای در مورد این مسجد بوده و هیچ اشاره ای به قدمت 500 ساله این مسجد نمی شود.
 
مسجد بزرگ کوردوبا بین سال های 784 و 786 میلادی و در زمان خلافت عبدالرحمن اول ساخته شد.
 
مسجد کوردوبا که به مدت 5 قرن به عنوان مکانی برای عبادت مسلمانان شناخته می شد در زمان فردیناند سوم، پادشاه کاستیل که حکومت کوردوبا را در سال 1236 میلادی از دست مسلمانان خارج ساخت، به کلیسا تبدیل شد.
 
نزدیک به 1.6 میلیون مسلمان در اسپانیا زندگی کرده و بیش از 3.4 درصد از جمعیت 47 میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند./990/ب902/ک
ارسال نظرات