۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۴۶۹۸
از محل اعتبارات سفر رهبری؛

5 میلیارد ریال اعتبار برای عمران اماکن مذهبی خراسان شمالی اختصاص یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: پنج میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به این استان برای اجرای عملیات احداث، مرمت و تکمیل مساجد، امامزاده ها و بقاع متبرک خراسان شمالی اختصاص یافت.
نشست اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي حجت الاسلام سهرابي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده به منظور جذب اعتبارات مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به این استان، اخیرا پنج میلیارد ریال از اعتبارات مصوب این سفر به منظور اجرای عملیات احداث، مرمت و تکمیل مساجد، امامزاده ها، بقاع متبرک و نیز دانشکده علوم قرآنی خراسان شمالی جذب شد.

 

وی با اشاره به این که اعتبار مذکور از محل منابع استانی تخصیص داده شده است، اضافه کرد: یک میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز از همین محل در مرحله جذب قرار دارد و به زودی تخصیص می یابد.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه ساماندهی و تکمیل اموال و دارایی ها و ثبت اطلاعات اموال موقوفات و بقاع متبرکه سطح استان در سامانه مالی سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد و گفت: این مهم تا پایان امسال به اتمام می رسد.

 

وی ساماندهی منابع انسانی بقاع متبرکه شامل خادمان ثابت، فصلی و افتخاری و نیز ارزیابی عملکرد آن ها و برقراری ارتباط الکترونیکی معاونت نظارت مالی و خزانه داری استان با ذی حسابان اوقاف و بقاع متبرک در استان خراسان شمالی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری برشمرد.

 

چهار هزار اسناد هزینه موقوفات و بقاع متبرکه خراسان شمالی رسیدگی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه از رسیدگی و تأیید افزون بر چهار هزار و 400 فقره اسناد هزینه موقوفات و بقاع متبرکه استان در سال جاری خبر داد.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که حسابرسی و حقوقی از جمله وظایف کلی اداره تحقیق و شعبه حقوقی اوقاف محسوب می شوند، افزود: در بخش حسابرسی رسیدگی به اسناد هزینه بقاع و موقوفات و در بخش حقوقی نیز صدور نظریات تولیت، مصرف و ... انجام می شود.

 

وی اضافه کرد: در سال جاری در بخش حسابرسی تعداد چهار هزار و 464 فقره اسناد هزینه موقوفات و بقاع متبرکه استان خراسان شمالی به مبلغ بیش از 14 میلیارد و 999 میلیون ریال مورد رسیدگی و تأیید قرار گرفته است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی همچنین در بخش حقوقی نیز در سال جاری تعداد 10 نظریه تولیت برای موقوفات و 163 نظریه مصرف برای موقوفات فاقد وقفنامه در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی صادر شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: در این راستا عواید حاصل از بقاع متبرکه صرف اجرای پروژه های مرمت و نوسازی این اماکن مقدس و درآمدهای موقوفات نیز برای اجرای نیات خیر واقفان هزینه می شود.

 

گفتنی است، اکنون در استان خراسان شمالی چهار هزار و 662 موقوفه و 9 هزار و 192 رقبه وجود دارد که از تعداد هفت هزار و 313 مورد معادل 85 درصد کل رقبات استان منفعتی بوده و درآمدهای حاصل از آنها صرف اجرای نیات خیر واقفان مربوط می شود.

 

همچنین در این استان 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314/ت302/ب5

ارسال نظرات