۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۳۴۹۵۹
لس آنجلس تایمز:

ادامه مذاکرات هسته‌‌ای ایران هنوز بهترین گزینه است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت ادامه مذاکرات هسته‌‌ای ایران هنوز بهترین گزینه است.
مذاکرات هسته‌‌اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "پل ریشتر" نوشت: اکنون پس از یک سال مذاکره و دو بار تمدید ضرب الاجل دیپلمات ها همان کار را انجام می‌‌دهند.

 

1+5  و ایران نتوانستند تا 24 نوامبر به یک توافقنامه جامع دست یابند و در مقابل مدت زمان مذاکرات را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند. دیپلمات هایی که در وین گردهم آمده بودند گفتند در آخرین ساعات مذاکرات مسائل جدیدی مطرح شدند که ارزش بررسی را داشتند و تمدید مذاکرات را توجیه می کردند.

 

باوجود آنکه همچنان اختلاف های عمیقی بین طرفین مذاکره وجود دارد، دیپلمات ها می ترسند شکست کامل گفتگوها خطراتی برای همه به دنبال داشته باشد.

 

ایران و 1+5 یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین براساس توافقنامه موقتی که در نوامبر سال 2013 به امضا رسید به گفتگوهای خود ادامه می دادند.

 

در مدت یک سال گفتگو مذاکره کنندگان بر سر برخی موارد به توافق دست یافتند. 

 

ایران توافق کرد که سانتریفوژ جدیدی به تاسیسات خود اضافه نکند. همچنین غنی‌‌سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را متوقف سازد. اما تهران خواستار لغو فوری تمام محدویت های سفر و تحریم های شدید این کشور مانند تحریم فروش نفت است.

 

با این وجود هنوز هر دو طرف دلایلی دارند که خواهان ادامه یافتن مذاکرات تحت شرایط توافقنامه موقت باشند. از نظر ایران این توافقنامه دست کم برخی تحریم های این کشور را لغو کرده است. از دیدگاه غرب هم ادامه مذاکرات احتمال دستیابی به توافق را به دنبال دارد.

 

علاوه بر آن که احتمال دارد افزایش تحریم ها برخی خریداران غیر غربی نفت ایران مانند چین، هند و ترکیه را متقاعد کند که غرب عامل شکست دیپلماسی بوده است و در نتیجه آنها خرید نفت از ایران را افزایش دهند.

 

ادوارد لیواین، مشاور سابق امور خارجی سنا معتقد است این خطر وجوددارد که هفت دولت شرکت کننده در مذاکرات تصمیم بگیرند تحت شرایط کنونی به مذاکرات ادامه دهند./982/د102/ک 

ارسال نظرات