۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۳۵۲۵۰
رییس سازمان حج و زیارت:

ترافیک سنگین در مرزها/طرف عراقی امکان پذیرش زائران را ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت گفت: طرف عراقی در مرز بین المللی مهران اعلام کرد که به دلیل نبود امکانات در آن سوی مرز، امکان پذیرش حضور زائران در راهپیمایی اربعین را ندارد و هم اینک ترافیک سنگینی در راه‌های منتهی به مرز ایجاد شده است و در تلاشیم تا این گره را باز کنیم.
سعيد اوحدي، رييس سازمان حج وزيارت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، سعید اوحدی، رییس سازمان حج وزیارت کشورمان از زائران و مشتاقان راهپمیایی اربعین حسینی خواست به دلیل نبود امکانات در مرز عراق از رفتن به عتبات در پیاده روی اربعین حسینی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تمامی مرزهای کشور به سمت عراق باز است، تصریح کرد: هم‌اینک امکان پذیرش از طرف عراق وجود ندارد و آن‌ها اعلام می‌کنند که امکانات لازم را جهت انتقال زائران به سوی نجف و کربلا ندارند به همین دلیل عملا از ورود زائران جلوگیری می‌کنند.

اوحدی با بیان اینکه مسیرهای منتهی به مهران هم اکنون با ترافیک شدید خودروهای عبوری روبروست، ادامه داد: شمار زیادی از زائران که روز گذشته پس از عبور از مرز مهران وارد خاک عراق شده بودند، پس از چند ساعت پیاده روی به دلیل نبود امکانات انتقال به شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی مجبور به بازگشت به مرز مهران شده اند.

وی از اعزام بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد و اعلام کرد: در دو روز گذشته مسؤولان عراقی اعلام کردند امکانات لازم را برای خدمت رسانی به زائران و انتقال آن‌ها به نجف ندارد، به همین دلیل از حضور زائران به عراق ممانعت می‌کنند.

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: هم‌اینک مسؤولان و عوامل اجرایی کشور در حال برنامه‌ریزی و استقرار امکانات در مرزها جهت استقبال از زائران حسینی هستند و قرار است که 4500 دستگاه اتوبوس در مرز مستقر شود از این‌رو ترافیک سنگین حضور مشتاقان در مرز، خدمات رسانی را کمی با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اسکان موقت 35 هزار نفره در خرمشهر، اسکان موقت 25 هزار نفره در چزابه و سوسنگرد، اسکان موقت 35 هزار نفره در مرز مهران فراهم شده است تا زائران عزیز بتوانند با کمترین مشکلات به شهرهای خود بازگردند.

اوحدی افزود: همانگونه که حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت درخواست کردند که زائران در بازگشت به ایران صبوری کنند، از این‌رو ما هم از این عزیزان می‌خواهیم که نسبت به بازگشت خود برنامه‌ریزی داشته و عجله‌ای در بازگشت نداشته باشند.

وی یادآور شد: پلیس راهور نیز برای بازگشت زائران عزیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای را انجام داده است و از امروز تصمیمات جدی را لحاظ خواهد کرد تا حجم ترافیک در مرزها کاهش یابد.

لازم به ذکر است، در حال حاضر مکان‌های استراحت، سرویس‌های بهداشتی و غذا با وجود ازدحام جمعیت در طرف عراقی یافت نمی‌شود و همین عوامل در بازگشت زائران مؤثر بوده است.

بنا به برخی گزارش‌ها در مسیر بدره عراق تا کوت مرکز استان واسط که حدود 68 کیلومتر است، در روزهای عادی خودروهای مسافربر وجود دارد اما طی روزهای اخیر کامیون‌های باری به حمل مسافر می‌پرداختند و امروز این خودروها هم پیدا نمی‌شد یا بسیار اندک بودند.

مسؤولان استان ایلام نیز بارها از زائران خواستند تا مسافرت خود را به بعد از اربعین موکول کنند.

حسین کلانتری معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز گفت: با توجه به حجم زیاد زایران در آن سوی مرز، زایران سفر خود را به بعد از اربعین حسینی موکول کنند. امکانات رفاهی در مرز عراق برای زائران به دلیل ازدحام بسیار کم است./840/د102/ص


ارسال نظرات