۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۲۳۵۳۶۳
رییس سابق فرهنگستان پاکستان:

ایرانیان توانسته‌اند هماهنگی مناسبی بین فرهنگ خود و دین اسلام ایجاد کنند

خبرگزاری رسا - رییس سابق فرهنگستان هنر پاکستان پایداری فرهنگی ایرانیان را قابل ستایش توصیف کرد و گفت: مردم ایران توانسته‌‌اند هماهنگی خوبی بین فرهنگ خود و دین اسلام ایجاد کنند.
پروفسور افتخار عارف حسين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پروفسور افتخار عارف حسین در نشستی که به همت گروه انتشارات الهدی با عنوان «تقابل سنت و مدرنیته در پاکستان» و با حضور دانشمندان و صاحبان نظران پاکستانی سالن امیرخانی برگزار شد، از پایداری فرهنگی ایرانیان در مقابل ھجمه فرھنگی غربی ستایش کرد.


وی بیان این که بعضی ادیان و مذاهب در شرق ضعیف ‌العقیده ‌اند و نمی ‌توانند دلیل عقلی بر اثبات مذهبشان بیاورند، تاکید کرد: مکتب اهل ‌بیت(ع) تنھا مکتبی است که بر اساس عقل و منطق استوار است و اساساً چیزی که خلاف عقل باشد در دین جایی ندارد.


رییس سابق فرهنگستان هنر و زبان اردو در پاکستان با اشارہ به اینکه جوامعی همچون ایران که دارای فرهنگ بزرگ هستند، می‌توانند میان دین و فرهنگ تعادل ایجاد کنند، تاکید کرد: عرب‌ ها به هر منطقه‌ ای مثل مصر، سوریه، اندلس که وارد شدند اثر فرهنگی خود را گذاشتند اما فرهنگ ایران آن‌قدر قوی بود که بعد از ورود دین اسلام هم آن فرهنگ را از دست نداد و توانست میان فرهنگ و دین تعادل ایجاد کند و این کاری بزرگ است که جای تحقیق دارد.


وی افزود: تمام کتاب ‌های علوم اسلامی در شبه قارہ اعم از حدیث، سیره، اخلاق، فقه، عرفان و کتب تاریخی، به زبان فارسی نوشته شده است. حتی دروس نظامی که در مدارس منطقه ما رایج بود نیز به زبان فارسی تدریس می‌شد امام متاسفانه انگلیسی‌ها زبان فارسی را در شبه قاره از بین بردند./988/ب902/ک

 

ارسال نظرات