۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۳۵۵۵۹
استاد حوزه علمیه:

قیام کربلا در عاشورا به اوج و در اربعین به بار نشست/ رفاه‌طلبی آفت جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا به اوج خود رسید و با حماسه‌آفرینی‌های حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) به‌بار نشست،‌ گفت: رواج زیارت به‌عنوان سنتی متعالی و شیعی از آثار این روز بزرگ است.
حجت الاسلام والمسلمين محي الدين مکارم شيرازي حجت الاسلام والمسلمين محي الدين مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام محی‌الدین مکارم شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سوگواری اربعین حسینی در جمع مردم دامغان با تسلیت این ایام اظهار داشت: شیعه بیش از هر عملی با سنت زیارت به‌ویژه زیارت عاشقانه بارگاه مطهر ائمه اطهار و اهل بیت(ع) از دیگر ادیان و فرق متمایز و شناخته می‌شود.

 

وی با اشاره به حضور قریب به 20 میلیون زائر عاشق از ایران اسلامی، شهر‌های مختلف کشور عراق و سایر بلاد اسلامی در مراسم اربعین سیدالشهدا در کربلای معلی، این حضور را یک حماسه خواند و افزود: در طول تاریخ هیچ‌گاه زیارت بارگاه مطهر اباعبدالله الحسین(ع) و قمر بنی‌هاشم در کربلای معلی برای شیعیان عاری از خطر نبوده است و شاید خداوند این ویژگی را برای زیارت امام حسین قرار داده تا شیعه در عمل بگوید که حاضر است در راه حسین(ع) از جان و مال خویش بگذرد.

 

حجت‌الاسلام مکارم شیرازی با بیان اینکه در اهمیت اربعین همان بس که در این‌روز نخستین زائران اباعبدالله(ع) و کاروان اهل بیت(ع) و خانواده و فرزندان آن حضرت پس از اسارت برای نخستین بار بر مزار سیدالشهدا(ع) حاضر شدند، تصریح کرد: آن روز که دشمن سرمست و مغرور از پیروزی ظاهری اسرا را با ظلم بسیار از کربلا به سوی شام حرکت دادند، هرگز تصور چنین روزی را نمی‌کردند.

 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز برخی تفکرات سعی در القای این اندیشه غلط دارند که واقعه کربلا تنها یک جنایت ضد بشری نظیر آنچه امروز تکفیری‌ها بر علیه مسلمانان مظلوم سوریه و عراق انجام می‌دهند بوده است حال آنکه ما شیعیان تنها به دلیل ظلم‌هایی که در حق اهل بیت(ع) رواداشته‌اند مصیبت زده نیستیم بلکه در مسأله عاشورا مهم‌تر آن است که این ظلم در حق چه کسانی روا داشته شده است.

 

جهاد فی‌سبیل الله میدان پرورش انسا‌های مؤمن است

 

حجت الاسلام مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حرکت امام حسین(ع) برای هدایت بشر یک جهاد الهی بود، به تبیین اهمیت فریضه جهاد در اسلام و مکتب تشیع پرداخت و گفت: خداوند براساس آیات کلام الله مجید برای مجاهدان ارزش بسیار والایی قائل است، به‌گونه‌ای که آن را با بسیاری از اعمال قابل مقایسه نمی‌داند و مجاهدان فی سبیل‌الله را مقربان درگاه خود نام می‌نهد.

 

وی تصریح کرد: نبی مکرم اسلام در تشریح تفاوت جایگاه مجاهدان در نزد خداوند با دیگر مسلمانان آنها را صاحب 70 درجه برتری نسبت به دیگران نزد یاریتعالی عنوان کرده و برای فهم انسان‌ها می‌فرماید: فاصله هر یک از این درجات با یکدیگر به میزانی است که یک اسب چالاک با سواری ماهر می‌تواند در 90 روز بپیماید.

 

استاد حوزه و دانشگاه مفهوم جهاد حقیقی را جمع کردن تمام توانایی‌های انسانی برای رسیدن به قرب الهی و گذشتن از جان و مال و خانواده و زن و فرزند همچون شهدای کربلا دانست و افزود: امروز حرکت عزاداران کربلای معلی در میان تمامی خطرات بعد از هزار و 400 سال در امتداد قیام عاشورا و لبیک یا حسین گفتن شیعیان نشانه فهم هدف قیام اباعبدالله است.

 

وی خاطرنشان کرد: از یاد نبریم که ما در بعد زمان گرفتاریم و برای خداوند زمان معنایی ندارد، از این‌رو تمامی عزاداران حسینی در طول تاریخ با قیام کربلا همراه و اجر و پاداش آن شریکند، همانا اگر میخواهیم مجاهد و عزادار حقیقی حضرت سیدالشهدا(ع) باشیم باید لبیک یا حسین(ع) ما عملی باشد و در راه اهداف قیام کربلا گام برداریم.

 

با شعار نمی‌توان مطالبات رهبری مبنی بر جهاد فرهنگی و اقتصادی را تحقق بخشید

 

حجت الاسلام مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر بر حرکت جهادی و جهاد فرهنگی و اقتصادی، اضافه کرد: با شعار دادن نمی‌توان مفهوم بلند جهاد را محقق ساخت، باید از همه چیز گذشت و برای حرکتی جهادی با تمام توان و اراده به میدان آمد.

 

وی رفاه طلبی محض را آفت جامعه اسلامی دانست و گفت: اگر امروز می‌بینید که متأسفانه عده‌ای به حج می‌روند اما اثرات عظیم معنوی حج در آنها مشاهده نمی‌شود بدین دلیل است که با مجموعه‌ای از آموزه‌های‌ فرهنگی غلط، رفاه را برای ما از مسلمات کرده‌اند و این‌گونه‌است که حتی وقتی به حج می‌رویم، فکر و حواس ما مشغول غذای خوب و هتل مجلل و تجملات پیش از عزیمت و پس از بازگشت است.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: هررفاهی مناسب حال مسلمانان نیست، اگر ثروتمند بودی و تن‌پرور نشدی و هر رفاه و آسایش را حلال ندانستی می‌توانی جهاد‌گر باشی؛ همانا بر اساس روایات اگر کسی جهاد نکند، از ترس فقر و آبرو و دیگر داشته‌های دنیوی، از اجر جهاد بی‌بهره‌مانده و همه آن داشته‌ها را نیز در غفلتی از دست می‌دهد.

 

جهاد لسانی از مهم ترین نیاز‌های امروز جامعه است

 

حجت الاسلام مکارم شیرازی جهاد لسانی را از مهم ترین نیاز‌های امروز جامعه اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس روایات اگر کسی بر نشر ارزش‌های الهی، اسلامی و نبوی تلاش کند و اصطلاحا جهاد لسانی نماید، خداوند، رسول خدا(ص)، امیرمؤمنان و اهل بیت(ع)، ملائکه و تمامی مؤمنان او را دوست خواهند داشت و خداوند هزار برابر آنچه دیگران از دنیا کسب کردند را به ازای هر حرف درست که به انسانی آموخته به او عطا می‌کند.

 

وی افزود: متأسفانه امروزه وقتی صحبت از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام عاشورا به میان می‌آید، تصوری از پرخاشگری پیش می‌آید، در حالی‌که باید تذکر لسانی را در دستور رفتاری خود قرار دهیم، با دیگران دوست شویم، همکلام شویم، با آنها به تفریح برویم تا حرف درستی را به آنان بیاموزیم یا اشتباهشان را تذکر دهیم و این مسئله میدان جهاد امروز تک‌تک ما است./977/پ201/ب4

ارسال نظرات