راه دست یافتن به حقیقت قرآن رسیدن به حقیقت ولایت است/ منابر قرآن محور افزایش پیدا کند

حجتالاسلام محمدتقی مظفری، مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعهالمصطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: موضوع حوزههای علمیه، قرآن و اهل بیت(ع) است؛ در حوزههای علمیه به علوم مربوط به قرآن و اهل بیت(ع) بسیار اهمیت داده میشود، اما به قرآن و احادیث کمتر پرداخته میشود.
وی درباره رواج تفسیر قرآن و کرسیهای اخلاق در نظام آموزشی حوزه گفت: لازم است که به تفسیر به صورت تدریجی پرداخته شود؛ به این معنی که باید متونی را درباره تفسیر معین کرده و از ابتدای دوران طلبگی به صورت گام به گام تدریس شود.
در سخنرانی ها از پرداختن به موضوعات حاشیه ای پرهیز شود
این کارشناس دینی با اشاره به مهجور شدن قرآن در حوزههای علمیه ابراز داشت: متأسفانه با نگاه فرعی به تفسیر پرداخته میشود و با وجود تفاسیر بسیار، اما قرآن هنوز در حوزهها مهجور است و بایستی برای هر مرحله از دوران طلبگی، متونی جهت رسیدن به تفسیر قرآن در مدارس علمیه مشخص شود.
حجتالاسلام مظفری به گسترش منبرهای قرآن محور اشاره کرد و گفت: حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره سخنرانیهای قرآن محور اهتمامهایی را داشتهاند و باید منبرها و سخنرانیها بر پایه قرآن و احادیث بوده و با موضوعبندی مباحث، از پرداختن به حواشی پرهیز شود.
تفسیر متناسب با گروه های سنی مختلف تدوین شود
مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعهالمصطفی به نوشتن تفسیر قرآن با توجه به نیاز گروههای سنی اشاره کرد و اظهار داشت: بایستی برای هر مقطع سنی تفسیر خاصی وجود داشته باشد؛ به این صورت که برای کودکان تفسیر ساده و مختصرتر و همچنین برای نوجوانان نیز تفاسیری کوتاه نوشته شود و برای دانشجویان و سایر گروههای سنی نیز تفاسیری متناسب با سن افراد تدوین شود؛ البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است، اما باید بیشتر شود.
وی با تعبیر قرآن به اقیانوس و دریا، درباره تأثیر پرداختن به مفاهیم قرآن خاطرنشان کرد: قرآن همانند اقیانوسی است که گوهرهای زیادی در آن نهفته و هر کس به اندازه تشنگی خود از آن استفاده میکند و به تعبیری دیگر، قرآن دریایی میباشد که عمق نداشته و عجایبی در آن نهفته است؛ ادیان و مذاهب مختلف میتوانند از قرآن استفاده کنند، اما افراد با توجه به معرفت و پاکیزگی خود میتوانند از اعماق آن بهرهمند شوند.
دریافت نور قرآن به طهارت و تزکیه افراد بستگی دارد
این کارشناس دینی افزود: قرآن مراحل مختلفی دارد و هر کس به اندازه توان خود میتواند در جهات مختلف از آن استفاده کند و دریافت نور قرآن، به طهارت و تزکیه افراد بستگی دارد؛ دستیابی به علمیت قرآن، دلیلی بر رسیدن به انوار قرآن نیست.
حجتالاسلام مظفری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیران حوزه باید چه رویکردی نسبت به تفسیر قرآن داشته باشند، گفت: قرآن باید به عنوان درس اصلی حوزه مدنظر قرار گیرد و بایستی از ابتدای دوران طلبگی برنامههای مختلف قرآنی از جمله تجوید، مفاهیم و ترتیل برای طلاب تدارک دیده شود.
زندگی پیامبر اکرم و ائمه اطهار تجلی آیات قرآن است
مدیر دبیرستان معارف اسلامی جامعهالمصطفی با اشاره به عمل کردن به معارف قرآن ابراز داشت: نبایستی با الفاظ قرآن بازی کرد و باید قرآن در زندگی افراد عملی شود و همچنین قرآن دستورالعمل و روش زندگی دنیایی انسانها است.
وی راه رسیدن به حقیقت قرآن را، رسیدن به حقیقت ولایت دانست و اظهار داشت: زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) تجلی آیات قرآن است و لازم است که قرآن از لحاظ مختلف از جمله الفاظ، تجوید، تفسیر و در مقام عمل در متن زندگی افراد بیاید و در حوزههای علمیه نیز باید توجه بیشتری به قرآن شود./822/ت302/ب6