آموزش و پرورش بدون پژوهش راه به جایی نمیبرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش آغاز هفته پزوهش که امروز یکشنبه 23 آذر در هنرستان آزادی فلسطین برگزار شد، با تأکید بر اینکه با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز در سراسر کشور و قریب به یک میلیون همکار فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بزرگترین نهاد فرهنگی در کشور است، گفت: آموزش و پرورش علی رغم مشکلات و کمبودها بر این مبنا استوار است که در زمینه پژوهش به بهترین نحو کشور را ارتقا دهد.
وی ارتقای آموزش و پرورش را مهم ترین راهبرد این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با در دست داشتن سند نظام تحول آموزشی خود را آماده می کند تا پژوهش را در قالب های مختلف اجرایی کند؛ در سال تحصیلی جاری از 131 راهکار که در سند تحول پیش بینی شده به 40 راهکار در قالب 99 برنامه ورود پیدا کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدواریم آموزش و پرورش در سال های آینده به سایر راهکارها ورود یابد.
وی پژوهش را یکی از زیر نظام های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد چرا که لازمه تصمیم گیری در آموزش مبتنی بر پژوهش و تحقیق است.
فانی گفت: دانش آموزان در همین سنین باید چگونگی یادگیری مسائل را بیاموزند و ریشه یابی مشکلات و حل مسائل را به درستی یاد بگیرند.
401 پژوهشسرای دانش آموزی در مناطق مختلف کشور فعال است
وی با تاکید بر اهمیت سؤالات چرایی، چیستی و چگونگی در مسیر رشد و آموزش دانش آموزان گفت: به وسیله این سؤالات میتوان دانش آموزان را به پژوهش دعوت کرد.
فانی گفت: آموزش و پرورش در سال 82 پژوهش سرای دانش آموزی را با این هدف تاسیس کرده و تاکنون 401 پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق مختلف کشور فعال است و خروجی های خوبی هم در این خصوص داشته است.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم تاکید کرد: آموزش و پرورش در حوزه پژوهش در بخش دانش آموزی و معلمی تحت عنوان معلم پژوهنده کارهایی را آغاز کرده و آنها را پیگیری می کند.
معلمان پژوهشگر رتبه بندی میشوند
فانی با بیان اینکه معلم پژوهنده می تواند دانش آموز پژوهنده تربیت کند، ابراز داشت: آموزش و پرورش تا پایان امسال لایحه رتبه بندی معلمان را تقدیم مجلس میکند؛ در این لایحه امتیازات اساسی برای معلمان پژوهنده خواهیم داشت که با این امتیازبندی امیدواریم معلمان بخش پژوهش در فرایند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش بیش از پیش شکل بگیرند.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این مراسم ضمن تسلیت اربعین حسینی و تبریک به مناسبت آغاز هفته پژوهش به همه علاقه مندان توسعه در کشور سخنان خود را آغاز کرد.
فرهادی با تاکید بر اینکه باید روحیه پژوهش و پرسشگری از سال های اولیه مدرسه آغاز شود، گفت: مدرسه مهم ترین مکان برای ترویج و نهادینه کردن پژوهش است و تردیدی نیست که برای توسعه علمی راهی جز پژوهش پیش روی نیست و دانش آموزان باید از بتدایی ترین دوران در این مسیر قرار گیرند.
وی افزود: اگر اقتدار ایران در گرو اقتدار علمی و اقتدار علمی در گرو اقتدار پژوهش باشد بنابراین آموزش و پرورش باید در کنار آموزش عالی در این مسیر گام بردارد و اقدامات لازم را انجام دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه پژوهش شرط حرکت رو به جلو است افزود: نسلی که آینده در دستان آنهاست باید پرسش داشته باشند و برای رسیدن به جواب تحقیق کند و به مسائل کشور به چشم تحقیق بنگرد.
فرهادی وظیفه دولتمردان در زمینه پژوهش را برنامه ریزی درست و فراهم کردن امکانات پژوهش برای دانش آموزان عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری و ساماندهی پژوهش ها و تقویت محقق کارآزموده از دیگر وظایف دولتمردان است.
در پایان این مراسم وزیر علوم وظیفه دانش آموزان را کار و تلاش هدفمند و داشتن دغدغه علمی در کشور عنوان کرد./817/پ201ب4