۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۳۵۶۴۶
کارشناس رسانه:

شبکه های مجازی ذهن افراد را کنترل می کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که شبکه های اجتماعی ذهن افراد را کنترل می کنند، گفت: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارند و این رو نمی توان آن ها را حذف کرده یا کنار بگذاریم بلکه باید توجه داشته باشیم فرهنگ سازی، زیرساخت استفاده از تکنولوژی است.
شبکه های مجازی ذهن افراد را کنترل می کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی روحبخش، مسؤول سایت اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در نشست بررسی آسیب ها و فوائد ها شبکه های اجتماعی که به همت واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: مسؤولان حوزه باید دوره هایی برای نحوه آشنایی طلاب با خطرات شبکه های اجتماعی در نظر بگیرند تا طلاب باید شیوه های تولید محتوا، تبلیغ دین، ارتقاء سطح آموزش و پژوهش را در فضای مجازی آموزش ببینند. 

 

وی گفت: افراد باید شیوه های جذب مخاطب را آموزش ببینند تا بتوانند در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها برای گسترش اسلام، مخاطب جذب کنند چرا که  شیوه های جذب مخاطب تکنیک های خاصی را می طلبد.   

 

این کارشناس مسائل رسانه با بیان این که باید برای انتخاب دوست در شبکه های مجازی تحقیق کنید، اظهار کرد: جذابیت ارتباط با دوستان مجازی بیش تر از دوستان واقعی است؛ چرا که آن ها اطلاعات و فرمت های مختلف را در اختیار شما قرار می دهند؛ اینترنت تمام مواردی را که کلیک می کنید، نگه داشته و جزء علایق شما محسوب می کند.

 

این کارشناس دینی افزود: اگر هر آیه از قرآن که درباره امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته است را نگاه کنیم، متوجه می شویم که ابتدا واژه امر به معروف آمده است و سپس نهی از منکر آمده است؛ متأسفانه امر به معروف در جامعه ما ضعیف است، ما فقط نهی از منکر می کنیم؛ زیاد انتقاد می کنیم اما کمتر پیشنهاد می دهیم.

 

شبکه های مجازی ذهن افراد را کنترل می کنند

وی با بیان این نکته که شبکه های اجتماعی ذهن افراد را کنترل می کنند، ابراز کرد: یکی از راه هایی که می توانیم بر این فضا کنترل داشته باشیم این است که با تولید محتوای ویژه این فضا آشنا باشیم؛ از این رو باید شیوه تولید محتوا را بیاموزیم؛ برای تولید محتوا باید نیاز سنجی شود و طبق نیاز مخاطب حرکت کنیم.

 

این کارشناس رسانه به شیوه های جذب مخاطب اشاره و اظهار کرد: تفاوت است بین زمانی که در وبلاگ خود این روایت را می آوریم که «نشانه های زبان ده چیز است ... » و موارد آن را بیان می کنیم و این روایت که حضرت لقمان فرمودند: «در عیب جویی خودت مانند دشمنت حریص باش». نوع محتوا در این دو روایت متفاوت است؛ روایت اولی، مخاطب کمتری دارد اما روایت دومی مخاطب بیشتری دارد؛ چرا که روایت دوم کوتاه تر است و مطلب نقضی بیان شده و مورد نیاز کاربر است.  

 

این کارشناس دینی افزود: صحبت کردن رو در رو، قوی ترین نوع ارتباط با اطرفیان است؛ اما متأسفانه در دنیای امروز ما از طریق ارسال پیام جمعی در واتس آپ، که نازل ترین شیوه ارتباطی است، با دیگران ارتباط داریم.

 

فرهنگ سازی، زیرساخت استفاده از تکنولوژی است

مسؤول سایت اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این که فرهنگ سازی، زیرساخت استفاده از تکنولوژی است، افزود: 45 میلیون کاربر در ایران از اینترنت استفاده می کنند که شایع ترین وب گردی از طریق موبایل صورت می گیرد؛ چرا که افراد برای عضویت در شبکه های اجتماعی از طریق سیستم باید ایمیل ارائه بدهند اما برای عضویت در شبکه های اجتماعی به ایمیل نیاز نیست و تنها داشتن یک خط تلفن کفایت می کند.  

 

وی ابراز کرد: با توجه به این که مبنای شبکه های مجازی بر دوست یابی، اظهار عقیده و اندیشه بدون خط قرمز و محدودیت است، بنابراین هر نوع شبکه اجتماعی آسیب های خود را دارد؛ نوجوان ها و جوان ها بیشترین افرادی هستند که در شبکه های اجتماعی حضور داشته و بیشتر در معرض دریافت محتوا هستند؛ متأسفانه ارتباط فرزندان ما در فضای مجازی بیشتر از ارتباطی است که در فضای واقعی دارند.

 

مسؤول سایت اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که باید به نحو احسن از شبکه های مجازی استفاده کنیم، افزود: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارند؛ از این رو نمی توان آن ها را حذف کرده و کنار بگذاریم؛ بلکه بهترین راه آن است که به جای آن که اجازه بدهیم آن ها ذهن ما را کنترل کنند ما بر آن ها موج سواری کرده، نگذاریم این موج ما را با خود ببرد.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از نفرات برتر شرکت کننده در مسابقه وبلاگ نویسی، خلاصه نویسی و فراخوان مقاله ای که به مناسبت ماه محرم از سوی این مدرسه برگزار شده بود، تقدیر به عمل آمد./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات