۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۳۵۶۷۳
واشنگتن پست:

شکنجه سیاست رسمی همه مقامات دولتی آمریکاست

خبرگزاری رسا ـ اعمال شکنجه تنها کار یک فرد و یا نهاد سرکش نیست، بلکه سیاست رسمی بالاترین مقامات دولت آمریکا، مجریه و مقننه است؛ ما مردم نیز هم دست آن هستیم، تا زمانی که از آنها حساب کشی نکنیم.
شکنجه

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی از عدم واکنش مناسب مردم و نهادهای قانونی پس از افشای تکنیک های غیر انسانی شکنجه سازمان سیا علیه زندانیان مظنون به ارتکاب عملیات‌های تروریستی انتقاد کرد و نوشت: وزارت دادگستری بارها این برنامه را مورد تایید قرار داده بود. جرج بوش رییس جمهور وقت؛ دیک چنی معاون وی؛ جان اشکرافت دادستان کل، دونالد رامسفلد وزیر دفاع، سوزان رایس معاون امنیت ملی و دیگر اعضای کابینه همگی این برنامه را تایید کرده اند. جرج بوش حتی گفت که برنامه «جان بی گناهان» را نجات داد.

 

در واقع همه مقامات از این شکنجه ها مطلع بودند و هیچ کاری برای توقف آن انجام ندادند. یک واقعیت دیگر نیز در گزارش سنا وجود دارد که شاید عمدا مورد توجه قرار نگرفته است. در واقع سازمان سیا تنها مقصر در این ماجرا نیست.  تمرکز بر سیا نباید باعث شود که از کاخ سفید، وزارت دادگستری و خود کمیته اطلاعاتی مجلس سنا غافل شویم.

 

بله، سیا دروغ گفت، اما همه دیگر بازیگران دیگر نیز که از همه شیوه های شکنجه غیر انسانی مطلع بودند اقدامی برای توقف آن انجام ندادند.

 

شکنجه تنها کار یک فرد و یا نهاد یاغی نیست، بلکه سیاست رسمی بالاترین مقامات دولت ما، مجریه و مقننه است. ما مردم نیز هم دست آن هستیم، تا زمانی که از آنها حساب کشی نکنیم.

 

کمیته اطلاعاتی مجلس سنا روز سه‌شنبه هفته گذشته، سالها پس از حوادث بحث‌انگیز یازدهم سپتامبر سال 2001 خلاصه‌ای حدوداً 600 صفحه‌ای را از گزارش خود درباره توسل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به آنچه آمریکایی‌ها به آن «فنون ارتقا یافته بازجویی» می‌گویند منتشر کرد.

 

گزارش سنای آمریکا در مورد شکنجه‌های سازمان سیا در حالی پرده از چهره پنهان این سازمان برداشت که محافل خبری جهان از نوع، میزان و شدت شکنجه‌های اعمالی در بهت و حیرت فرو رفته است. /982/د102/ک 

ارسال نظرات