۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۳۵۸۳۷
استاد حوزه و دانشگاه:

کسب رضایت ائمه اطهار شرط دستیابی به رضایت خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که کسب رضایت ائمه اطهار(ع)، شرط دستیابی به رضایت خداوند متعال است، گفت: زمانی انسان به مقام رضا دست می یابد که به آن چه خدا برایش مقدر کرده، راضی باشد.
کسب رضایت ائمه اطهار شرط دستیابی به رضایت خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، با اشاره به این که گریه بر امام حسین(ع) باعث ثبات ایمان می شود، گفت: امام حسین(ع)، کسی بودند که برای اجرای فرامین الهی، نه تنها جان و مال خود؛ بلکه تمام متعلقات خود را در راه خدا قربانی کردند و در لحظه شهادت  نیز فرمودند: «الهی رضا بِقضائِک وَ تسلیماً بِامرِک».

 

وی با اشاره به فراز « وَ المُستقرِینَ فِی امرِ الله، سلام بر شما اهل بیتی که استقرار یافتگان در امر خداوند هستید.»، افزود: واژه «مستقرین» به معنای ثبات و تثبیت است و واژه «امر» به معنای کار و شأن است؛ این فراز بدین معنا است که ائمه اطهار(ع) لحظه ای از فرامین الهی سرپیچی نکردند؛ این بزرگواران در فرمان و شأن خداوند مستقر هستند و نسبت به دستورات و اوامر الهی از خود، ثبات نشان داده اند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که ایمان بندگان خاص خداوند مستقر است، گفت: ایمان بر دوگونه، مستقر و مستودع است؛ ایمان مستودع در فراز و نشیب های زندگی کم و زیاد می شود، در حالی که ایمان مستقر، ثابت و پا برجا است.

 

حیدری به تفاوت ایمان مستقر و مستودع اشاره و تصریح کرد: زیبر که از یاران پیامبر اکرم(ع) بود، ایمان مستودع داشت؛ چرا که امام صادق(ع) می فرمایند: «زبیر در پناه نور ایمان حرکت می کرد؛ لکن این نور تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) زنده بودند، همراه او بود»؛ چرا که او در مقابل حضرت علی(ع) ایستاد و جنگ جمل را راه انداخت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: جعده، همسر امام حسن(ع) نیز ایمانی مستودع داشت؛ او با وجود این که عاشق امام حسن(ع) بود و با پدرش بارها در طرفداری از امام(ع) درگیر شده بود، اما زمانی که معاویه پیغام داد، اگر شوهرت را مسموم کنی، تو را به همسری یزید درآورده و ملکه شام می کنم، فریفته شد و امام(ع) را به شهادت رساند.  

 

وی با اشاره به این که کسب رضایت ائمه اطهار(ع)، یگانه راه دستیابی به رضایت خداوند متعال است، ابراز کرد: زمانی انسان به مقام رضا دست می یابد که راضی به آن چه خدا برایش مقدر کرده، باشد.

 

این کارشناس مذهبی گفت: در روز قیامت، تنها ایمان مستقر انسان را نجات می دهد؛ چرا که اگر در روز قیامت مؤمن محشور بشویم، نجات پیدا می کنیم؛ از این رو انسان تا آخرین لحظات مرگ باید ایمان خود را به همراه داشته و آن را نگه دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، همنشینی با اهل دنیا، حب دنیا و لقمه حرام را از عوامل بی ثباتی ایمان دانست و اظهار کرد: پایبندی به نماز اول وقت، بی رغبتی به دنیا، تلاوت قران و گریه بر سید الشهدا(ع) باعث استقرار ایمان می شود.

 

حیدری در پاسخ به این پرسش که گریه بر امام حسین(ع) چه اثری بر تقویت ایمان دارد؟، گفت: گریه بر امام حسین(ع) روح آلوده را شفاف می کند؛ از این رو فکر، دل، اعضا و جوارح را پاک کرده و انسان طیب و طاهر می شود.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که گریه بر سیدالشهدا(ع) باعث رضایت و خشنودی ائمه اطهار(ع) می شود، گفت: هر عملی در این عالم حدی دارد، اما دو عمل حد و مرزی برای آن در نظر گرفته نشده است؛ یکی گریه بر امام حسین(ع) است و دیگری ثواب این گریه است؛ امام صادق(ع) می فرمایند: «گریه بر امام حسین(ع) باعث خشنودی پیامبر اکرم(ص) می شود»./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات