۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۳۵۸۵۸
استاد حوزه علمیه قم:

گفتمان مهدویت جامعه را به سوی رستگاری رهنمون می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: مهدویت جریانی فکری و دینی است که انسان و جهان را به سوی سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت رهنمون می کند.
مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام رضا ایمانی، استاد حوزه علمیه قم صبح دوشنبه در گفتمان دینی با موضوع مهدویت که به همت حوزه آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در دانشگاه دولتی کوثر بجنورد برگزار شد، با اشاره به این که آشنا کردن نسل های جدید با فرهنگ مهدویت و انتظار یکی از ضروری ترین نیازهای موجود است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف می بایست ابتدا پیش نیازها و لوازم آن در جامعه بسترسازی شود.

 

وی با بیان این که در این راستا می بایست فضای جامعه ما فضای تربیت مهدوی باشد، اظهار داشت: در جامعه مهدوی ارزش های انتظار و ویژگی‏های عصر ظهور به فراوانی وجود دارد در حالی که اگر در جامعه فضای فرهنگ انتظار حاکم نباشد تربیت نسل های جدید بر اساس فرهنگ مهدویت و آشنا کردن آنها با مفهوم و هدف انتظار امری مشکل خواهد بود.

 

حجت الاسلام ایمانی در ادامه به تشریح مفاهیمی چون مهدویت، جامعه مهدوی، انتظار و منتظر پرداخت و خاطرنشان کرد: مهدویت در واقع یک جریان دینی و فکری است که در پی آن جهان و انسان به سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت می رسد.

 

وی با بیان این که دست یابی به این سعادت دنیوی و اخروی در گرو تلاش و اقدام منتظران مهدی موعود(عج) است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف بزرگ می بایست منتظران واقعی تلاش و همت ویژه ای داشته باشند و زمینه های ظهور را فراهم کنند.

 

حجت الاسلام ایمانی انتظار فرج را یکی از بهترین اعمال در نزد خداوند دانست و افزود: مهم ترین وظیفه فرد منتظر تلاش براى کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان(عج) است.

 

وی با بیان این که تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقى و تلاش براى اصلاح جامعه از دیگر وظایف فرد منتظر به شمار می روند، خاطرنشان کرد: در این زمینه دو موضوع خودسازی فردی و خودسازی اجتماعی مد نظر است یعنی همان گونه که فرد همیشه در پی کسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است برای اصلاح جامعه از مفاسد نیز از طریق امر به معروف و نهی از منکر نقش آفرینی کند.

 

حجت الاسلام ایمانی کسب آمادگى هاى فکرى، فرهنگى و نظامى براى یارى امام زمان(عج)، توبه از گناهان، اطاعت و پیروى از نایبان امام زمان(عج)، دعا و صدقه دادن براى سلامتى امام زمان(عج)، توجه به اماکن مورد عنایت امام زمان(عج) و توسل به این امام را از دیگر وظایف یک منتظر واقعی فرج دانست.

 

وی در ادامه تصریح کرد: شناخت و پیروی از امام زمان(عج) سختی های زندگی را در دنیا برای مؤمنان آسان کرده و آنها را برای رسیدن به کمال و سعادت آماده می‌کند.

 

حجت الاسلام ایمانی با تأکید بر ضرورت شناخت امام زمان(عج) و ترویج بیش از پیش فرهنگ مهدویت در جامعه اسلامی ایران، اظهار داشت: به فرموده امام صادق(ع) هر کس امام زمان خویش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.

 

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: البته مقوله مهدویت و انتظار برای ظهور منجی تنها به مکتب اسلام اختصاص ندارد بلکه بیشتر ادیان الهی و حتی غیرالهی نیز به‌ نوعی در آموزه‌های خود به مقوله منجی آخرالزمان اعتقاد دارند.

 

حجت الاسلام ایمانی اضافه کرد: اما در این میان جامعه اسلامی ایران باید به عنوان منتظر واقعی فرج امام عصر(عج) تلاش کند زمینه های این ظهور را فراهم کرده و در این زمینه پیش گام باشد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات