۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۳۶۱۷۳

کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی از سوی انتشارات مرسل با همکاری دانشگاه کاشان در 385 صفحه به شمارگان یک‌هزار نسخه منتشر شد.
کتاب طبيعت و شهر در تعاليم و فرهنگ اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محسن شاطریان رییس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: شهر یا جامعه‌ اسلامی معطوف به اصول و مبانی و نوعی نگرش خاص نسبت به هستی، طبیعت، انسان، آخرت و خدا است و این مبانی و اصول اساساً ویژگی‌ها و خصلت‌های شهر اسلامی را توضیح می دهد.

 

وی افزود: شهری که نظم اجتماعی اش متکی به چنین نگرش و اصولی باشد و روابط افراد بر مبنای آن شکل پذیرفته باشد، شهری اسلامی است و شهری که نظم و روابط اجتماعی اش مبتنی بر این اصول نباشد، شهری اسلامی نیست.

 

به گفته وی، در شهر اسلامی، اصلِ اساسی اعتقادِ انسان به خدا، حاکمیت وی، ایمان به جهان آخرت و جهان ماوراء الطبیعه است.

 

شاطریان یاد آورشد: در جامعة اسلامی یا در یک شهر اسلامی تمامی انسان ها دارای نوعی برداشت مشترک در این ارتباط هستند که محور چنین نگرشی اصلِ حاکمیت خدا و ایمان به وی و این که خداوند در زندگی بشر حضور دارد و برداشت انسان از نفس خود و جهان و طبیعت و رابطه‌ خود با آنها را دگرگون می‌‌‌کند.

 

به گفته وی، در این چارچوب سعادت و خیرحقیقی به عنوان بزرگترین آرمان بشر کسب رضایت خدا است و انسان در این فضا است که به تلاش و تکاپو می‌پردازد.

 

دانشیار دانشگاه با اشاره به این‌که شهر اسلامی زمانی تحقق می‌یابد که افراد در عالم دینی قرار گرفته و به این اصول و مبانی ایمان داشته باشند گفت: در شهراسلامی، شرافت انسانى مد نظر است و قواى نباتى و حیوانى زمینه ‏ساز رشد انسانى و کمال معنوى و ابزارهایى براى رسیدن به درجات بلند و سعادت جاودانى است.

 

شاطریان یادآور شد: شهر اسلامی، شهری است که برای انسان شرایط ذکر و یاد خداوند را ایجاد کرده و او را هر لحظه به یاد خداوند انداخته که در فضای آن، شرایط ارتکاب به گناه برای فرد ایجاد نشود، بلکه فضای شهری به گونه‌ای باشد که او را در انجام واجبات و مستحبات دینش یاری رساند.

 

وی با بیان این که فضای شهر اسلامی، شهروند را در برابر آسیب دیدن از دیگر شهروندان و آسیب رساندن به دیگر شهروندان ایمن می کند گفت: شهری، شهر اسلامی است که ذکر خدا در آن جایگاه دارد و نعمت‌های خداوند متعال محترم شمرده می‌شوند.

 

رییس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان درباره محتوای کتاب گفت: در این کتاب سعی شده است با استفاده از منابع مختلف داخلی و خارجی، چارچوبی برای شناخت طبیعت و شهر از دیدگاه تعالیم و فرهنگ اسلامی تنظیم شود.

 

شاطریان یاد آورشد: کتاب حاضر از چهار فصل، مباحث انسان، طبیعت و اسلام  است که به بررسی و شناسایی و ویژگی ها، نحوه ارتباط انسان با جهان خارج، رویکرد اسلام و اندیشمندان مسلمان به طبیعت می پردازد.

 

به گفته وی در فصل دوم این کتاب رویکرد اندیشمندان به شهر اسلامی و پدیده های آن شامل مفاهیم شهرسازی از دیدگاه رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، رویکرد اندیشمندان مسلمان به شهر و مدنیت، همچنین رویکرد اندیشمندان غیر مسلمان به شهر اسلامی است و در  فصل سوم  نیز پدیده های جغرافیایی و شهر اسلامی شامل عوامل جغرافیایی، تکوین و گسترش و نابودی شهرها، تحولات جغرافیایی شهر و شهرنشینی پس از پیروزی اسلام، عوامل نهادی شهرهای اسلامی، عناصر و اجزای شهر اسلامی و تأثیر وقف و هجرت بر شهر اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

رییس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان یاد آورد شد:  فصل چهارم این کتاب نیز  به بررسی مباحث مدرنیته، فقه اسلامی و شهر شامل توصیف شهر اسلامی، اصول و ماهیت شهر اسلامی، تأثیر فرهنگ و تمدن غربی بر شهرهای حوزه فرهنگ اسلامی، اثر مدرنیسم بر شهرهای اسلامی، مشکلات برنامه ریزی برای شهرهای اسلامی و هویت اسلامی و توسعه مدرن می پردازد.

 

شاطریان با اشاره به این که کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی، طبق سرفصل یکی از دروس کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری تنظیم یافته است یاد آورشد: این کتاب منبع مفیدی برای اساتید، محققان و دانشجویان این رشته است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی، مورد توجه دانشجویان و اساتید رشته های معماری و شهرسازی اسلامی، مدیریت شهری، علوم اجتماعی، ادیان و عرفان، فقه و حقوق اسلامی و مهندسان مشاور شهرسازی و کلیه مراکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مسئولان مربوط قرار بگیرد.

 

لازم به توضیح است، کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی، به همت دکتر محسن شاطریان، امیر اشنویی و محمود گنجی پور تالیف شده است./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات