۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۲۳۶۳۰۳
رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای»؛

عدالت و امنیت پایه تفکر سیاسی رهبر انقلاب

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» با حضور طلاب، علما، پژوهشگران و صاحب نظران حوزوی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام صادق رشاد، مسوول پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي حجت الاسلام علي اکبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي  رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» شب پنج شنبه با حضور طلاب، علما، پژوهشگران و صاحب نظران حوزوی در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 

براساس این گزارش؛ در این مراسم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد رییس پژوهشگاه، حجت‌الاسلام میراحمدی رییس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه، علیرضا صدرا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی و حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا مؤلف کتاب به ایراد سخن پرداختند.

 

مشت آسید علی پر است

 

در این مراسم مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور ضمن بیان بعدی از ابعاد شخصیتی رهبر معظم انقلاب خاطرات مختلفی درباره دیدگاه‌ها و تعابیر علمای اسلام نسبت به شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بیان کرد و بیان داشت: آقای راشد به بنده گفت «در دورانی که رهبر معظم انقلاب در سیستان تبعید بودند، به اتفاق آیت‌الله صدوقی خدمت ایشان رفتیم، سپس من به بازار رفتم و وقتی بازگشتم دیدم این دو(رهبر انقلاب و آیـت‌الله صدوقی) سرگرم یک مباحثه جدی علمی هستند، من گفتم چه خبر است، سپس از رهبر انقلاب جدا شدیم، آیت‌الله صدوقی فرمودند «مشت آسید علی پر است».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در بخشی از این مراسم اظهار داشت: رهبر انقلاب از ذخایر الهی هستند، بسیار نگران بودیم که با رحلت امام خمینی(ره) همه چیز از بین می‌رود؛ ولی خدا اعضای خبرگان را هدایت کرد و این موضوع را خود اعضا بیان می‌کنند، بسیاری به شورای رهبری فکر می‌کردند، ولی ناگهان عنایت شده و اعضا به سمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گرایش یافتند.

 

در ادامه مراسم نیز حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، دبیر جلسه در سخنانی با بیان این‌که کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» زاده ایده‌ای برای نگارش اندیشه‌های سیاسی رهبر معظم انقلاب به صورت کامل است، گفت: این کار به سبب حساسیت موضوع چندین بار ارزیابی شد.

 

انجمن مطالعات سیاسی حوزه نماد وحدت حوزه و دانشگاه است

حجت‌الاسلام میر احمدی، رییس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه نیز با بیان این‌که انجمن قریب به یک دهه است تشکیل شده است، بیان داشت: اکنون در پنجمین دوره این انجمن هستیم و شرایط مطلوبی برای محققان عرصه سیاسی ایجاد شده است.

 

وی افزود: اعضای انجمن ضمن این‌‌که در پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلفی حضور دارند، ولی با یکدیگر ارتباط و همکاری نیز دارند.

 

رییس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه اظهار داشت: همچنین انجمن در برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌ها ظرفیت‌ها بسیاری خوبی داشته و از اعضای آن بهره می‌گیرند؛ برای نمونه اعضای انجمن در نخستین جشنواره امام خمینی(ره) که در فلسفه سیاسی برگزار شد حضور فعالی داشتند.

 

وی تصریح کرد: در مورد اخیر نیز انجمن توانست کمک‌های خوبی به کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام میراحمدی انجمن مطالعات سیاسی حوزه را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و بیان داشت: بیش از 200 نفر از اعضای انجمن مطالعات حوزوی و علوم، اندیشه‌های سیاسی دارند و امیدواریم بتوانیم وارد رویکرد جدیدی شویم.

 

وی تصریح کرد: تلاش ما باید رفع نیازهای علمی باشد و امسال ارتباطات خوبی در انجمن در حال شکل گیری است؛ وضعیت خوبی بر انجمن حاکم است و سال گذشته در ارزیابی انجمن‌های علمی انجمن مطالعات سیاسی حوزه رتبه نخست را کسب کرد.

 

جمهوری اسلامی نماد حکمت و حکومت است

علیرضا صدار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران سخنران دیگر مراسم بود که بیان داشت: بحث از اندیشه سیاسی یک حاکم بحث خاصی است.

 

وی افزود: حکمت آمیزی و حکمت آفرینی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است، این انقلاب شعور و شور خیز است، اگر شعور نباشد تکفیر به وجود می‌آید، ولی اگر شور نباشد روم باستان می‌شود، در حالی که اسلام ما دارای حکمت است.

 

صدرا با بیان این‌که ‌اکنون عربستان مدعی اسلام ناب است، بیان دشت: آنها تنها پوسته اسلام را گرفته‌اند، در حالی که هسته‌ای اسلام تحول ایجاد کرده و معادلات، مناسبات را بهم می‌زند وگرنه اسلام عربستان که مشخص است، اگر می‌گوییم اسلام منظورمان اسلام همراه هسته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که امام راحل مؤسس و تثبیت کننده جمهوری اسلامی هستند، بیان داشت: ایشان حکمت را وارد حکومت کردند، البته چشم اندازها را نیز بیان کردند.

 

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز راه امام(ره) را ادامه داده و پازل را تکمیل کردند؛ ایشان ضمن توسعه متعالی، تمدن سازی اسلامی را دنبال می‌کنند که در صورت تحقق اسلام به شکل دیگری رخ می‌دهد.

 

صدرا با اشاره به این‌که در گذشته ما فیلسوف و حکیم داشتیم ولی رهبر نداشتیم، عنوان کرد: تمدن اسلامی با وجود حاکم اسلامی صورت می‌گیرد؛ کشور ما اکنون نماد حکمت و حکومت است.

 

وی یادآور شد: ما هر جا این حکمت مدنی نوین که اجتماعی و سیاسی می‌باشد را پیاده کنیم می‌توانیم موفق باشیم و نظام ما به قدری ظرفیت دارد که می‌تواند به وسیله حکمت مدنی نوین زمینه ساز تمدن اسلامی باشد.

 

عدالت و امنیت عناصر کلیدی جامعه اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

 

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مؤلف کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» سخنران پایانی مراسم بود که گفت: به نظر بنده فلسفه سیاسی موضوع مباحث افلاطون در جمهوریت، ارسطوه در سیاست، فارابی در آرای مدینه فاضله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حدیث ولایت است.

 

وی افزود: فلسفه، فقه، کلام، جامعه شناسی و روابط بین المللی پنج حوزه این کتاب هستند که فصل نخست «آیین اندیشه»، فصل دوم «آیین اجتماع»، فصل سوم «آیین شهروندی»، فصل چهارم «آیین شهریاری» و فصل پنجم «آیین سعادت» را شامل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» اذعان داشت: بخش نخست به مباحث نظری و بخش دوم به مفهوم، جایگاه، موضوع و فلسفه سیاست می‌پردازد.

 

وی عنوان کرد: فلاسفه غایتگر گذشته همه چیز را با معیار سعادت می‌سنجیدند ولی در فلسفه مدرن این موضوع کمرنگ شده بود؛ در این اثر ما غایت‌ها از منظر فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب را ذکر کرده‌ایم.

 

مؤلف کتاب با تأکید بر این‌‌که از نظر اسلام هیچ جامعه‌ای بدون دین شکل نمی‌گیرد، بیان داشت: البته قوانین به دو دسته عرفی و دینی تقسیم می‌شوند که قوانین در فلسفه سیاسی اسلام بر مبنای شریعت هستند.

 

وی ادامه داد: عدالت از دیگر مباحثی بیان شده در این کتاب است؛ در فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب عدالت و امنیت از ویژگی خاصی برخوردار است، چرا که بدون این دو جامعه از بین می‌رود.

 

حجت‌الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: بخش دیگر کتاب درباره آیین شهروندی است که رهبر انقلاب حکومت اسلامی را دارای دو رکن اساسی دین و مردم بیان می‌کنند؛ ایشان شهروندی را زاده انقلاب اسلامی بیان می‌کنند.

 

وی در پایان سخنان خود، جامعیت،‌ مستند بودن و دست نداشتن زیاد مؤلف در مطالب را از ویژگی‌ها کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» برشمرد./993/پ200/س

ارسال نظرات