۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۳۶۷۸۱
سازمان ملل خبر داد :

سال ۲۰۱۴ مرگبار برای غیرنظامیان افغانستان

خبرگزاری رسا ـ سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش آمار تلفات غیرنظامیان افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.
افغانستان

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «جورجیتا گاگنون» مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد: وضعیت افراد غیرنظامی در این کشور وحشتناک است همچنین شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال 2014 میلادی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و به نظر می‌رسد که جنگ جاری در این کشور بزودی پایان نمی‌یابد.

 

وی افزود: ارقامی که در 30 نوامبر سالجاری میلادی به ثبت رسیده حاکی از کشته شدن حداقل 3هزار و 188 غیرنظامی در افغانستان است.

 

مسئول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: وضعیت افراد غیرنظامی در این کشور بسیار وحشتناک است و ارقام منتشر شده در گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که تا 30 نوامبر سال 2014 میلادی 6هزار و 429 نفر غیرنظامی زخمی شده‌اند.

 

گانگون اظهار داشت: با ارقام اعلام شده به این ترتیب سال 2014 مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان‌ است زیرا در مجموع تعداد کشته‌ و زخمی‌ها به 10 هزار نفر می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: در گزارش سازمان ملل متحد تلفات افراد غیرنظامی در ماه نوامبر سال 2014 نسبت به سال گذشته، 19 درصد افزایش یافته و این رقم حتی از آمار سال 2001 میلادی که 3هزار و 133 نفر بوده بیشتر است.

 

گاگنون در ادامه صحبت‌های خود از طرف‌های درگیر خواست تا برای حفظ جان افراد غیرنظامی تلاش بیشتری به انجام دهند.

 

در گزارش سازمان ملل 75 درصد این تلفات غیرنظامیان به گروه طالبان نسبت داده شده که همواره این گروه آن را رد کرده است.

 

سازمان ملل متحد از سال 2009 میلادی تاکنون ثبت تلفات غیرنظامیان در افغانستان را آغاز کرده و تا این لحظه به طور کلی 17هزار و 252 نفر غیرنظامی افغان کشته و 29هزار و 536 نفر زخمی شده‌اند.

 

همچنین علاوه بر تعداد تلفات غیرنظامیان افغان، 4هزار و 500 نفر از نیروهای نظامی و امنیتی افغان نیز از آغاز سال 2014 میلادی تاکنون در جنگ کشته شدند. /982/د102/ک

 

ارسال نظرات