۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۳۶۸۱۸
قائم مقام دبیرخانه طرح بینش مطهر در کرمان:

بهترین راه برای مقابله با چالش‌های فرهنگی مطالعه اصولی آثار شهید مطهری است

خبرگزای رسا ـ قائم مقام دبیرخانه طرح بینش مطهر در کرمان گفت: یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با چالش‌هایی که چه در فضای مراودات روزانه و چه در فضای ارتباطات مجازی، امروز یا در آینده با آن مواجهیم، مطالعه اصولی کتب شهید مطهری است.
طرح بينش مطهر طرح بينش مطهر

خبرگزاری رسا، دفتر جنوب شرق ـ مقام معظم رهبری بارها طلاب حوزه های علمیه و دانشگاهیان را به مطالعه آثار استاد شهید مطهری توصیه کردند. ایشان مطالعه این آثار را عامل مصونیت جوانان در مقابل شبهات روزافزون دشمن دانسته اند.

 

در همین راستا چند سالی است که طرح مطالعاتی با عنوان "بینش مطهر" توسط برخی از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه پیاده شده و بعد از طی مراحل ابتدایی، در سرتاسر کشور در حال اجرا است.

 

این طرح در کرمان به همت جمعی از طلاب حوزه علمیه کرمان و تعدادی از فعالان فرهنگی این شهر با محوریت مؤسسه فرهنگی آسمانی ها و دبیرخانه طرح بینش مطهر در کرمان راه اندازی شده و پیشرفت های خوبی را تا به امروز به همراه داشته است.

 

برای آشنایی با فعالیت ها، اهداف، روند پیشرفت و برنامه های دبیرخانه طرح بینش مطهر در کرمان گفت و گویی داشتیم با آقای حجت چناریان، قائم مقام دبیرخانه طرح در استان کرمان که در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

 

رسا ـ لطفا توضیح مختصری درباره سیر مطالعه کتب شهید مطهری و طرح بینش مطهر بیان نمایید.

 

مجموعه بینش مطهر یک مجموعه تقریبا دانشگاهی است که از سال 1379 با حمایت های مرحوم آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) شکل گرفته است.

 

با توجه به اینکه برخی اشکالات مرسوم در سیر و مطالعه  آثار شهید مطهری وجود داشته، مثل پراکندگی مطالب و موضوعات، که این مساله مطالعه کننده را در سیر مطالعاتی خود با مشکل مواجه می کرده است. مجموعه بینش مطهر سعی در موضوع بندی کتب در فصل های مختلف و سطح بندی مناسب داشته است.

 

در کتب انتشارات بینش مطهر عناوینی می بینیم که در کتب انتشارات صدرا نبوده است؛ مثلا کتاب آزادی انسان یا آزادی معنوی انتشارات بینش مطهر از مطالب پنج یا شش کتاب انتشارات صدرا گرد آوری شده و برای سهولت دسترسی مخاطب به این موضوع، به صورت یک کتاب مجزا منتشر شده است. یا کتاب "مساله امر به معروف" در مجموعه آثار انتشارات صدرا نیست؛ اما این کتاب را در مجموعه بینش مطهر داریم که از مجموعه بعضی از کتب  و سخنرانی ها و یادداشت های استاد گردآوری شده و در اختیار اندیشه جویان قرار داده شده است.

 

علاوه بر این، مجموعه بینش مطهر با سطح بندی کتاب ها به چهار سطح، به انسجام و عدم پراکندگی در مباحثی که اندیشه جو به آنها مراجعه می کند، کمک می کند.

 

رسا ـ هدف اصلی این طرح مطالعاتی چیست و چه تفاوت عمده ای با طرح هایی چون اندیشه مطهر و حکمت مطهر و... دارد؟

 

یکی از اصلی ترین اهداف مجموعه بینش مطهر، طبقه بندی مناسب و منظم اطلاعات مورد نیاز اندیشه جو و مخاطب است. گاهی اوقات مخاطب با سطحی از اطلاعات مواجه می شود که نمی تواند به راحتی آنها را طبقه بندی نماید و به صورت منظم مورد استفاده قرار دهد؛ چرا که نیاز به زمان زیادی دارد. اما مجموعه بینش مطهر برای سهولت دسترسی مخاطب به اطلاعات مورد نیاز، از قبل این سطح بندی و طبقه بندی مناسب را انجام داده است. علاوه بر آن روش طبقه بندی موضوعات در بینش مطهر می تواند به نحوه طبقه بندی اطلاعات موجود در ذهن مخاطب کمک زیادی بکند؛ به گونه ای که باید گفت یکی از اهداف اصلی مجموعه بینش مطهر همین است که مخاطب بتواند در مواجهه با اطلاعاتش که به صورت پراکنده در ذهن هستند، با یک روش آسان به طبقه بندی اطلاعاتش بپردازد و آن ها را برای خودش کاربردی کند.

 

گاهی اوقات برخی از طلاب و دانشجویانی که سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری را گذرانده اند، در مواجهه با سؤالاتی که از آنان می شود یا جایی مطلب را ارائه می دهند با نقص ارائه مواجه می شوند و این به دلیل حجم بالا و نامنسجم مطالبی است که در ذهن دارند که این قدرت ارائه مناسب و صحیح را از آنان می گیرد؛ اما در سیر مطالعاتی کتب بینش مطهر، این اشکال برطرف شده و با سطح بندی مناسب آثار، کمک زیادی به مخاطب شده است.

 

رسا ـ دبیر خانه بینش مطهر کرمان از چه زمانی آغاز به کار کرده و در حال حاضر در چه مرحله ای از اجرای طرح قرار دارد؟

 

مجموعه بینش مطهر کرمان از اردیبهشت سال 1392 با شرکت در یک دوره فشرده تربیت استاد و مربی در مشهد مقدس با مجموعه بینش مطهر کل کشور آشنا شد و در مهر ماه همان سال با همت موسسه فرهنگی هنری آسمانی ها شروع به راه اندازی این طرح در سطح استان نمود و در حال حاضر بیش از یک سال است که مجموعه به صورت مستمر در حال برگزاری کلاس برای اندیشه جویان است. از جمله مکان هایی که اقدام به برگزاری کلاس در شهر کرمان نموده اند، موسسه فرهنگی هنری آسمانی و دانشکده علوم پزشکی کرمان است.

 

البته قبل از آن مجموعه بینش مطهر به صورت پراکنده در شهرستان کرمان با همکاری معاونت اداره امور بانوان استانداری استان کرمان سطح اول طرح را با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان، خواهر و برادر برگزار نموده بود.

 

همچنین شهرستان رفسنجان نیز با برگزاری این دوره در دانشگاه ولی عصر  در این زمینه فعالیت می کردند که پس از راه اندازی دبیر خانه استان، با هماهنگی مرکز، در حال حاضر با دبیر خانه همکاری دارند. برخی شهرستان های دیگر نیز مانند جیرفت در این زمینه فعال هستند.

 

در حال حاضر هم بیشترین تمرکز دبیر خانه مربوط به تربیت استاد است تا بتوانیم خلاء وجود استاد را در مکان ها و سازمان های مختلف برطرف نماییم و فعالیت دبیر خانه را در اجرای همه گیر طرح بسط و گسترش دهیم.

 

رسا ـ آیا این طرح فقط به صورت حضوری و با مطالعه کتب انجام می شود یا اینکه روش های دیگری هم مانند استفاده از فلش کارت و CD آموزش کتب و... برای گذراندن طرح وجود دارد؟

 

امرز ما، در عصر دیجیتال به سر می بریم که با وجود سیستم ها و ابزارهای مختلف ارتباطی، ارتباط نوع بشر با کتاب محدود شده است. بنابراین آنچه مدَ نظر مجموعه بینش مطهر است، بحث عادت به مطالعه و احیای فرهنگ کتابخوانی است که البته مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارند.

 

روش آموزش طرح به دو صورت حضوری و غیر حضوری است که در روش حضوری به صورت مطالعه کتب تحت عنوان مقرری و مراجعه به استاد جهت رفع اشکال است یا به صورت برگزاری دوره های فشرده یک هفته ای که خلاصه ای از کتب آموزش داده می شود و مخاطب را جهت تسلط بیشتر و کاربردی بر مباحث، به مطالعه کتب بینش مطهر ارجاع می دهند.

 

روش دیگر روش غیر حضوری است که اندیشه جویان می توانند از طریق ثبت نام در سایت بینش مطهر و تهیه کتب و CDهای آموزشی از طریق دبیر خانه استان، طرح را پیگیری نمایند.

 

رسا ـ میزان توفیق این طرح را در آینده چگونه پیش بینی می نمایید؟

 

یکی از معضلاتی که امروز جوامع مختلف به شدت با آن مواجه هستند، نشر شبهات گوناگون راجع به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است. بهترین روش برخورد با این مسائل همان روش شهید مطهری است که با جمع آوری شبهات و پاسخ به آنها با زبانی ساده و روان به گونه ای که قابل فهم برای همه اقشار جامعه باشد، مسائل را حل می نمودند. قطعا مطالعه اصولی آثار شهید مطهری می تواند ما را جهت پاسخگویی به 90درصد شبهات رایج در جامعه یاری کند.

 

این خدمت بزرگ و مسئله عمیقی است در مورد چالشی که امروز یا در آینده با آن  مواجهیم. تاثیر این مسئله چه در فضای حقیقی مراودات روزانه و چه در فضای ارتباطات مجازی از جمله شبکه های مختلف  تلفن های همراه و رایانه ها، به شدت چشم گیر است؛ تا جایی که گاهی اوقات بنیان خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابر این باید به دنبال راهی برای پاسخگویی به این شبهات باشیم که می توان گفت یکی از موثرترین راه ها سیر خوانی کتب شهید مطهری است.

 

البته مجموعه بینش مطهر در آینده سعی دارد خودش را تنها محدود به آثار شهید مطهری نکند و آثار بزرگانی همچون امام(ره) و علامه طباطبایی و علامه جعفری و دیگر بزرگان را نیز جمع آوری و موضوع بندی نماید.

 

رسا ـ چه شیوه هایی را جهت گسترش بیشتر و همه گیر شدن طرح در دست اقدام دارید؟

 

برای گسترش این طرح می شود با ادارات و سازمان هایی که با این مسائل مواجه هستند، به صورت برگزاری این طرح در دوره های آموزش ضمن خدمت همکاری نمود. مطمئنا این کار تاثیر زیادی در فرهنگ جامعه خواهد داشت؛ به عنوان مثال اگر این طرح در آموزش و پرورش به صورت دوره ضمن خدمت معلمان و مربیان برگزار گردد، خدمتی چند جانبه به جامعه خواهد شد؛ چرا که یک معلم به جهت ارتباط با جامعه دانش آموزی، می تواند بسیاری از مفاهیمی که آموزش دیده است را منتقل و منتشر نماید. علاوه بر آن حتی در فضای مراودات خانوادگی هم بازخورد خوبی به همراه خواهد داشت.

 

البته در این صورت تنها روش انتقال مفاهیم کتب، مطالعه کتب و گذراندن سیر مطالعاتی نخواهد بود؛ بلکه به شیوه های مختلف این مفاهیم نشر داده خواهند شد و این مسئله تاثیری شگرف بر فرهنگ جامعه خواهد داشت.

 

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار این خبرگزاری گذاشتید.

/972/403/ر

ارسال نظرات