۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۳۶۹۶۸
آیت الله مهمان نواز:

اجرای امینانه نیات واقفان از مهم‌ترین رسالت های اوقاف است

خبرگزاری رسا ـ عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: تلاش برای اجرای درست نیات خیر واقفان از مهم ترین رسالت های نهاد اوقاف و امور خیریه به شمار می رود که نقش ویژه ای نیز در ترویج سنت حسنه وقف دارد.
آيت الله مهمان نواز - ديدار با مديران اوقاف خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار مدیران و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان که به مناسبت هفته وقف انجام شد، با تأکید بر ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه، اظهار کرد: وقف گذشتن از مال در راه کسب رضای خدا بوده و بهترین راه برای رفع محرومیت از جامعه محسوب می شود.

 

وی هفته وقف را فرصت مناسبی برای اشاعه این فرهنگ دینی دانست و افزود: ترویج فرهنگ وقف و اجرای درست آن سهم زیادی در رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رسیدگی به مشکلات محرومان جامعه دارد.

 

آیت الله مهمان نواز با تأکید بر اجرای امینانه نیات خیر واقفان و رسیدگی دقیق به اسناد و مدارک موقوفات، خاطرنشان کرد: لازم است در نهاد اوقاف و امور خیریه بخشی ویژه برای رسیدگی به اجرای درست نیات واقفان راه اندازی شده و اسناد و مدارک این مجموعه به صورت اصولی رسیدگی شود.

 

وی با یادآوری خیانت ها و تصرف موقوفات و رقبات در دوران ستم شاهی و صرف درآمد موقوفات در مصارف غیرمشروع و کاملا غیرمرتبط با نیات خیر واقفان، تصریح کرد: در آن زمان خبری از اجرای درست نیات واقفان نبود اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی رقبات موقوفه ها احیا شده و اجرای صحیح نیات واقفان تا حدود زیادی عملی شده است.

 

آیت الله مهمان نواز اجرای امینانه نیات خیر واقفان را در ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف تأثیرگذار دانست و افزود: باید موقوفات مجهول شناسایی شده و با تشکیل پرونده و تنظیم قرارداد اجاره برای آنها، درآمد حاصل برای اجرای نیت واقف صرف شود.

 

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل سیاسی نظام و امت اسلامی، اظهار داشت: در عصر حاضر در جهان پرمخاطره ای قرار گرفته ایم و دست ما از عنایات صاحبان دین کوتاه است اما خوشبختانه نعمت ولایت فقیه برای ما باقی مانده است.

 

به گفته وی در نظام اسلامی مدیریت کلان همه موارد و مسائل می بایست زیر نظر ولایت فقیه باشد تا به اهداف عالیه انقلاب و نظام اسلامی دست یابیم.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات و امامزاده های استان، اظهار داشت: در سال جاری تاکنون 78 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی به ثبت رسیده اند که این تعداد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش 20 درصدی داشته است.

 

وی اضافه کرد: هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه و اجرای درست نیات خیر واقفان از مهم ترین رویکردهای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به شمار می رود و در این زمینه نیز با تلاش های انجام شده امسال غالب موقوفات جدید در خراسان شمالی در زمینه نیازهای روز از جمله مسائل فرهنگی، بهداشت و درمان، نیازهای آموزشی و ... اجرا و به ثبت رسیده اند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات