۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۳۷۱۴۸
حجت الاسلام پناهیان:

انسان هر چه خوب تر باشد بیشتر دغدغه هدایت دیگران را دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان این که هر چه درجه خوبی انسان بالاتر می رود باید مراقبتش از خود و نیز احساس مسؤولیتش نسبت به جامعه بیشتر شود، گفت: امروزه مهرورزی افراد نسبت به یکدیگر کم شده است در حالی که بسیاری از افراد خطاکار، استعداد خوب شدن دارند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم ظهر شهادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) در محل جامعة الحسین(ع) مشهد با اشاره به اهمیت رشد و تعالی روحی انسان در هر مقطع و جایگاهی،  گفت: افراد خوب باید تلاش کنند خوب تر شوند و رشد کنند و خود را به یک حد خاص محدود نکنند در غیر این صورت، افراد گناهکار و غیرمقید، بیشتر به سمت خطا و گناه می روند.

 

وی افزود: امروزه مهرورزی افراد نسبت به یکدیگر کم شده است؛ بسیاری از افراد از نظر ما بد و گناهکار، استعداد خوب شدن دارند؛ برای زمینه سازی ظهور نیز همین خوب تر شدن خوبان کفایت می کند چرا که خود به خود سایرین را نیز به خوب شدن سوق می دهد.

 

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: خوب ها برای این که خوبی شان دچار آفت نشود باید از غرور پرهیز کرده و بزرگوارانه با دیگران خصوصا خطاکاران رفتار کنند و هر چه درجه خوبی شان بیشتر می شود باید مراقبتشان از خود و نیز احساس مسؤولیت و دغدغه شان نسبت به جامعه بیشتر شود.

 

وی تصریح کرد: چند راه خوب تر شدن در حدیثی قدسی در صحیفة الرضا(ع) نقل شده است؛ نخست آن که گناه مردم ما را فریب ندهد تا از عیوب خود غافل شویم و به گناه دیگران به گونه ای نگاه کنیم که گناه خود را از یاد ببریم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این حدیث که می فرماید: «طوبی لِمَن شَغله عَیبُه عَن عُیوبِ النّاس»، گفت: همیشه بدانیم خودمان بیشتراز دیگران عیب داریم و به جای عیب جویی از دیگران، در فکر اصلاح عیوب خود باشیم و هرگز مغرور نشویم که عیبی که در دیگری وجود دارد ما نداریم.

 

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که نباید بگذاریم به اصطلاح بدها را دشمنان اسلام و بشریت با خود ببرند، یادآور شد: هیچ وقت در مورد هیچ کس هر چقدر هم که گناهکار باشد، نباید گفت خدا او را نمی بخشد زیرا خداوند در این صورت، جای گناهان او را با حسنات ما عوض می کند تا دیگر از طرف خدا نسبت به کسی حکم ندهیم.

 

دیدن نعمت های دیگران ما را از نعمت های خود غافل نکند

وی ادامه داد: دومین راه برای خوب تر شدن که در حدیث قدسی بدان اشاره شده این است که دیدن نعمت های دیگران، ما را از نعمت هایی که خودمان داریم، غافل نکند؛ عده ای با ناشکری و در حالی که مردم دنیا در حسرت زندگی در ایران اسلامی هستند، در پی زرق و برق ظاهری کشورهای دیگر بوده و مدام کشور خود را تحقیر می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به فیلمسازان گفت: نعمت هایی را که در کشور وجود دارد و اغلب برترین نعمت های دنیا است، ببینند و آن ها را به تصویر بکشید تا همه ببینند.

 

حجت الاسلام پناهیان اظهار کرد: سومین راه خوب ترشدن مطابق این حدیث قدسی، آن است که مردم را از رحمت خدا ناامید نکنیم در حالی که آن را برای خود ممکن می دانیم.

 

 

وی افزود: امام صادق(ع) از یکی از یارانشان احوال گروهی را پرسیدند، او پاسخ داد به دلیل بد بودن(فاصله معنوی که با ما دارند) با آن ها قطع رابطه کرده ام. امام فرمودند فاصله ما از شما چقدر است؟ آن شخص گفت: بسیار. امام فرمودند ما با وجود این فاصله زیاد از نمی بریم شما چگونه از گروهی که فاصله چندانی با شما ندارند، بریده اید؟.

 

گناهکاران به نوعی گمشده های خدا هستند

وی خاطرنشان کرد: همان ابتدا نباید با اهل گناه قطع رابطه کرد بلکه می بایست تلاش خود را برای اثرگذاری و امیدواری و بازگشت آنان به سوی خدا انجام دهیم که در این صورت تحولی بزرگ در جامعه شاهد خواهیم بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید مهر و محبت اهل بیت(ع) را در دل ها بیندازیم، افزود: ائمه اطهار(ع) آنقدر رئوف و مهربان هستند که نمی خواهند حتی یک نفر اهل جهنم شود و عذاب بکشد لذا همه تلاش خود را برای هدایت افراد به کار می گیرند.

 

وی یادآور شد: خدا و ائمه اطهار(ع) بیش از آن که فکر می کنیم بخشنده و مهربان هستند و گناهکاران به نوعی گمشده های ایشان محسوب می شوند.

 

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم، حاج صادق آهنگران به مرثیه سرایی در سوگ شهادت پاره تن پیامبر اسلام(ص)؛ حضرت رضا(ع) پرداخت./930/پ201/ب4

ارسال نظرات