۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۷۲۱۶
گزارشی از دومین روز سفر رییس مجلس به عراق؛

لاریجانی: به کردستان عراق سفر می‌کنم/ قدردانی نمایندگان پارلمان عراق از کمک‌های همه جانبه جمهوری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ در دومین روز از سفر رییس مجلس شورای اسلامی به عراق، دکتر لاریجانی از سفر خود به کردستان عراق در ادامه حضورش در این کشور خبر داد؛ نمایندگان پارلمان عراق نیز از کمک های همه جانبه جمهوری اسلامی تجلیل و تاکید کردند که اگر این کمک ها نبود بغداد و اربیل از سوی ترریست ها تصرف می شد.
رييس مجلس در نشست مشترک خبري با همتاي عراقي حضور لاريجاني در جمع نمايندگان پارلمان عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی که در ادامه سفر منطقه‌ای خود به برخی کشورهای منطقه، در عراق به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه 3 دی‌ماه) پس از دیدار با رئیس مجلس این کشور در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود، گفت: اراده‌ای که من در 3 منطقه در مبارزه با تروریست دیدم امر مبارکی است و جمهوری اسلامی ایران از این اراده‌ای که در دولت‌ها برای مبارزه با تروریسم دارند، حمایت می‌کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص کمک به آوارگان عراقی خاطرنشان کرد: ما برای مبارزه با تروریسم اقدامات عملی داشته‌ایم و اگر کشورهای دیگر هم در این زمینه اقداماتی انجام دهند ما از آن حمایت می‌کنیم.
 
وی با اشاره به امکان گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های نفت، گاز، صنعت و کشاورزی بر همکاری برای حل مسئله ریزگردها تاکید کرد و گفت: این موضوع هم مشکل بهداشتی و هم مسئله زیست‌محیطی ایجاد کرده است.
 
دکتر لاریجانی همچینین در پاسخ به سوالی درباره سفر خود به منطقه کردستان عراق گفت: در این سفر قصد داریم به آنجا هم برویم.
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حسن روحانی رئیس جمهور ایران قصد سفر به عراق را دارد یا خیر، گفت: انشاالله.
 
 
دیدار دکتر لاریجانی با رییس جمهور عراق
بر اساس این گزارش دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ همچنین با فؤاد معصوم رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
دکتر لاریجانی و فؤاد معصوم در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ و موضوع مبارزه با تروریسم را مورد گفت‌وگو قرار داده و راه‌های گسترش روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
 
دکتر لاریجانی در دیدار با ریس جمهور این کشور، گفت: ایران همیشه در سخت‌ترین شرایط کنار شما بوده و دوستی ما یک پیوند قدیمی ریشه‌دار است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصریح کرد: در عراق شرایط استقرار سیاسی خوبی فراهم شده که نقش شما در این ثبات زیاد بوده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به موضع همکاری‌های اقتصادی 2 کشور که در پارلمان عراق نیز صحبت‌هایی پیرامون آن شده بود، گفت: باید عراق در داخل کشورش تولید داشته باشد و از صنایع و معادن برای افزایش تولید بهره‌مند شوند.

وی گفت: ما می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

دکتر لاریجانی به موضوع گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: حدود 7 الی 8 سال پیش این موضوع را مطرح کردیم ولی هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته؛ سرعت گرد و غبار درحال زیاد شدن است و این مسئله باعث گسترش بیابان‌های عراق و ایران می‌شود که این مسئله نه تنها زیان اقتصادی دارد بلکه مشکل بهداشتی هم ایجاد می‌کند.

رییس قوه مقننه همچنین تروریسم را موضوع حاد منطقه دانست و گفت: همانطور که می‌دانید اشتباهاتی باعث رشد این جریان شد، یعنی کشورهای منطقه‌ای که به آنها سلاح دادند اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: روس‌ها برای حل مشکل سوریه به دنبال راه کار سیاسی هستند و در این مسئله با ما هم مذاکراتی داشتند که امیدوارم طرح اولیه به نتیجه برسد چراکه برخی کشورها دوست ندارند این ماجرا به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه تروریست‌ به ذات مسئله اول هر کشور است، ابراز امیدواری کرد: باید اراده و همکاری نظامی سایر کشورها در این باره همراه‌تر شود.

دکتر لاریجانی همچنن به ائتلاف آمریکایی ضدداعش اشاره کرد و گفت: ما از این ائتلاف معجزه ندیدیم مگر شما دیده باشید؛ سوریه و لبنان در راه مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته و جدیت کاری دارند که ما در این زمینه هم کنار شما هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه امیدواریم این سفرها به گسترش همکاری‌ها بی انجامد، گفت: آقای روحانی به شما سلام رسانده و منتظر خود شما در تهران است.

دکتر لاریجانی همچنین بابت اهتمام رئیس جمهوری عراق در پذیرایی از زائران در اربعین حسینی تشکر کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه لایروبی شط‌العرب در شرایط کنون بسیار ضروری است، گفت: دو کشور ایران و عراق برای حل این مشکل باید سرمایه گذاری کنند، زیرا هم‌اکنون زیان بزرگی متوجه دو کشور به ویژه عراق است و قطعا هرچه بیشتر بگذرد لایروبی مشکل‌تر می‌شود.

وی همچنین به موضوع اخذ روادید میان ایران وعراق اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود عتبات عالیات و سفر ایرانیان به این نقاط این ظرفیت وجود دارد که اقتصاد عراق به حرکت دربیایید. براساس آمارها سالانه میانگین 2 میلیون نفر به ترکیه سفر می‌کنند که این به علت نبود فرایند اخذ روادید است، از طرف دیگر این اقدام قطعا موجب تقویت ارز دو کشور و تبادل ارزی می‌شود.

فواد معصوم: عراق نیاز مبرمی به تجارب ایران دارد

در ادامه فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق نیز گفت: مردم عراق هم‌اکنون به دلیل تغییر و تحولات محیط زیست با مشکل روبروهستند، به ویژه به دلیل افزایش مناطق کویری این موضوع تشدید شده است و این در حالی است که در گذشته عراق یک کشور حاصلخیز بوده و محصولات کشاورزی خود را به دیگر کشورها صادر می‌کرده است، بنابراین همکاری میان ایران و عراق در این حوزه بسیار ضروری است، زیرا ما نسبت به نسل‌های آینده مسئولیم.

وی ادامه داد: از طرفی ایران، عراق و عربستان باید برای کنترل پدیده گردوغبار همکاری داشته باشند، البته شاید اختلافات سیاسی وجود داشته باشد اما مسئله محیط‌زیست و سلامت مردم فراتر از این موراد است.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه کشورش نیاز مبرمی به تجارب ایران در زمینه کشاورزی، احداث جاده و اتوبان دارد، تصریح کرد: قطعا باید برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر زائران به عتبات عالیات صورت بگیرد.

فؤاد معصوم با بیان اینکه من ایران را کشور دوم خود می‌دانم و دوره‌ای از زندگی خود را آنجا سپری کرده‌ام، گفت: به طور حتم رابطه ایران و عراق به دلیل مشترکات دینی فرهنگی و مرزی باید بیش از پیش مستحکم شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه رابطه عراق و سوریه مثبت است، افزود: عراق هیچگاه معتقد به تغییر نظام سوریه و جایگزینی آن با داعش و یا گروه‌های دیگر نیست، از طرف دیگر متاسفانه در شرایط کنونی سیاست برخی ز کشورهای خارجی موجب بروز و تقویت پدیده تروریسم و افراطی‌گری شده است.

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه تقویت مقوله گردشگری مذهبی و حذف روادید در این حوزه در عراق ایده بسیار خوبی است، تصریح کرد: من این موضوع را در آینده نزدیک با حیدر العبادی و وزیر کشور مطرح می‌کنم.
حضور رییس قوه مقننه در پارلمان عراق/ تجلیل نمایندگان مجلس عراق از کمک های همه جانبه جمهوری اسلامی
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با حضور در پارلمان عراق، در جمع برخی از اعضای پارلمان این کشور، گفت: ما علاقه مند هستیم گروه دوستی 2 کشور بیش از گذشته فعال‌تر باشد.
 
ایران وظیفه خود می‌داند که با همه ظرفیت‌های خود در کنار ملت و مردم عراق باشد
 
وی به موضوع گسترش روابط همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت: ما از دوران حکومت صدام در کنار شما بودیم و از تفکر دمکراتیک در عراق حمایت کردیم، البته از همان زمان دشمنانی وجود داشتند که به دنبال ناآرامی در عراق بودند.
 
وی ادامه داد: ایران وظیفه خود می‌دانست که با همه ظرفیت‌های خود در کنار ملت و مردم عراق باشد.
 
دکتر لاریجانی با بیان اینکه روابط ایران و عراق در شرایط مختلف منطقه و در طول تاریخ نزدیک و رایزنی‌های سیاسی بسیار تنگاتنگ بوده است، گفت: هم‌اکنون عراق مقابل جریان‌های افراطی و تروریستی قرار گرفته است که این گروه‌ها سعادت مردم را می‌خواهند و تمام جریانات دینی را مورد حمله قرار می‌دهند از این رو این گروه‌ها به این قومیت هیچ اهمیتی نمی‌دهند.
 
دورنمای وضعیت عراق مثبت است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دورنمای وضعیت عراق مثبت است، افزود: قطعاً اینگونه سختی‌ها ملت‌ها را آبدیده می‌کند و تمرینی برای شناختن دوستان واقعی منطقه‌ای است از این رو این ظرفیت، شرایط منطقه را تغییر می‌دهد و به طور حتم، ایران در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در سفر اخیر الجبوری به تهران گفتیم که روابط دو کشور می‌تواند از سطح فعلی افزایش پیدا کند از این رو در شرایط کنونی زمینه همکاری برای ارتقای سطح تولید در عراق و به تبع آن اشتغال جوانان این کشور فراهم است؛ از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران در زمینه رونق تولید در ایران تجربیات بسیاری دارد به‌ویژه در حوزه برق ایران می‌تواند کمک‌های بسیاری به عراق کند.
 
دکتر لاریجانی با بیان اینکه همکاری‌های نفتی و گازی ایران و عراق بسیار با اهمیت است، افزود: به‌ویژه با شیطنت‌های اخیر برخی کشورهای برای کاهش قیمت نفت و زیان‌های وارده به دولت عراق و برخی کشورهای صادر کننده افزایش سطح همکاری در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث مقوله بحران ریزگردها در منطقه است که این مشکل، عامل مخربی برای توسعه کشورها محسوب می‌شود، از این رو در چند سال اخیر مذاکرات زیادی بین ایران و عراق برگزار شد و هم‌اکنون هم تقویت و افزایش این نشست‌ها ضروری و مهم است.
 
ایران علاقمند به افزایش فعالیت گروه دوستی پارلمانی دو کشور است
 
وی با بیان این که همکاری‌های پارلمانی می‌تواند تسهیل‌کننده روابط پارلمانی دو کشور باشد، افزود: مجلس ایران علاقمند به افزایش فعالیت گروه دوستی پارلمانی دو کشور است تا زمینه برای گفت‌وگوی کمیسیون‌های تخصصی فراهم شود.
 
دکتر لاریجانی لای‌روبی سریع شط‌العرب و اروند رود را ضروری دانست و گفت: با این اقدام شرایط بهتری برای استان‌های همجوار کشور عراق فراهم می‌شود و بازرگانی در این مناطق فعال‌تر می‌شود.
 
برپایه این خبر، سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق، ضمن خوش‌آمدگویی به علی لاریجانی و هیأت ایرانی به موضوع ارتباط دوسویه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش منطقه بحث تروریست داعش است و عراق در این خصوص بهای سنگینی پرداخت کرده است.
 
وی تصریح کرد: ما با تندروی در هر لباسی مخالفیم و امیدواریم در مسیر گسترش همکاری‌ها با هم حرکت کنیم.
 
جلال طالبانی: ایران در زمان صدام به ما پناه داد
 
در این دیدار، همچنین جلال طالبانی از طرف فراکسیون کرد در پارلمان عراق گفت: ایران در زمان صدام به ما پناه داد و ما را کمک کرد و اکنون نیز اولین کشوری بود که به درخواست ما برای مقابله با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و بدون کمک ایران نمی‌توانسیتم از مناطق خود دفاع و یا مناطق از دست رفته را پس بگیریم.
 
داعش عامل اتحاد نیروهای سیاسی عراقی شده است
در این دیدار، محمود شهدانی نیز گفت: از ایران عربستان و ترکیه می‌خواهیم تا باهم گفت‌وگو کنند چراکه امروز داعش امروز عامل اتحاد همه نیروهای سیاسی در عراق شده است.
 
یوسف، نماینده اقلیت مجلس عراق نیز با اشاره به حجم گسترده عزاداران حسینی در اربعین گفت: عزاداران حسینی در آن ایام از زوار حج بیشتر بودند.
 
ایران تنها کشوری بود که در حفظ بغداد و اربیل به داد ما رسید
در ادامه، عباس بیاتی نماینده دیگر پارلمان عراق در این دیدار گفت: ایران تنها کشوری بود که در حفظ بغداد و اربیل به داد ما رسید و روابط ایران و عراق نمونه‌ای خوب از یک رابطه اسلامی است.
 
سمیرا موسوی دیگر نماینده پارلمان عراق نیز در این دیدار گفت: ایران حق همسایگی خود را ادا کرده است و امروز هم لازم است که هر دو پارلمان در زمینه کشاورزی کمک کنند تا بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم./924/د102/ج
ارسال نظرات