۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۳۷۲۲۱

خبرگزاری رسا در کاشان رسانه فعال در حوزه وقف شناخته شد

خبرگزاری رسا ـ همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و متولیان موقوفات، هیئات امنا، مدیران مراکز فرهنگی قرآنی، خادمین بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در امامزاده سلطان امیراحمد شهرستان کاشان برگزارشد و در بخش رسانه از خبرگزاری رسا در کاشان به عنوان رسانه فعال در حوزه وقف تجلیل شد.
حجت الاسلام محسن ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محسن ضیایی،  رییس اداره  اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و متولیان موقوفات، هیئات امنا و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی و خادمین بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در امامزاده سلطان امیراحمد شهرستان کاشان گفت: کار در بقاع متبرکه و امام زادگان به معنای کمک به آل الله و فرزندان ائمه معصومین این که باید حرمت آنها را با فعالیت فرهنگی نگه داشت.

 

وی اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات انجام شده در حوزه وقف بتوانیم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور تلاش کنیم.

 

به گفته وی، بقاع متبرکه که درگذشته تبدیل به بناهای متروکه ای شده بود در سال های اخیر با فعالیت های عمرانی قابل توجهی که انجام شده است تبدیل به مکان هایی شده است که تمام نیازهای زائرین را در بقاع متبرکه برآورده نموده و رویکرد مردم برای حضور در بقاع متبرکه روز به روز در حال افزایش است.

 

حجت الاسلام ضیایی اظهارامیدواری کرد، هیات امنای بقاع متبرکه در تمامی ایام سال با سازمان اوقاف و امور خیریه در ارتباط باشند و با انتخاب یک نیروی فعال ضمن ارتباط با سازمان اوقاف، برنامه های سازمان اوقاف را اجرایی کنند.

 

50 میلیارد ریال هزینه عمرانی در بقاع متبرکه و امام زادگان کاشان

به گفته وی، اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان کاشان طی 9 ماه امسال بالغ بر 50 میلیارد ریال در بخش عمرانی بقاع متبرکه شهرستان کاشان هزینه کرده است که این رقم با توجه به وجود 123 بقعه و امامزاده در شهرستان که در هر یک از این امام زادگان چندین بقعه و امام زاده دیگر وجود دارد رضایت بخش نیست.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان یادآورشد: اقدامات انجام شده عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان کاشان به عنوان شهرستانی که تشیع را از ابتدا پذیرفته است، قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام ضیایی با تأکید بر انجام فعالیت همزمان عمرانی و فرهنگی در بقاع متبرکه و امام زادگان گفت: فعالیت عمرانی بدون توجه به فعالیت فرهنگی نمی تواند خروجی قابل قبولی در هر دو بخش داشته باشد.

 

وی اظهار امیدواری کرد فعالیت فرهنگی و عمرانی در بقاع متبرکه و امام زادگان براساس طرح های موجود و یا طرح های جامع آینده انجام شود.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در ادامه از وقف به عنوان صدقه جاریه ای نام برد که تا سال ها و قرن ها بعد از مرگ انسان نیز برکات آن برای واقف صادر می شود.

 

وقف 500 ساله در شهرستان کاشان

وی با اشاره به وقفیات 500 ساله در شهرستان کاشان گفت: با وقف های گذشته و جدید در شهرستان کاشان دو هزار خانوار با جمعیتی حدود 10 هزار نفر را تحت پوشش قرارگرفته است و از محل درآمد های وقف در کاشان ارتزاق می شوند.

 

به گفته وی در سال جاری تاکنون 13 وقف جدید در کاشان به ارزش بالغ بر30 میلیارد ریال به ثبت رسیده است که به لحاظ تعداد وقفیات وکیفیت وقفیات درکاشان، این شهرستان رتبه نخست در استان را به خود اختصاص داده است.

 

حجت الاسلام ضیایی یادآورشد: در شهرستان کاشان 40 نیت وقف متفاوت با زیرشاخه های مختلف وجود دارد که واقفین از ثواب آن بهره مند هستند.

 

وی با اشاره به این که،  اقدامات انجام شده دربخش وقف به هر میزان که بیشتر باشد در جامعه  بیشتر بروز ظهور خواهد داشت گفت: اگر آثار وقف در جامعه برای مردم مملوس باشد مردم از وقف بیشتر استقبال خواهندکرد.

 

حجت الاسلام در ادامه از اصحاب وقف متولیان وقف به عنوان یکی از بخش های وقف نام برد و افزود: در شهرستان کاشان موقوفات و متولیان قابل ملاحظه ای وجود دارند که در آمدهای وقف آنها بر اساس نیّات واقفین اجرا می شود.

 

نقش تأثیرگذار رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف در جامعه

وی از خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان یکی از ابزار ترویج فرهنگ وقف نام برد و یادآورشد: خبرگزاری ها، سایت های خبری، رسانه ملی و روزنامه ها نقش مهمی را در ترویج فرهنگ وقف ، حسنات، صدقه و انفاق دارند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان در ادامه از آغاز فعالیت های کمیته های احیای موقوفات در روستاها خبرداد و یاد آورشد: موقوفات در برخی از روستاها حتی از موقوفات در شهرستان نیز بیشتر است و بر همین اساس برای احیای موقوفات روستایی در برخی از روستاهای شهرستان کاشان کمیته های احیای موقوفات تشکیل و فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

 

شایان ذکر است، همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفین و متولیان موقوفات، هیئات امنا، مدیران مراکز فرهنگی قرآنی، خادمین بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در امامزاده سلطان امیراحمد شهرستان کاشان برگزارشد و در بخش رسانه از خبرگزاری رسا در کاشان و خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه فعال در حوزه وقف تجلیل شد./1307/پ201/ب6

ارسال نظرات