۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۳۷۴۷۰
رجبی دوانی:

سنگ محک برای تشخیص حق از باطل بصیرت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تاریخ اسلام با طرح این پرسش که چگونه می توان حق را از باطل تشخیص داد، گفت: سنگ محک برای تشخیص حق از باطل بصیرت است و داشتن قدرت تحلیل و هوشمندی نیز از دیگر ابزارهای تشخیص حق از باطل برای انسان است.
محمدحسين رجبي دواني

محمد حسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت حماسه 9 دی و مقایسه دوران معاصر با دوران امام حسین(ع) و چرایی وقایع کربلا، گفت: مردم در آن زمان به شدت دنیا زده شده بودند و خواص و برجستگان جامعه فکر می کردند که اگر با امام(ع) بمانند، آینده ای مشخص در انتظار آنها نیست.

 

وی افزود: در همین شرایط هم یزید به آنها قول داده بود که آینده آنها را تأمین کند و بین آنها چهار هزار دینار طلا و 200 درهم نقره تقسیم کرد و توده های مردم هم دنیا زده شده بودند و همین خواص برای دعوت توده ها به سمت یزید باز هم وعده های دنیایی به مردم دادند.

 

رجبی دوانی با بیان این که وعده افزایش دریافتی های توده مردم سبب شد که آنان نقد را به نسیه ترجیح دهند، اظهار داشت:  به همین دلیل پیمان خود را می شکنند و به یاری یزید لعینی می روند که از ظلم او به امام پناه برده بودند، اما به خاطر مادی پرستی دوباره به سمت یزید برمی گردند.

 

این کارشناس تاریخ اسلام در ادامه با بیان این که کسانی که در جبهه یزید قرار گرفتند بعضی از آنها اهل مسجد و حافظ کل قرآن بودند و نماز می خواندند به طوری که در رکعت اول بعد از حمد سوره بقره و در رکعت دوم سوره آل عمران را می خواندند، تصریح کردند: اما همین افراد جزء سپاه یزید شدند و در برابر امام ایستادند.

 

بصیرت توانایی تشخیص حق از باطل است

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که چگونه می توان حق را از باطل تشخیص داد؟ گفت: سنگ محک برای تشخیص حق از باطل بصیرت است و داشتن قدرت تحلیل و هوشمندی نیز از دیگر ابزارهای تشخیص حق از باطل برای انسان است.

 

رجبی دوانی افزود: انسان با بصیرت باید بتواند تشخیص دهد طرف دعوایی که با آن مواجه است به دنبال چه چیزهایی می‌باشد و این در حالی است که وقتی معاویه برای پسرش یزید به دنبال بیعت فرستاد، یزید فردی شرابخوار و لاابالی بود که به آسانی می توان فهمید که این چنین فردی لیاقت خلافت را ندارد.

 

وی با بیان این که در همه منابع اسلامی این روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حسین از من است، اظهار داشت: حتی اگر انسان قدرت تحلیل هم نداشته باشد و به اندک خردی مجهز باشد به سمت امام حسین(ع) می رود./934/ت302/ب4

ارسال نظرات