۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۳۷۶۶۳
در نشست «علمای فرق دیوبند و بریلوی اهل سنت» در دهلی مطرح شد:

اهل سنت اقامه عزا برای امام حسین را وظیفه خود می‌دانند

خبرگزاری رسا - مولانا جاوید قاسمی، از علمای دیوبند با تأکید بر استمرار وحدت میان مسلمانان جهان، گفت: اهل بیت(ع) همواره مورد احترام اهل سنت هستند و اهل سنت اقامه عزا برای امام حسین(ع) را وظیفه خود می‌دانند.
نشست علماي فرق ديوبند و بريلوي اهل سنت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «علمای فرق دیوبند و بریلوی اهل سنت» به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو با حضور مولانا افروز عالم، «عالم دیوبند»، آیت‌الله نعیم‌آبادی، «عضو مجلس خبرگان رهبری» و همچنین عالمی، «معاون رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو» برگزار شد.
 
در بخش ابتدایی این نشست نسبت به تبیین قیام امام حسین(ع) و لزوم برگزاری سلسله نشست‌های آشنایی با واقعه کربلا تأکید شد.
 
ضرورت اعزام علمای اسلامی به ایران
 
سپس، «مولانا افروز عالم »به شخصیت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: ‌باید تمامی فرق اسلامی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را به صورت مطلوب برگزار کنند.
 
وی با اشاره به حمایت خانه فرهنگ ایران از برگزاری عزاداری سالار شهیدان اشاره کرد و خواستار شد: این مرکز نسبت به اعزام علمای اسلامی به جمهوری اسلامی ایران اهتمام کند که این امر تأثیر بسزایی در الفت و همدلی آنان با نظام اسلامی خواهد داشت.
 
اهل بیت(ع) مورد احترام اهل سنت هستند
 
در ادامه، مولانا جاوید قاسمی، از علمای دیوبند اظهار کرد: برگزاری این دوره از نشست‌ها، نشانگر اتحّاد مسلمانان جهان است که باید در استمرار این وحدت تلاش کرد.
 
وی افزود: اهل بیت(ع) مورد احترام اهل سنت هستند و اهل سنت اقامه عزا برای حسین(ع) را وظیفه خود می‌دانند.
 
هرکس از اختلاف و نزاع سخن گوید، او شیطانی است
 
از دیگر سخنرانان این نشست، آیت‌الله نعیم‌آبادی بود که با تأکید بر لزوم برگزاری نشست‌های آشنایی با واقعه عاشورا، گفت: برگزاری این جلسات وحدت آفرین و موجب اتحّاد مسلمین خواهد بود.
 
وی با طرح سؤالی از حاضران که آیا پیشوایان مذهبی فرق اسلامی مانند امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام مالکی، امام حنبلی و امام جعفر صادق(ع) با یکدیگر نزاع داشتند و آیا آنها به یکدیگر اهانت می‌کردند؟، گفت: هر چند آنان در فتوا اختلاف داشتند، امّا هیچگونه نزاعی با یکدیگر نداشتند.
 
آیت‌الله نعیم‌آبادی ادامه داد: پس این اختلافات و نزاع‌ها ریشه دینی ندارد و در نتیجه طبق فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر «هرکس از اختلاف و نزاع سخن گوید او شیطانی است».
 
وی دین اسلام را دین رحمت دانست و افزود: ما باید پرچم صلح و سلامت و آرامش را در دست داشته باشیم و جهان را به صلح و آرامش دعوت کنیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری به مشترکات مسلمانان جهان اشاره کرد و گفت: شایسته است با تمسک به این مشترکات با یکدیگر متحّد شویم.
 
وی با اشاره به مواردی از زیارت و توسل علمای اهل سنت، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود توسّل، عزاداری و زیارت شرک است، این سخن وهابیون است که سایر مسلمین این سخنان را قبول ندارند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری به مستندات روضه‌خوانی در عزاداری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: دو کتاب مرجع در روضه‌خوانی همچون «روضه الشهداء» و «مقتل خوارزمی» هر دو تألیف علمای اهل سنّت برای استفاده علاقه‌مندان وجود دارد.
 
آیت‌الله نعیم‌آبادی به جنایات داعش اشاره و تصریح کرد: این کشتار خلاف اسلام و قرآن است؛ لذا باید اسلام را از این اعمال زشت و غیر اسلامی بری دانست و بگوییم این اعمال به دستور علمای وهابی و خلاف اسلام است.
 
در بخش پایانی این نشست، خانه فرهنگ ایران در دهلی نو به اهدای قرآن کریم، صحیفه شهادت به ترجمه اردو و نهج‌البلاغه به حاضران این مراسم پرداخت./988/د101/ک
 

ارسال نظرات