۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۲۳۷۷۲۰

روحانیان شهید با استناد به سیره سیاسی شیعه به جهاد شتافتند

خبرگزاری رسا ـ روحانیان شهید گواهی بر رزم بی امان روحانیت معظم، رسیدن به لقاء الله و خونین شدن چهره پاک و نورانی آنان است.
روحانيت و دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری رسا، نقش روحانیان پیرو خط ولایت در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. گواه این مدعا، خِیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار، بیشترین تعداد را دارد.

 

این بزرگ‏مردان با نهادن جان خود در طبق اخلاص، نام آن‏ها را بر تارک شهدای هشت سال دفاع مقدس حک کردند؛ روحانیان شهیدی که گواهی بر رزم بی امان روحانیت معظم، رسیدن به لقاء الله و خونین شدن چهره پاک و نورانی آنان است.

 

روحانیت و جنگ تحمیلی


زندگی انسان‏ها متشکل از ابعاد، جوانب و ساحت‏های مختلفی است که هر کدام تاثیر به سزایی در سعادت و شقاوت آن‏ها دارند. از جمله این ساحت‏ها می‏توان به مواردی همچون ابعاد «سیاسی»، «فرهنگی»، «اجتماعی»، «فردی»و «اقتصادی» زندگی انسان‏ها اشاره کرد.


از آنجا که پرداختن به همه آن جوانب آن هم در یک نوشتار، نه مطلوب است و نه ممکن، به همین جهت سعی می‏شود تا با تمرکز بر یکی از آن‏ها یعنی بر یکی از آن‏ها یعنی«بعد فرهنگی» به توضیح مسائلی در فرهنگ شیعه پرداخته شود.


فرهنگ سیاسی شیعه متشکل از عناصر، هنجارها و ارزش‏هایی است که میان آن‏ها نوعی نظم و رتبه بندی وجود دارد؛ بدین صورت که برخی در صدر قرار دارند وبرخی در میانه و برخی در کف.


«شهادت» از جمله عناصر و مؤلفه‏هایی است که در صدر قرار می‏گیرد؛ شاهد آن‏که خون شهدا، در لسان و ادبیات روایی، افضل و برتر از مداد و سیاهه‏های علما دانسته شده است.


با توجه به اهمیت جایگاهی که شهادت در فرهنگ سیاسی شیعه دارد، به راحتی می‏توان ادعا کرد که پژوهش پیرامون آن از اهمیت و ارزشی دوچندان برخوردار خواهد بود.


در ارتباط با شهادت می‏توان محورهای متعددی را مورد اشاره قرار داد که«نقش و تاثیر فرهنگ شهادت در زندگی سیاسی شیعه»، «مولفه‏های اصلی شهادت»، «شهادت و پیشرفت»، «شهادت و سلامت اجتماع»، «شهادت و سرمایه‏ها اجتماعی»و «مبانی نظری و فرهنگ شهادت» تنها موارد محدود از آن‏ها هستند.


در این نوشتار سعی می‏شود تا فرهنگ شهادت را از زاویه زندگی یکی از شهدای روحانی یعنی«شهید عبدالجبار قلی‏زاده» مورد بررسی قرار دهیم.


در این نوشتار به بررسی زندگی، اخلاق، صفات، گفتار و خاطرات این روحانی شهید پرداخته خواهد شد.«بصیرت و آگاهی»، «تقوی»، «آزادگی» مواردی هستند که جزو نتایج تحقیق به شمار می‏روند.


ضرورت انتخاب این موضوع از آن روست که پژوهش در زندگی شهیدان و بررسی رفتار و سیره آنان و همچنین الگو قرار دادن آنان برای نسل‏های آینده، می‏توان نقش به سزایی در سلامت جامعه و آماده‏سازی آن برای قیام ولی‏عصر(عج) و مبارزه با استکبار جهانی داشته باشد.


شهادت در نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب 


روحانیت، به عنوان حاملان اصلی دین و پاسداران مرزهای اعتقادی جامعه، همواره در صحنه‏ها و عرصه‏های مختلف از دین و کیان میهن اسلامی دفاع کرده‏اند.


بر همین اساس بود که در جریان جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم عراق به کشور اسلامی که قصد نابودی نظام نوپای دینی را داشت این قشر آگاه و متدین، در راه پاسداری از ارزش‏های انقلاب اسلامی و حکومت دینی سر از پا نشناختند و مردانه به سوی جبهه‏های نور شتافتند.


این مقاله در پی آن است که ضمن تبیین ارزش‏ فرهنگ ایثار و شهادت از دیدگاه اسلام به بررسی ارزش‏ شهادت و شهدای روحانی از منظر امام(ره) و مقام معظم رهبری بپردازد و نقش حوزه‏های علمیه در ارتقا و تبیین اصولی و دقیق فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه تبیین و ترسیم نماید.
/978/ت302/س
 

منبع: چکیده مقالات دبیرخانه همایش نقش حوزه های علمیه و مراجع تقلید در دفاع مقدس

ارسال نظرات