۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۳۷۷۳۳
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم:

مقابله با شبهات و هجمه‌های دشمن نیاز به جهاد علمی دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با بیان این‌که برای مقابله با شبهات و هجمه‌های دشمن نیاز به جهاد علمی است، گفت: حوزه علمیه باید به سنت‌های گذشته خود که تلاش برای تحقیق و پژوهش بود، برگردد، در مواجهه با هجمه‌های علمی دشمن باید برخورد تهاجمی کرد، برخورد منفعلانه در این حالت بسیار اشتباه است.
2/ حجت الاسلام رفيعي مدير کل امور پژوهشي معاونت پژوهش حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد رفیعی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم، در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر عرصه مهدویت که در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد، با بیان این که در جهان هجمه های فراوانی به معارف شیعه می شود، گفت: در میان این معارف، مسأله مهدویت در صدر هجمه های دشمن است.

 

وی افزود: این هجمه های فراوان به دلیل مطرح شدن مسأله حاکمیت دینی و ترس از به خطرافتادن دنیای دنیاداران است به همین دلیل حساسی مجامع جهانی بر مسأله مهدویت بیشتر است؛ بنابراین کار کردن در این زمینه تلاش و کوشش بسیار جدی را می طلبد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با اشاره به ضرورت پرداختن به کار فرهنگی در مسأله مهدویت، اظهار داشت: در این عرصه کارهای فراوانی وجود دارد، هر اندازه ای که در این مسأله کارانجام شده باشد، کارهای نکرده بسیاری دیده می شود؛ دشمن به راحتی اعتقاد مهدوی مردم را تهدید می کند.

 

وی ادامه داد: انجام پژوهش های مروری وترویجی یک بعد کار بوده و پرداختن به پژوهش های درجه یک و تولید گرایانه مسأله دیگری است، متأسفانه سهم ایران در تولید علم جهانی بسیار ناچیز است.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به گزارش های پایگاه استنادی علوم اسلامی، ابرازداشت: در سال 2013  ایران 53/1 علم جهان را تولید کرده است، از دو میلیون مقاله علمی، چهل و هفت هزار مقاله به نام ایران ثبت شده است، متأسفانه حتی چند دهم درصد از این آمار تولید علم به مسائل دینی اخص مانند مهدویت تعلق ندارد.

 

وی با بیان این که باید پژوهش های دینی سهمی در تولید علم جهان داشته باشند، بیان داشت: جهان تشنه و نیازمند معارف دین اسلام بوده اما این نیاز بی پاسخ مانده است؛ متأسفانه مؤسسات پژوهشی ودینی با محدودیت هایی رو به رو هستند، این در حالی است که در دنیا میلیارد ها دلار برای مؤثر بودن باورهای دینی و پژوهش ها خرج می شود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با اشاره به ضرورت ورود جدی طلاب و حوزه های علمیه در عرصه پژوهش، خاطرنشان کرد: متأسفانه نقش حوزه های علمیه و طلاب در تولید علم کلان در جهان بسیار کمرنگ است، اگر یک سوم طلبه های درس خارج حوزه در سال یک مقاله علمی ارائه کنند، حوزه علمیه می تواند پاسخگوی 350 نشریه علمی باشد.

 

وی با بیان این که بیشتر مقالات در حوزه علمیه مروری و ترویجی است، یادآور شد: در حوزه علمیه مقالات درجه اول و تولیدگرایانه بسیار کم دیده می شود، برای انجام پژوهش های تولید گرایانه باید اهتمام جدی تر داشت.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به توانایی حوزه علمیه در زمینه ارائه پژوهش های درجه اول دینی، گفت: حوزه علمیه ثابت کرده که می تواند در نهضت های علمی پیشتاز بوده و تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، اما باید با همت والا و پشتوانه محکم، حوزه علمیه باید از حالت پژوهش های مروری خارج شود.

 

وی با بیان این که برای مقابله با شبهات و هجمه های دشمن نیاز به جهاد علمی است، اظهار داشت: حوزه علمیه باید به سنت های گذشته خود که تلاش برای تحقیق و پژوهش بود، برگردد، در مواجهه با هجمه های علمی دشمن باید برخورد تهاجمی کرد، برخورد منفعلانه در این حالت بسیار اشتباه است.

 

گفتنی است، حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت از دیگر سخنرانان این مراسم تقدیر بود./1323/پ202/ف

 

ارسال نظرات