۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۳۷۷۶۵
آیت الله طباطبایی نژاد:

ترویج فرهنگ وقف با همکاری رسانه ها میسر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف گفت: رسانه ها نقش بسزایی در ترویج فرهنگ وقف دارند.
آيت الله طباطبايي

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، بر لزوم توجه ویژه به ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: مردم اصفهان از دیر باز ید طولایی در امور وقف داشته اند تا جایی که منقول است، به دلیل نبودن املاک غیر وقفی، در شهرهای دیگر زمین می خریدند و وقف می کردند.

 

وی نکته سنجی مردم اصفهان را تحسین کرد و گفت: در اسناد وقفی اصفهان، فردی محصولات زمین زراعی خود را وقف کرده تا در فصل زمستان پرندگان بیابان از آن استفاده کنند که این نشان از تیزبینی و زیرکی یک مؤمن دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در 72 آیه قرآن کریم در مورد انفاق صحبت شده است که وقف یکی از مصادیق انفاق جاریه است.

 

وی تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید از بهترین آن چیزی که به دست آورده اید انفاق کنید و از آنچه خودتان نیز قبول ندارید، انفاق نکنید.

 

وی به آیه دیگری از قرآن کریم اشاره و خاطرنشان کرد: مثل کسانی که در راه خدا انفاق می کنند مثل دانه ای است که کاشته شود و از آن 70 خوشه درآید و هر کدام 100 دانه داشته باشد و البته اگر خدا بخواهد بیشتر می دهد.

 

آیت الله طباطبایی نژاد به تفاوت انفاق با دیگر حسنات اشاره کرد و افزود: برای بقیه حسنات در قرآن 10 برابر پاداش وعده داده شده است بنابراین برای انفاق که مصداق بارز آن وقف است، 700 برابر پاداش و بلکه بیشتر وعده داده شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم تأکید کرده است که انسان ها در زمان حیات خود، به انفاق و صدقه بپردازند چرا که هنگام مرگ از خداوند برای انجام آن فرصت می خواهند، در حالی که دیگر باز گردانده نمی شوند.

 

نماینده ولی فقیه در استان وقف را بهترین نوع انفاق ذکر کرد و گفت: وقف صدقه جاریه است و تا زمانی که به واسطه اموال وقفی حسنه ای انجام شود، ثوابش برای کسی که وقف کرده است، محاسبه می شود.

 

وی انفاق و وقف را از ویژگی های یک نمازگزار دانست و تصریح کرد: بر اساس روایات نمازگزار کسی است که در اموال خود حقی برای فقرا و سائلان قرار دهد.

 

وی بر لزوم توجه ویژه به ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: هر کار خوب یا بدی برای این که به فرهنگ تبدیل شود باید از گذر رسانه عبور کند.

 

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: اگر امام خمینی(ره) فرمودند: صدا و سیما باید یک دانشگاه باشد، برای این بود که آنچه از طریق رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون ارائه می شود، در مردم اثر گذار است.

 

وی به اهمیت عنصر تکرار در تبلیغ اشاره و اظهار داشت: تکرار عنصری اثر گذار در تبلیغات و به دنبال آن فرهنگ سازی است و بهترین روش برای ترویج فرهنگ وقف تکرار از طریق صدا و سیما است./1305/ت302/ب4

ارسال نظرات