۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۲۳۷۹۶۱
استاد دانشگاه:

فتنه 88 جنگ احزاب علیه نظام بود/ انحراف تتمه جریان فتنه بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه، فتنه 88 را جنگ احزاب علیه نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: تمام موجودیت شرک و نفاق با همه بسیج شده بود تا با نظام و ارزش های ما مقابله کنند؛ اینجا جای مدرن اندیشی و ژست دموکرات مآبی گرفتن نیست.
حشمت الله قنبري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حشمت الله قنبری تحلیلگر و کارشناس مسائل تاریخی و سیاسی یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی تاریخی ریشه های فتنه در اسلام و وجوه تشابه فتنه 88 با این فتنه ها پرداخت.
 
قنبری با اشاره به زمینه هایی که سبب وقوع فتنه 88 شد، تصریح کرد: در سال 88 هم در جریان انتخابات و هم متعاقب برگزاری انتخابات، حوادث تلخی بوقوع پیوست که دستاوردهای عبرت آموزی داشت.
 
فتنه88 شهد حماسه مشارکت چهل میلیونی را به کام ملت تلخ کرد
وی با بیان این که فتنه شهد حماسه چهل میلیونی مردم را در انتخابات به کام آنان تلخ کرد، گفت: برای مدتی فتنه دشمن را به براندازی نظام امیدوار کرد، موجی از التهاب و ناآرامی را بر جامعه حاکم و فضای متشنجی در کشور ایجاد کرد و هزینه های بسیاری در عرصه های مختلف به نظام تحمیل کرد و البته دستاوردها و عبرت های بزرگی هم داشت.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که فتنه در هر عصر و تاریخی یک واژه جدید و نو نیست، یادآورشد: ذات اقدس اله در قرآن کریم نیز هشدارهای تکان دهنده ای در این باره داده و آن را بزرگ تر از قتل توصیف کرده است.
 
وی افزود: فتنه 88 مجموعه ای از پدیده های اجتماعی بود که فضای جامعه دینی ایران را با موجی درهم آمیخته از حق و باطل با یک تلاطم و بحران خطرناک مواجه کرد.
 
مجموعه فتنه های تاریخ انقلاب در فتنه 88 قابل ردیابی و شناسایی بود
این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که فتنه 88 فتنه ای کورساز و تاریک بود که مجموعه فتنه های بعد از انقلاب را می توان در آن ردیابی و شناسایی کرد، تصریح کرد: آنچه فتنه 88 را از دیگر فتنه ها متمایز می کرد این بود که مدیریت بیگانه به صورت محسوس و ملموسی ظهور و بروز پیدا کرد و قدرت اغفال بخشی از جامعه را فراهم کرد.
 
هدایت فتنه از بیرون بود
وی با اشاره به این که جریان برنامه ریز و هدایت گر فتنه دشمنان انقلاب بودند، بیان کرد: فتنه 88 فتنه تیره و کور کننده ای بود، برخورد با این فتنه بدون بصیرت ممکن نبود، حسن ملت ایران این بود که هم بیداری مطلوب را داشتند و هم شجاعت مقابله با فتنه ها را داشتند.
 
اگر ملت ایران در عصر حضرت رسول(ص) بودند مسیر تاریخ اسلام به کلی عوض می شد
این کارشناس سیاسی گفت: اگر مردم ایران در عصر و دوران پیامبر اکرم(ص) و مولا علی(ع) بودند مسیر تاریخ اسلام عوض می شد و سرنوشت امت اسلامی غیر از آن چیزی بود که امروز هست.
 
قنبری با بیان این که فتنه ها برای عبرت گرفتن است، بیان کرد: فتنه گاهی اوقات در قالب جمل ظهور پیدا کرد، گاهی در قالب صفین و گاهی هم در قالب نهروان؛ وقتی حوادث را نگاه می کنیم می بینیم برخی بسیار کم آوردند، برخی در کنار پیامبر بودند و همه شاخصه های یک انسان مؤمن را داشتند، اما در تصحیح یافته های چشم سر خود دچار مشکل شدند.
 
وی یادآورشد: در آن مقطع حساس مردم دچار حیرت بودند؛ نگاه می کردند امام علی(ع) یک طرف قضیه است، یک طرف هم کسانی هستند که در خانه پیامبر حضور داشته و در رکاب آن حضرت برای اسلام و دین مجاهدت کردند و افکار عمومی نسبت به آنها فهم درست و دقیقی نداشت.
 
قنبری اضافه کرد: زبیر شخصیتی استثنایی در تاریخ اسلام بود؛ چنین شخصیتی با آن سابقه درخشان کفایت می کرد که یک امت پشت سر او راه بیفتند اما او بازی خورد و حضرت علی تاکید کرد من چشم فتنه را درآوردم، البته حضرت علی(ع) تا آخرین لحظات مدارا کردند و افراد زیادی را فرستادند و رأفت بسیاری به خرج دادند.
 
وی با بیان این که ائمه به آنچه مصلحت جامعه هست عمل می کردند، گفت: هر کسی در این قضیه مناقشه کند با هر بهانه ای که باشد خودش از تشعشعات فتنه است و یک خطر محسوب می شود.
 
قنبری فتنه بنی امیه را بدترین و خوفناک ترین فتنه دانست و تصریح کرد: در هر دو سه فتنه ای که رخ داد می بینیم که نقش بیگانه شامی به عنوان کانون حضور یهود در فتنه ها پا برجاست.
 
این کارشناس مسائل تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: آنچه برفرق امام علی(ع) فرود آمد شمشیر کفر نبود بلکه شمشیر فتنه بود.
 
فتنه 88 جنگ احزاب علیه نظام بود
وی در ادامه با بیان این که فتنه 88 دارای عقبه بود، اظهار داشت: برخی ممکن است بگویند این حوادث اتفاقی بود و تمام شد و لازم نیست که به آن دامن بزنیم، به عقیده من این حرف منطقی نیست؛ چراکه سال 88 جنس جنگ احزاب علیه نظام داشت، تمام موجدیت شرک و نفاق با همه بسیج شده بود تا با نظام و ارزش های ما مقابله کنند. اینجا جای مدرن اندیشی و ژست دموکرات مآبی گرفتن نیست.
 
وی یادآورشد: در دوران دولت بعد از جنگ که موسوم به سازندگی شد، موضع گیری هایی شد و اتفاقاتی افتاد که توسعه را بر عدالت اجتماعی مقدم می دانستند عده ای درست یا غلط در دولت دوم سازندگی به این نتیجه رسیدند که کشور بدون سردار و امیر اداره شدنی نیست و می خواستند که دولت ادامه داشته باشد.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: اینها حتی رفتند دنبال این که در قانون اساسی تصرف کنند و یکی از پرچمداران اصلی این جریان همان کسی که است که وزیر شد و الان در انگلیس نشسته است.
 
وی یادآورشد: البته هم مردم نپذیرفتند و هم نظام دیده بانی بیدار داشت؛ انتخابات بعدی مقدمات آن فراهم شد، اولین فتنه آنجا رقم خورد، اولین دروغ و فریب در آنجا بود، راه انداختند و گفتند اگر فلانی رییس جمهور شود خیابان ها را دیوار می کشند، بنویسید فلانی از صندوق همان کسی درمی آید که حاکمیت می خواهد و امثال این مباحث!
 
نقش بزرگ هاشمی در پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات 76
این پژوهشگر مسائل تاریخی افزود: در یک نماز جمعه ای افکار عمومی را به این باور رساندند که حضورشان در پای صندوق ها مهم نیست، انتخابات شد مردم در نهایت شکوه حضور یافتند و اتفاقا کسی از صندوق بیرون آمد که بر اساس تبلیغات، مورد نظر نظام نبود و این هم تهمت به نظام بود.
 
وی یادآورشد: با روی کار آمدن دولت اصلاحات یکی از کسانی که به شدت مورد خشم و غضب قرار گرفت و بدترین اهانت ها و ظالمانه ترین عبارات از جمله عالیجناب سرخ پوش را به او گفتند کسی بود که در به قدرت رساندن شان مؤثر بود و اگر نبود چه بسا سرنوشت انتخابات به گونه ای دیگر می شد.
 
قنبری اضافه کرد: در دوران اصلاحات فضای عمومی کشور هشت سال با مشکل دست و پنجه نرم می کرد تا این که کسی آمد که گفتمان انقلاب را شعار خود قرار داد و مردم خسته از بازیها به او اقبال کردند.
 
امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد
وی با تاکید بر این که امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد، گفت: اگر امکان تقلب بود نه باید آقای خاتمی و نه احمدی نژاد انتخاب می شد، در زمانی که دولت سازندگی مسؤولیت برگزاری انتخابات را به عهده داشت اصلاح طلبان سر کار آمدند و در دولت اصلاحات کسی روی کار آمد که 180 درجه با آنها متفاوت بود.
 
قنبری اضافه کرد: دولت احمدی نژاد انصافا اقدامات خوبی کرد، انسان های متدین، متشرع وارد کار شدند، حلقه بهم پیوسته غیر قابل نفود مدیریتی شکسته شد و کار و تلاش خستگی ناپذیر سرلوحه فعالیت دولت بود، هرچند بعدها اتفاقاتی دیگر افتاد.
 
وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم بین مدعیان اصلاحات و سازندگی ائتلاف بوجود آمد و تمام هیمنه خود را وارد میدان کردند تا این دولت( دولت احمدی نژاد) سرکار نیاید، البته آن اتفاقات سخت ایجاد شد.
 
قنبری با اذعان به وجود برخی حرف ها و رفتارهای بی ادبانه و غیر اسلامی در مناظره ها اظهار داشت: در ناآرامی همه کاندیداها سهیم بودند، خیلی از کسانی که الان در حاشیه هستند بی ادبانه ترین حرف ها را متوجه نظام کردند؛ برخی حرف های شان جسارت آمیز تر از دیگران بود، مناظره های نامربوط، بی ادبانه و غیر اسلامی درست نبود و از شعار سبز بنی امیه درآمد.
 
قنبری درباره نقش خواص در ایجاد و مهار فتنه و درس و عبرت هایی که فتنه برای امروز جامعه دارد، گفت: در فتنه 88 خواص حق و باطل در همه کیفیت های شان تمام و کمال عمل کردند، استکبار جهانی همه امکانات سیاسی، مالی، اقتصادی و رسانه ای خود را بکار گرفت، در درون نیز خواص باطل دقیق عمل کردند.
 
وی افزود: یکی از سران کسانی که بعدا جزو مدعیان شدند به آمریکا رفت، یکی از مهره های کلیدی این جریان که مدعی ریاست جمهوری هم بود به انگلستان رفت.
 
این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: در سال 88 تمام امکانات دشمن در اختیار موجی قرار گرفت که تبدیل به فتنه بزرگ شد، این موضوع اتفاقی نیست؛ خواص جریان حق دو گروه بودند، یکی پرچمدار و دیده بان نظام و مدافع حریم انقلاب و شهدا بود و یکی هم قاطبه ملت بودند؛ بقیه خواص به معنای این که مقام داشت و رییس بود اینها قصه است.
 
مردم در 9دی منتظر فرمان نبودند
وی حماسه آفرینی مردم در 9دی 88 را نشانه وفاداری آنان به ارزش ها، اسلام و انقلاب و ولایت دانست و افزود: مردم در نهم دی منتظر فرمان نبودند، در حماسه 9دی همه آنهایی که پای صندوق های رای آمده بودند و به هر کس که رای داده بودند به صحنه آمدند.
 
وی بیان کرد: آنهایی که در 9دی به صحنه آمدند بالغ بر چهل میلیون نفری بودند که در انتخابات شرکت کردند، مردم دیدند موضوع ریاست جمهوری نیست بلکه اساس اسلام و ولایت مورد هجمه و هدف است و حتی کسانی که به کاندیدای پیروز رای نداده بودند نیز به صحنه آمدند.
 
احمدی نژاد گرفتار نا اهلان شد
قنبری خاطرنشان کرد: البته فردی که رییس جمهور شد نیز بعدا گرفتار نااهلان شد و البته مردم بصیر بودند و این ماجرا و فتنه امکان و فرصت بروز نیافت.
 
قنبری اضافه کرد: حلقه انحراف تتمه جریان فتنه بود که قدرت بروز و جرات آشکار کردن باطن شان را نداشتند و الا شرایط را ادامه می دادند.
 
وی با بیان این که خواص به معنای فرزانگی و تشخیص درست داشتن در جبهه حق قاطبه ملت هستند، گفت: این تعارف و مداهنه نیست، در هیچ دوره ای در تاریخ اسلام ملتی به بصیرت ملت ایران نیست.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: خیلی ها در فتنه کم آوردند، البته مردم با رهبری بودند، این پیوند بین امام و مردم بود که اجازه نداد مظلومیت سیدالشهدا و امام حسن و آن ماجراهای تلخ و دردناک تکرار شود. /924/پ200/ج
ارسال نظرات